جستجو

بنا به پیش بینی های صورت گرفته، تقریبا اکثر فعالان این بازار منتظر این اتفاق بودند که با بازگشایی مجدد بازار فولاد پایتخت، پس از تعطیلات ۶ روزه، تمام قیمت محصولات فولادی جهش پیدا کند و به عبارتی موج گرانی ایجاد شده در چند ماه اخیر، بازهم شعله ور شود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، بنا به پیش بینی های صورت گرفته، تقریبا اکثر فعالان این بازار منتظر این اتفاق بودند که با بازگشایی مجدد بازار فولاد پایتخت، پس از تعطیلات ۶ روزه، تمام قیمت محصولات فولادی جهش پیدا کند و به عبارتی موج گرانی ایجاد شده در چند ماه اخیر، بازهم شعله ور شود.

ناگفته نماند که تعطیلات سپری شده، تقریبا در بخش ادارات دولتی، بانک ها و بازار بورس جریان داشت اما بازار فولاد پایتخت در حالی که کرکره های خود را بالا میزدند که میدانستند خبری از خرید و فروش نیست و بازار در سکوت سپری خواهد شد. این سکوت و البته محدودیت مجدد اعمال شده از سوی صنعت برق بر تولید فولاد، به مانند آرامش قبل از طوفان میباشند که محرک های افزایش قیمت در بازار را فعال میکنند.

در بررسی روند قیمت ها که بر روی محصولاتی از قبیل شمش، میلگرد، تیرآهن و ورق صورت گرفته است مشاهده میشود که قیمت ها بجز در مقاطع کوتاه زمانی، دارای شیب افزایشی تند بوده است.

در همین بازه زمانی، قیمت شمش از ۱۱۳۵۰ شروع شد تا ۲۰ تیرماه تا سطح ۱۵۶۵۰ تومان صعود کرد که خود زمینه ساز افزایش تمام محصولات فولادی بوده است. پس از آن با وجود عواملی همچون بی رمقی و رکود حاکم بر بازار فولاد، افت نسبی و اصلاحات قیمت سنگ آهن جهانی و کاهش قیمت شمش در حوزه CIS، روندی آرام و رو به پایینی در بازار شمش داخلی ایران رقم خورد که نتیجه آن کاهش قیمت شمش تا مرز ۱۵۰۰۰ تومان بود. مرزی که زین پس با توجه به نمودار قیمت شمش میتوان آنرا کف کانال صعودی شش ماه اخیر دانست. اما با بازگشایی مجدد بازار پس از تعطیلات نصفه و نیمه پایتخت، حال قیمت شمش به بالای ۱۵۳۰۰ تومان پتاب شده است.

از طرفی شنیده شده است که در بازار بورس کالا این هفته عرضه شمش نخواهیم داشت چرا که عرضه مکفی نبوده و به حد نصاب نرسیده است. این خبر یعنی ادامه موج گرانی تا انتهای هفته جاری.

تحت تاثیر التهابات بازار فولاد در حوزه شمش القایی، مقاطع طویل فولادی؛ ظاهرا امروز قوطی و پروفیل ها هم گران کردند. شنیده ها از برخی افزایش قیمتهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی حکایت دارد. نرخ قوطی و پروفیل تولید شده از ورق ضخامت ۲ میلیمتر فولاد مبارکه را حول ۲۵،۰۰ تا ۲۵،۴۰۰ تومان +vat میشنویم . البته پیشنهاد این محصول تولید شده از ورق متفرقه را کیلویی ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان پایین تر اعلام میکنند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.