جستجو

بازار سنگ آهن بین المللی به دلیل محدودیت های زیست محیطی ، ورود دولت چین به مقوله تولید و قیمت گذاری و سیل و طوفان شن در چین روزهای راکد و بدون معامله ای را تجربه می کند. فولادسازان ترجیح می دهند که از سنگ آهن کم عیار استفاده کنند و این موضوع به بازار کنسانتره آهن نیز فشار وارد می کند. به همین دلیل افت قیمت در این حوزه نیز محتمل است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، گزارش های متال بولتن حاکی از آن است که بازار سنگ آهن به یک مسیر راکد وارد شده است. فعلا با توجه به بحران های زیست محطی مانند سیل و طوفان شن در چین سطح فراوری سنگ آهن به حداقل رسیده و به نوعی تولید فولاد و مستقات آن با سرعت کمی در جریان است. در هفته منتهی به جمعه ۲۳ ژوئیه ، در میان روند نزولی بازار مواد اولیه در تولید فولاد ، قیمت آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ آهن در معاملات دریایی کاهش یافت. در ادامه به ارزیابی این موضوع خواهیم پرداخت. لطفا همراه آرتان پرس باشید.

 شاخص های ارائه شده سنگ آهن به نقل از فست مارکت

حق بیمه کنسانتره سنگ آهن بیش از ۶۵٪ جریمه آهن ، cfr چین ، ۶۰٫۸۰ دلار به ازای هر تن ، ۱٫۲۰ دلار به ازای هر تن کاهش داده است.گندله کوره بلند ۶۵٪ آهن ، با نام تجاری چینگدائو ۲۹۵٫۲۷ دلار به ازای هر تن ، با افت ۸٫۹۶ دلار در هر تن همراه شد. کنسانتره ۶۶ درصد آهن ، cfr چینگدائو ۲۴۲٫۰۹ دلار در هر تن نیز کاهش را ثبت کرده است. این افت قیمت در شرایط فعلی عملا مسیر رشد بی وقفه بازار فولاد بین الملل را منحرف ساخت. به نظر می رسد که این موضوع بتواند قدری مسیر بازارهای بین المللی فولاد را تعدیل کند.

فاکتورهای کلیدی بازار سنگ آهن

به گفته منابع ، التهابات در بازار سنگ آهن در طول هفته روند کاهشی قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است. زیرا پیش بینی می شود تولید فولاد برای بقیه سال ۲۰۲۱ کاهش داشته باشد. دیگر خبری از برنامه ریزی های خوشبینانه نیست. قطع برق و تولید فولاد در برخی از مناطق چین به دلیل مشکلات زیست محیطی تیتر اول خبرگزاری هاست. این انتظارات باعث کاهش قیمت جریمه سنگ آهن ، و همچنین قیمت کنسانتره شده است. یک تحلیلگر در شانگهای گفت ، قیمت سنگ آهن در حال واکنش به اطلاعات مشخص در مورد کاهش تولید فولاد در چندین استان چین است که چشم انداز تقاضای طولانی مدت را کاهش می دهد. وی افزود ، کاهش شدید قیمت جریمه سنگ آهن در هفته گذشته به سیاست های قیمت گذاری کنسانتره ورود پیدا کرده و به احتمال زیاد بازار سنگ آهن و کنسانتره با هم ریزش داشته باشند.

 نگاه فست مارکت به افت قیمت سنگ آهن بین المللی

شاخص فست مارکت برای سنگ آهن خلوص ۶۵٪ با احتساب جریمه تعهدات از مبدا برزیل ، cfr چینگدائو هفته گذشته به طور متوسط ​​۲۴۵٫۲۰ دلار در هر تن بود که در مقایسه با ۲۵۳٫۷۰ دلار این هفته ۸٫۵۰ دلار در هر تن کاهش داشت. یک منبع تجاری در جنوب چین گفت که موجودی انبار کنسانتره در هفته گذشته بسیار محدود بود. وی گفت که هیچ معامله ای به طور رسمی رخ نداده است و فقط از چند پیشنهاد برای خرید کنسانتره خبر دار شده است. وی افزود: کارخانه های تولید فولاد در چین علاقه کمتری به سنگ آهن درجه بالا نشان می دهند و حتی حق بیمه جریمه های درجه متوسط ​​نیز در پاسخ به کاهش قریب الوقوع تولید فولاد به سرعت کاهش یافته است.

