جستجو

داده های منتشر شده توسط اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA) نشان می دهد ارزش صادرات معدنی ایران در سومین ماه شمسی خرداد (22 مه-21 ژوئن) 1.29 میلیارد دلار بوده است که یک رکورد بی سابقه است. بخش معدن در ایران نباید مغفول توجه مسئولین واقع شود. به نظر می رسد که معادن به تنهایی می توانند جایگزین فروش نفت و اقتصاد نفتی ایران باشند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، ارزش صادرات معدنی ایران از ابتدای سال جاری یک جهش قابل توجه داشته است. برای این موضوع می توان علل متفاوتی را در نظر گرفت. اما مهم ترین عامل این موضوع را به کاهش سختگیری های آمریکا در تبادلات تجاری ایران تا مشخص شدن وضعیت برجام می توان دانست. بعد از دولت ترامپ شرایط برای بازرگانان خارجی بهتر شد. این موضوع تاثیر قابل توجهی در تجارت معدنی ایران از ابتدای سال جاری تا به امروز داشته است.

آمار گمرک از ارزش صادرات معدنی ایران

داده های منتشر شده توسط اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA) نشان می دهد ارزش صادرات معدنی ایران در سومین ماه شمسی خرداد (۲۲ مه-۲۱ ژوئن) ۱٫۲۹ میلیارد دلار بوده است که یک رکورد بی سابقه است. داده های IRICA نشان می دهد که فولاد در سومین ماه امسال ۶۵٫۹ درصد ، مس ۱۱٫۶ درصد ، روی ۳٫۲ درصد ، آهن اسفنجی سه درصد ، آلومینیوم ۲٫۹ درصد ، سیمان دو درصد ، گلوله ۱٫۴ درصد و سایر محصولات صنایع معدنی و معدنی ۱۰ درصد سهم صادراتی را به خود اختصاص می دهند. بر اساس داده های وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، صنعت معدن ایران در سال گذشته ۴٫۲۷۱ میلیارد دلار تراز تجاری مثبت (در پایان ۲۰ مارس) به ثبت رسانده است.

رکورد قابل توجهی معدنی ها در تولید و صادرات

بر اساس داده های ذکر شده ، ۵۵٫۱۲۴ میلیون تن مواد معدنی و محصولات معدنی به ارزش ۷٫۶۸۲ میلیارد دلار در سال گذشته صادر شده است. در حالی که واردات این گونه محصولات تنها ۳٫۴۱۰ میلیارد دلار بوده است. همانطور که گزارش شده است ، جمهوری اسلامی در سال مورد بررسی ۴٫۱۵۶ میلیون تن محصولات معدنی و معدنی وارد کرده است که از نظر ارزش و وزن به ترتیب شش درصد و ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. صادرات چنین کالاهایی در سال قبل از نظر ارزش ۱۱ درصد و از نظر وزن ۲۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

فولاد با صادرات ۴٫۱۲۷ میلیارد دلار بیشترین سهم در سبد صادراتی محصولات معدنی ایران (۵۳٫۷ درصد) و پس از آن محصولات زنجیره ای مس ، سیمان و روی را به خود اختصاص داده است. این رشد ارزش صادرات معدنی در ایران در زمان تحریم ها بی سابقه بوده است.

برنامه ایران برای رشد ارزش صادرات معدنی ها

در راستای برنامه های اصلی ایران برای فاصله گرفتن اقتصاد کشور از نفت و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و بدون نفت ، بخش معدن در سالهای اخیر به یکی از مناطق اصلی مورد توجه تبدیل شده است. ارزش صادرات معدنی ایرانی می تواند جایگزین اقتصاد نفتی شود. زیرا کشور ما یکی از ۱۰ کشور برتر جهان است. کشورهای غنی از مواد معدنی که تاکنون ۶۸ نوع مواد معدنی از جمله بزرگترین ذخایر مس ، روی و آهن در جهان شناسایی شده است. گسترش و بهره برداری از این منابع عظیم درآمد در سالهای اخیر به اولویت اصلی دولت تبدیل شده است و برنامه های مختلفی برای بهبود این صنعت تعریف شده است.

راهکارهای پیشنهادی برای رشد ارزش صادرات معدنی ایران

برای رشد ارزش صادرات معدنی باید برنامه های مدونی را تهیه کرد. احیای معادن کوچک بیکار ، افزایش تعرفه صادرات برخی مواد معدنی خام ، تعریف پروژه های جدید اکتشافی، امضای تفاهم نامه با تولیدکنندگان داخلی و خارجی ، نوسازی تجهیزات و ماشین آلات معدنی کشور و تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه های نیمه کاره تنها بخشی از اقدامات ضروری این حوزه است. ایران از نظر ظرفیت صادرات خود را از بخش معدن تا سال گذشته به ۱۰٫۵ میلیارد دلار برساند. اما محدودیت های ایجاد شده در اثر شیوع ویروس کرونا مانع تحقق این هدف شد. ارزش صادرات معدنی ایران در صورت شکوفایی این حوزه می تواند رونق بسیار شگرفی به اقتصاد و چرخ صنعت ایران بدهد. این حوزه قویا نیاز به تقویت و حمایت از سوی مسئولین دارد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.