جستجو

طبق اطلاعات ارائه شده توسط «پروژه پژوهش مسیر انتشارات کربنی صفر صنعت فولاد (NZSPMP)» به‌ دلیل محدودیت در عرضه قراضه آهنی، پس از سال 2050 بیشتر حجم تولید فولاد همچنان بر پایه مواد اولیه معدنی مانند سنگ‌آهن و زغال‌سنگ کک‌شو خواهد بود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از فلزات آنلاین ، به گفته یکی از مدیران شرکت ArcelorMittal در وبینار پروژه NZSPMP، به‌ دلیل عرضه محدود قراضه در آینده، برای کاهش انتشارات کربنی به‌ عنوان یک هدف در صنعت فولادسازی نمی‌توان تنها بر تولید فولاد بر اساس قراضه متکی بود، تولید فولاد بر اساس مواد معدنی سنگ‌آهن پس از سال 2050 بحرانی باقی خواهد ماند و تولید فولاد بر اساس قراضه به‌ دلیل محدودیت دسترسی به آن، تنها سهم حدود 45 درصدی از تقاضای صنعت فولاد در آینده را تامین خواهد کرد.

به گفته این مدیر، این امر بدان معنا است که اهداف و بودجه‌های مربوط به کاهش انتشارات کربنی در فولادسازی باید به دو بخش تولید فولاد بر اساس مواد معدنی سنگ‌آهن و بر اساس قراضه تقسیم شود که هر کدام از این روش‌های ذکر شده تولید فولاد از نظر اقدامات لازم جهت کاهش انتشارات کربنی، کاملا متفاوت هستند.

وی همچنین افزود: تعیین اهداف میزان شدت انتشارات کربنی و بودجه‌های مربوطه در هر دو روش تولید فولاد بر پایه مواد معدنی سنگ‌آهن و قراضه نخستین موضوعی بود که در گزارش پروژه NZSPMP ارائه شد.

بر اساس آمار ارایه شده توسط این مدیر، در تولید هر تن فولاد بر پایه قراضه 0.3 تن انتشارات دی‌اکسید کربن دسته دوم و 0.04 تن انتشارات دی‌اکسید کربن دسته اول را شامل می‌شود که در صورت استفاده از منابع انرژی پاک، خالص این مقادیر می‌تواند خنثی شود.

به گفته وی، این مقدار انتشار کربنی در هر تن تولید فولاد با استفاده از سنگ‌آهن بین 1.4 و 2.2 تن دی‌اکسید کربن به‌ ترتیب در انتشارات دسته اول و دوم است که انتشارات کربنی در روش تولید فولاد بر پایه قراضه کمتر از روش تولید بر پایه ماده‌ معدنی سنگ‌ آهن است. در حال حاضر سهم تولید فولاد برپایه قراضه بیش از 30 درصد از تولید فولاد در سطح جهان را تشکیل می‌دهد.

گروه صنفی

پانزده فولادساز بین‌المللی از جمله ArcelorMittal ،Tata Steel ،GFG Alliance ،Bluescope Steel ،Nippon Steel ،POSCO ، Severstal، انجمن جهانی فولاد مستقر در بروکسل و انجمن فولاد آلمان (WV Stahl) در گزارش نهایی پروژه NZSPMP و توصیه‌های مربوط به کاهش انتشارات کربنی در صنعت فولادسازی شرکت کرده‌اند. به گفته نماینده سازمان در وبینار، این گروه صنفی توسط NZSPMP مدیریت می‌شود.

طبق گزارش پروژه NZSPMP، تاکنون تعداد محدودی از «اهداف مبتنی بر علم (SBT)» جهت کاهش انتشارات کربنی در بخش فولاد ایجاد شده است، در حالی که صنعت فولادسازی هفت تا 9 درصد از کل انتشارات کربنی جهان را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل است که پروژه NZSPMP مجموعه‌ای از توصیه‌ها جهت کاهش انتشارات کربنی را ایجاد کرده است.

به گفته یکی از مدیران شرکت ArcelorMittal، بودجه مورد نیاز برای کاهش انتشارات کربنی در بخش فولادسازی باید مطابق با تولید محصولات خاص نظیر فولاد زنگ‌نزن تنظیم شود.

انتشارات کربنی واحدهای پایین‌دستی

به گفته یکی دیگر از مدیران ArcelorMittal، فولادسازانی که از کوره قوس الکتریکی (EAF) استفاده می‌کنند، ممکن است میزان نسبتا بالایی از انتشارات کربنی دسته سوم نسبت به دسته اول و دوم داشته باشند، اما در حال حاضر صنعت فولاد بر خلاف واحدهای پایین‌دستی مانند بخش خودرو، روشی برای سنجش انتشارات کربنی دسته سوم ندارد.

وی همچنین افزود: طبق پیشنهاد پروژه NZSPMP، اهداف مبتنی بر علم (SBT) نه تنها برای کاهش انتشارات کربنی در تولید فولاد خام بلکه برای انتشارات کربنی در تولید محصولات پایین‌دستی فولاد نیز به کار برده می‌شود.

به گفته یکی از مدیران شرکت Tata Steel در این وبینار، از دیگر پیشنهادهای این پروژه، کاهش گازهای گلخانه‌ای است که با استفاده از محصولات جانبی تولید شده در صنعت فولاد، قابل دستیابی است.

وی همچنین افزود: محصولات جانبی تولید شده در صنعت فولاد ممکن است شامل مواد شیمیایی، غبار و لجن، گاز، امولسیون و روغن‌های استفاده شده، محصولات جذب و استفاده از کربن، حرارت و برق و سرباره باشد.

هزینه انتشارات کربنی محصولات جانبی در فولادسازی می‌تواند به طور بالقوه بین تولیدکنندگان محصولات جانبی و مصرف‌کنندگان نهایی تقسیم شود.

نقش مهم حمایت‌های دولتی

یکی از مدیران Liberty Steel UK در وبینار خاطرنشان کرد که بخش فولاد دارای یک چرخه سرمایه‌گذاری طولانی تقریبا 25 تا 40 ساله است و از آنجا که از سال 2000 ظرفیت تولید فولاد در چین در حال افزایش سریع است؛ بنابراین میانگین سنی واحدهای کنونی حدود 13 سال است.

به گفته وی، با توجه به سرمایه‌بری زیاد صنعت فولاد در کاهش انتشارات کربنی و مشکلات احتمالی فعلی در سرمایه‌گذاری این بخش، حمایت‌های دولتی جهت اطمینان و دستیابی به سمت آینده‌ای با کاهش انتشارات کربنی بسیار مهم است.

یکی از مدیران Liberty Steel UK همچنین افزود، حمایت‌های دولتی ممکن است بسته به اولویت‌های ملی از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد و قوانینی در سازمان تجارت جهانی و در سطح ملی و منطقه‌ای وجود دارد که تعیین می‌کند حمایت قابل‌ قبول از سوی دولت چقدر است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.