جستجو

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر می گوید که صنعت سیمان با حضور در بورس کالا، گامی رو به جلو برداشته است و قرار نیست با فشار عده ای از اقدامی که به درستی آن اطمینان داریم و به سود منافع کشور است، عقب نشینی کنیم؛ برای ورود سیمان به بورس کالا برنامه داشتیم و براساس آن برنامه برای حمایت همزمان از تولیدکننده، سهامدار و مصرف کننده اقدام به عرضه سیمان در بورس کالا می کنیم.


به گزارش معدن مدیا به نقل از کالا خبر ، سیمان محصولی است که پس از سال ها گمانه زنی و تلاش، سرانجام از خردادماه امسال به طور گسترده و با حجم های بالا وارد بورس کالا شد تا این صنعت نیز در مسیر اصلاح اقتصادی و رهایی از قیمت گذاری دستوری قرار گیرد. در این بین در شرایطی که روند متعادل قیمت ها و امکان خرید مستقیم مصرف کنندگان با قیمت های مطلوب و نازل تر از بازار آزاد سیمان فراهم شد، قطعی برق واحدهای تولیدی یک شوک جدید را به بازار سیمان وارد کرد که البته در ادامه با دو عرضه سنگین سیمان در بورس، آرامش نسبی برقرار و هیجان خرید تا حدود زیادی مرتفع شده است. در همین زمینه «کالاخبر» به منظور بررسی شرایط فعلی بازار و بورسی شدن سیمان با محمدرضا سلیمیان، مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر و عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید.

ارزیابی شما از ورود شرکت های سیمانی به بورس کالا چیست؟

ورود هر کالایی به بورس کالا در وهله نخست منجر به کشف نرخ شفاف، کاهش هزینه های معاملاتی و حذف واسطه گری می شود که در مورد صنعت سیمان و فرآورده های این صنعت نیز بی شک ارزیابی ما و کارشناسان نسبت به عرضه در بورس کالا، مثبت و توسعه بخش است.

در این میان برای برخی از شرکت ها، استفاده از ظرفیت بازاریابی بورس کالا می تواند مزیت مهمی باشد و برای مجموعه دیگری حتی می توان از ظرفیت های رینگ صادراتی بورس نیز استفاده کرد. همچنین با کشف نرخ واقعی سیمان در بورس و کمک به رشد تولیدکنندگان، سهامداران شرکت های سیمانی نیز منتفع خواهند شد، زیرا کالای تولیدی شرکت های سیمانی که آنها سهامدارشان هستند نیز متناسب با سایر گروه های کالایی و براساس منطق اقتصادی کشف قیمت خواهد شد.

عرضه سیمان در بورس کالا چگونه به طور همزمان به سود تولیدکنندگان، سهامداران و مصرف کنندگان تمام می شود؟

همانطور که در سوال قبل عرض کردم در کل حضور سیمانی ها در بورس کالا به نفع تولید کننده، سهامدار و مصرف کننده واقعی خواهد بود. فروش محصول با قیمت واقعی و حذف دلالانی که محصول را از درب کارخانه با قیمت پایین خریداری کرده و در بازار آزاد با نرخ بالا به مصرف کننده می فروختند باعث می شود تا مصرف کنندگان نیز با قیمت های معقول و واقعی که از نرخ ها در بازار سنتی پایین تر است اقدام به خرید کنند.

 چرا برخی افراد عرضه سیمان در بورس را عامل افزایش قیمت اعلام کردند در شرایطی که قبل از قطعی برق، سیمان در بورس با تقاضای متعادل با قیمت کیسه ای ۲۵ هزار تومان یعنی بسیار کمتر از قیمت بازار آزاد معامله می شد؟

خودتان جواب دلیل گران شدن سیمان در ماه اخیر را دادید؛ برق. یعنی وقتی برقی برای تولید وجود ندارد، سیمانی تولید نمی شود و وقتی سیمان تولید نشود و تمام ذخایر را نیز برای تعادل در بازار عرضه کرده باشیم دیگر سیمان و تولید جدیدی نیست و کمبود ایجاد می شود و کمبود هر چیزی نتیجه ای جز گرانی ندارد.

حالا شما بگویید آیا در این مورد مشکل سیمانی ها هستند یا برقی ها! برق باشد تولید هم هست و تولید که باشد کمبودی نیست که بخواهد باعث گرانی شود. بنابراین گرانی های اخیر هیچ ربطی به ورود سیمان به بورس کالا ندارد و تنها این بهانه ای شده است در دست مخالفان شفاف سازی صنعت سیمان از طریق بازار سرمایه.

نقش دلالان در ایجاد مقاومت برای بورسی شدن سیمان چقدر است؟

واقعیت نباید تمام تقصیر را بر گردن دلالان انداخت چون این اسم برخی مواقع کاملا تغییر می کند و تبدیل به برخی افرادی می شود که در اتحادیه ها و صنوف وابسته مسوولیت بر گردن داشته و منافعشان به دلیل عرضه سیمان از طریق بورس کالا به خطر افتاده است. دیگر به این افراد نمی توان گفت دلال چون مسوولیت صنفی دارند اما از این سمت و مسوولیت به نفع مصرف کننده واقعی و مردم استفاده نمی کنند.

آینده صنعت سیمان در صورت حضور صد درصدی تولیدات این صنعت در بورس کالا و یا بالعکس چگونه ارزیابی می کنید؟

صنعت سیمان با حضور در بورس کالا، گامی رو به جلو برداشته است و بازگشت به عقب در هر فعالیتی به نفع نیست زیرا اگر گذشته صنعت سیمان خوب و مطلوب بود کسی به فکر تغییر در آن نمی افتاد. ما برای ورود محصولات خود به بورس برنامه داشتیم و بر اساس همان برنامه این تصمیم را عملیاتی کردیم. در این میان قرار نیست با فشار عده ای از کاری که به درستی آن اطمینان داریم و به سود منافع کشور است، عقب نشینی کنیم.

من امیدوارم با رفع مشکل برق و بازگشت تمام خطوط به چرخه تولید، وضعیت بازار سیمان متعادل شود که این مهم دور از دسترس نیست. در این راه وزارت صمت و وزارت نیرو باید کمی تعامل بیشتری کنند تا مشکل صنایع کشور و بی برقی های ادامه دار مرتفع گردد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.