کرونا همچنان در رکود بازار فولاد دست دارد

با وجود عادی سازی شرایط برخی از کشورهای مطرح در خصوص کنترل بیماری کرونا، همجنان شاهدافت تولید به دلیل این موضوع در جهان هستیم. فسمت مارکت در خصوص معاملات بازار سنگ آهن اعلام کرده است که هزینه های اضافی جابجایی برای گلوله های سنگ آهن هند به دلیل وضعیت Covid-19 هند همچنین باعث کاهش علاقه خرید این نوع محموله ها شده است. یک منبع بازرگانی در هنگ کنگ گفت ، نرخ بالای حمل و نقل می تواند دلیل دیگر تقاضای کمتری برای کنسانتره سنگ آهن هند در شرایط فعلی باشد. جالب اینجاست که بازار سنگ آهن در تمام دنیا به یکباره تحت الشعاع قرار گرفته است. با کاهش حق بیمه برخی از مارک های محبوب جریمه های درجه متوسط ​​، می توان آنهایی را که برای کنسانتره سنگ آهن هستند نیز تحت تأثیر قرار داد. به ویژه اکنون که تقاضا برای مورد اخیر همچنان ضعیف می شود.

 علاقه به برندهای با کیفیت در صنعت سنگ آهن

کنسانتره سنگ آهن که به طور معمول با شاخص ماهیانه ۶۵٪ به فروش می رسد ، احتمالاً حق بیمه کمتری را به همراه خواهد داشت یا حتی تخفیف به آن تعلق می گیرد. یک فعال در بازار کنسانتره سنگ آهن اعلام کرد مارک هایی که از کیفیت بهتری برخوردار هستند مانند کنسانتره میناس ریو هنوز هم می توانند حق بیمه خود را حفظ کرده و موجب ایجاد علاقه شوند.

علاقه فولادسازان به سنگ آهن کم عیار

کارخانه های تولید فولاد در چین بیش از محصولات درجه بالا از سنگ آهن درجه پایین استفاده می کنند زیرا انگیزه ای برای استفاده از سنگ معدن با درجه بالا برای افزایش تولید فولاد در محدوده تولید فعلی وجود ندارد. جریمه های درجه پایین مانند جریمه های Yandi و جریمه های Super Special درگیری کمتری را برای تولیدکننده و صادرکننده ایجاد می کند. استان شاندونگ در شرق چین اعلام هشدار به فولادسازان این استان را آغاز کرد. مقامات این استان به فولادسازان هشدار داده اند که از هم اکنون تا ۳۱ دسامبر تولید خود را کاهش دهند تا به تعهد پکن برای حفظ تولید فولاد خام در سال جاری در زیر سطح کل تولید سال ۲۰۲۰ عمل شود. این اقدامات دستوری از سمت دولت چین می تواند کمی عطش تولید و بالا رفتن قیمت ها در بازار بین المللی فولاد را کنترل کند.

 ورود دولت چین به بازار سنگ آهن

باید دقت داشت که هر زمان که دولت چین به عرصه قیمت گذاری ورود کرده با موفقیت همره بوده و توانسته قیمت جهانی فولاد و بازار سنگ آهن را کنترل کند. در همین راستا یک مقام فعال در حوزه سنگ آهن و یک فولادساز مستقر در شاندونگ تایید کرده‌اند که اطلاعیه‌ای از دولت محلی دریافت داشتند که در آن تاکید شده است که باید تولید فولاد خام خود را برای نیمه دوم سال جاری کاهش دهند. این شرکت‌ها اعلام کرده قبلا نیز برنامه‌های تولیدی خود را برای ماه‌های آتی مورد بازنگری و اصلاح قرار داده بودند ولی بعد از ابلاغ دستور جدید، برنامه‌ریزی برای دپوی سنگ آهن خود را نیز کاهش دادند

فشارهای زیست محیطی به بازار سنگ آهن چین

مسئله ی دیگری که در بازار سنگ آهن بین المللی عرض اندام می کند موضوع چالش های زیست محیطی و سختگیری های اخیر چینی ها در این موضوع است. فست مارکت اعلام کرده است که پرمیوم سنگ آهن عیار ۶۵ درصد نسبت به عیار ۶۲ درصد دوباره در حال افزایش است که ناشی از اعمال محدودیت های بیشتر زیست محیطی در چین از یک سو و افزایش مارجین فولادسازان از سوی دیگر می‌باشد. پرمیوم عیار ۶۵ درصد نسبت به عیار متوسط در بالاترین سطح یکساله خود قرار گرفته است. با اعمال محدودیت های زیست محیطی و کاهش تولید از یک سو و قطع برق و بحران های زیست محیطی سیل در گوشه و کنار دنیا به احتمال زیاد می توان پیش بینی کرد که تا میانمدت قیمت های فولاد بین المللی کنترل شده است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.