جستجو

کاهش واردات نفت خام، سنگ آهن و مس در ماه جولای در چین نشان می دهد این کشور از یک محرک تقاضا در بازار جهانی کومودیتی ها به عاملی برای کاهش سرعت رشد آن تبدیل شده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایفنا ، تنها استثنا در این بین زغال سنگ بود که به دلیل سیاست های داخلی که تولید را محدود کرده مجبور به افزایش واردات این سوخت آلاینده شدند.

چین ، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان ، 41.24 میلیون تن در ماه جولای معادل 9.71 میلیون بشکه در روز وارد کرده است. این میزان نسبت به 9.76 میلیون بشکه در روز ژوئن کمتر ، از 9.65 میلیون بشکه در روز ماه می کمی بالاتر و زیر 9.82 میلیون بشکه در روز آوریل بود. همچنین واردات نفت خام به چین در 7 ماه نخست سال نیز 5.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشت.

واردات گاز طبیعی نیز در ماه جولای از 10.21 میلیون تن ژوئن به 9.34 میلیون تن کاهش یافت.

در میان فلزات ، واردات سنگ آهن برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت و 88.51 میلیون تن از این ماده اولیه فولاد در ماه جولای وارد شد که از 89.42 میلیون در ماه ژوئن کمتر بوده و 21 درصد کمتر از رکورد 122.65 میلیون تن جولای سال گذشته بود. واردات هفت ماهه اول امسال نیز 1.5 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

گرچه شرایط بد جوی در استرالیا و همه گیری کرونا در برزیل از علل کاهش واردات بودند ولی این مسائل مربوط به سه ماهه اول سال بود و به نظر کاهش تولید فولاد کار خود را کرده است و تقاضا را پایین آورده است. با توجه به این که چین 70 درصد سنگ آهن تولیدی دنیا را خریداری می کند جای تعجب نداشته که اخیرا 27 درصد نسبت به رکود ماه می افت داشته به حدود 170 دلار رسیده است.

واردات مس نیز برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت و چین 424280 تن مس خریداری کرد که در مقایسه با 428437 تن ژوئن افت داشته در حالی که جولای سال قبل هم رکورد 762211 تن را داشت.

زغال سنگ بین این کومودیتی تنها مستثنی بود ، زیرا محموله ها در ماه جولای به بالاترین سطح 7 ماهه رسیده 30.18 میلیون تن بود که از 28.39 میلیون در ماه ژوئن و 26.1 میلیون در جولای 2020 نیز بیشتر بود.

به طور کلی ، داده های تجاری ماه جولای نشان می دهد که واردات کومودیتی ها به چین نسبت به سطح بالای مرتبط با محرک اقتصادی سال گذشته ، تعدیل شده است.
به احتمال زیاد باقی سال 2021 واردات بیشتر در حدود سال 2019 قبل از همه گیری ثبت خواهد شد ، نه مشابه نیمه دوم سال 2020 ، زمانی که محرک های اقتصادی در حال اجرا بودند.

این بدان معناست که واردات ثابت خواهند ماند، اما همانطور که قیمت کومودیتی ها را در نیمه دوم سال گذشته و نیمه اول امسال به شدت افزایش داد دیگر یک عامل محرک نخواهد بود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.