جستجو

معاملات سنگ آهن به دلیل پس زده شدن آن توسط چین با کاهش حجم تقاضا همراه شده است. قیمت سنگ آهن در روز جمعه کاهش محسوسی را تجربه کرد. این رقم در سه ماه اخیر پایین ترین میزان برای این محصول پایه را رغم زده است. باید دید چه میزان این مسیر می تواند رشد قیمت فولاد در بازار جهانی را تعدیل کند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، معاملات سنگ آهن بین المللی روز جمعه با کاهش قیمت به پایان رسید. چین نقش مهمی در افت قیمت سنگ آهن ایفا کرد. پیش تر توضیح داده بودیم که چین به دلیل رو آوردن به سیاست های توسعه اقتصادی در شرایط فعلی به دنبال کاهش قیمت فولاد است. لذا این مسیر را با افت قیمت سنگ آهن عملی کرده است. به نظر می رسد این مسیر به تازگی شروع شده و می تواند مسیر فعلی بازار فولاد را قدری تعدیل کند. در همین راستا خبرگزاری ها اعلام کردند که معاملات آتی سنگ آهن پس از فروش مجدد در پایان جلسه معاملاتی دیروز، در میان کاهش مصرف فولاد، به روند افت شدید خود ادامه داد.

افت معاملات سنگ آهن در سایه سیاست های چینی

بنادر چین روز گذشته شاهد افت قابل توجهی در نرخ معاملات سنگ آهن بودند. قیمت های نهایی سنگ آهن در بازار بورس داخلی چین به این شکل بود که سنگ آهن دانه بندی ۶۲ درصد عیار افت هفت و نیم درصدی و کنساتره آهن افت ۶ درصدی و گندله افت هفت و نیم درصدی را تجربه کردند. این موضوع در بورس دالیان و سنگاپور نیز اتفاق افتاد.

در این بازار شاهد کاهش تعداد تقاضای خرید Long و افزایش تعداد موقعیت فروش Short سنگ آهن بودیم که فشار نسبتا زیادی را به بازار تحمیل کرده است. به احتمال زیاد بازار در روزهای شنبه و یکشنبه برای سنگ آهن متاثر از این موضوع خواهد بود. معاملات سنگ آهن به احتمال زیاد در روزهای اتی تحت فشار این عوامل با افت حداقل ۲ درصدی همراه خواهد شد چرا که تقاضا در این حوزه تا اطلاع ثانوی افت داشته است.

 اقتصاد چین و نقش آن در افت قیمت سنگ آهن

برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند که چین برای توسعه زیرساخت اقتصاد خود به کاهش قیمت فولاد رو آورده است تا هزینه های نوسازی خود را کاهش دهد. در همین راستا تصمیم گرفته تا تولید فولاد داخلی خود را کاهش دهد و رو به سوی واردات فولاد داشته باشد. عمده دلیل این تصمیم آلودگی های زیست محیطی است که اقتصاد این کشور را به شدت تهدید می کند.

کاهش تولید فولاد چین سبب خواهد شد تا معاملات سنگ آهن که عمدتا به مقصد این کشور صورت می پذیرد کاهش داشته باشد. برای مثال در روز گذشته معاملات آتی بورس کالای دالیان (DCE) برای تحویل در ماه سپتامبر در جلسه معاملاتی صبح امروز جمعه ۳۰ جولای با ۷٫۳۳ درصد معادل ۸۲ یوان (۱۲٫۶۹ دلار) کاهش روزانه به ۱۰۳۶ یوان در هر تن (۱۶۰٫۳۵ دلار) کاهش یافت. ادامه این روند می تواند مسیر تولید فولاد را با قیمت های رقابتی تری همراه سازد.

 پایین ترین قیمت سنگ آهن در سه ماه گذشته

در شرایط فعلی قیمت معاملات سنگ آهن به پایین ترین حد خود در سه ماهه گذشته رسیده است. بنا به گزارش های دریافت شده از بازار بورس چین، قیمت سنگ آهن به ۱۸۰ دلار در هر تن است. به دلیل رشد بی وقفه قیمت فولاد خیل عظیمی از سرمایه گذاران در بازار سنگ آهن سرمایه گذاری کرده بودند. اما محاسبات آنها با واقعیت های فعلی بازار کمی تفاوت داشته است.

همین موضوع ریسک معاملاتی زنجیره پایین دست فولاد را فعلا با این شرایط بالا برده است. بازار به شدت نگران افت فولاد چین در نیمه دوم امسال است که عامل افت تقاضای سنگ آهن خواهد شد اثر کاهش نقدینگی در بازار از هم اکنون قابل مشاهده است و در مزایده‌های سنگ آهن در بنادر چین فولادسازان و تجار کمتری شرکت می‌کنند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.