جستجو

رصد بازار نشان می دهد که عرضه کلی در بازار میلگرد چین در حال حاضر رضایت بخش و پاسخگوی نیاز بازار است و برخی از فروشندگانی که موجودی بالایی دارند تصمیم گرفته اند تا موجودی خود را کاهش دهند. به نظر می رسد که کاهش قیمت ها در بازار میلگرد چین یک کار سیاسی است. قراردادهای آتی این حوزه با رشد 100 دلاری در هر تن همراه بود که نشان می دهد دولت چین از نظر سرمایه گذاران این بازی سرکوب قیمتی را نمی تواند به مدت طولانی ادامه دهد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، منابع آگاه به نشریه تحلیلی فست مارکت اعلام کردند که معاملات آتی میلگرد در بورس آتی شانگهای در روز سه شنبه ۱۰ آگوست افزایش یافت و معاملات روزانه در بازار میلگرد چین نیز به تبع رشد متقاضی رونق گرفتند. به گفته متال بولتن انتظار می رود تولید تا پایان سال ۲۰۲۱ به طور گسترده کاهش یابد. این موضوع متقاضیان را با وجود بالا بودن قیمت ها در حوزه میلگرد به پای معامله کشانده است. به احتمال زیاد چین ریسک های معاملاتی این حوزه را نظیر سنگ آهن و نورد سرد و گرم بالا ببرد.

کاهش معاملات آتی در بازار میلگرد چین

هفته پیش معاملات آتی فولاد و سنگ‌آهن در بازار چین در دامنه محدودی معامله شد. همگی بازارها کاهش هفتگی را ثبت کردند که ناشی از تقاضای فصلی ضعیف و گمانه‌زنی‌ها در مورد کنترل بیشتر تولید فولاد بود. برای مثال قیمت معاملات آتی سنگ‌آهن ۱۲٫۹ درصد سقوط کرد که بزرگترین افت هفتگی از هفته منتهی به ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ محسوب می شد.

موسسه فیچ این موضوع را سوژه تحلیل خود قرار داده است. قیمت روز میلگرد و سنگ آهن به شدت به یکدگیر وابسته هستند. قیمت سنگ‌آهن و فولاد پس از صعودی طولانی‌مدت نشانه‌های ضعف خود را نشان داده و سنگ‌آهن در ماه گذشته افت قابل توجهی داشته است. در آینده، بهبود عرضه و کاهش مصرف توسط لایه‌های پایین‌دستی، سود هر دو را کاهش می‌دهد. به نظر می رسد بازار میلگرد چین به اهدافی که این کشور ترسیم کرده است نزدیک شده است. فعلا چین به دنبال سرکوب قیمت ها در بازارهای کامودیتی است.

کاهش دستوری تولید فولاد در استان هبی چین

بر اساس گزارش ارائه دهنده اطلاعات محلی در روز دوشنبه ، استان هبی قصد دارد ۲۱٫۷۱ میلیون تن تولید فولاد خام را در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با تولید ۲۰۲۰ کاهش دهد. کاهش تولید فولاد خام به معنی افت تولید میلگرد چین خواهد بود. به طوری که قطب فولادسازی استان تنگشان تولید خود را در ماههای اخیر ۱۲٫۳۷ میلیون تن کاهش داده است. این موضوع با هدف بهبود کیفیت هوا در طول بازی های المپیک زمستانی پکن طرح ریزی شده است. لذا با این سیگنال ها قیمت آهن آلات در شرق چین ۵،۲۰۰-۵،۲۳۰ یوان (۸۰۲-۸۰۷ دلار) به ازای هر تن معامله شد که افزایش ۱۰-۲۰ یوان به ازای هر تن را تجربه کرده است. مصرف هفتگی محصولات اصلی فولادی در چین تا ۵ اوت ۲٫۵ درصد کاهش‌یافته و به ۹٫۸۶ میلیون تن در مقایسه با هفته قبل رسیده است.

افزایش قیمت میلگرد چین به بهانه کاهش تولید

در این گزارش ، تحلیلگران بازار می گویند سایر مناطق استان هبی هنوز تغییرات قابل توجهی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ ایجاد نکرده اند و نیاز به کاهش تولید فولاد خام به میزان ۹٫۳۴ میلیون تن قبل از پایان سال دارند. معامله گران بازار گفتند که برخی استانهای دیگر مقررات مشابهی برای کاهش انتشار کربن دارند و انتظار کاهش تولید منجر به افزایش قیمت فولاد در چهار یا پنج ماه آینده می شود که منجر به افزایش قیمت در بازار میلگرد چین می شود. معامله گران بازار معاملات آتی را دنبال کردند و قیمت های خود را افزایش دادند ، در حالی که برخی از خریداران تصمیم گرفتند از این افزایش قیمت ها تبعیت نکنند.

 مصون ماندن رشد قیمت میلگرد در شمال چین

رصد بازار نشان می دهد که عرضه کلی در بازار میلگرد چین در حال حاضر رضایت بخش و پاسخگوی نیاز بازار است و برخی از فروشندگانی که موجودی بالایی دارند تصمیم گرفته اند تا مجودی خود را کاهش دهند. چرا که ریسک های مالاتی در کمین معاملات آتی جین خواهد بود. لذا به نظر می رسد که در بخش های شمالی چین به دلیل وجود عرضه های کافی بازار میلگرد چین حداقل در کوتاه مدت دچار نوسان نشود.

تاثیرپذیری بازار بیلت از نوسانات بازار میلگرد چین

با توجه به اینکه بازار میلگرد چین یک بازار چند وجهی است و نوسانات و التهابات آن به بازارهای مرتبط ورود پیدا می کند لذا بد نیست نیم نگاهی به معاملات بیلت در بازار چین داشته باشیم. تا ساعت ۳ بعد از ظهر به وقت محلی روز سه شنبه ۱۰ آگوست، شمش فولادی در هر تن ۵،۰۸۰ یوان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده معامله می شد ، بدون تغییر از روز دوشنبه در تانگشان.

بیشترین معامله قرارداد آتی میلگرد تحویل اکتبر در روز سه شنبه با قیمت ۵،۴۳۷ یوان به ازای هر تن بسته شد که نسبت به روز قبل ۱۰۷ یوان در هر تن افزایش داشت. قیمت میلگرد در بورس آتی شانگهای برای تحویل در ماه اکتبر با ۱ درصد کاهش به ۵۷۳۷۹ یوان در هر تن رسید. قیمت کویل نورد گرم هم ۰٫۷ درصد کاهش یافت و به ۵۷۷۲ یوان در تن رسید. از ۲۰ جولای تا ۵ آگوست؛قیمت میلگرد واردات امارات در کل بازه روی عدد ۷۹۷ دلار و ۵۰ سنت ثابت ماند

عملکرد دستوری دولت چین در سرکوب قیمت های فولاد

به نظر می رسد که کاهش قیمت ها در بازار میلگرد چین یک کار سیاسی است. قراردادهای آتی این حوزه با رشد ۱۰۰ دلاری در هر تن همراه بود که نشان می دهد دولت چین از نظر سرمایه گذاران این بازی سرکوب قیمتی را نمی تواند به مدت طولانی ادامه دهد. با وجود اینکه قیمت میلگرد در شمال چین ثابت مانده اما در بخش های دیگر چین شاهد رشد قیمت هستیم. قیمت متوسط میلگرد با رشد ۷۹ یوآنی به رقم ۵ هزار و ۳۲۶ یوآن در هر تن رسید. ورق گرم نیز با افزایش ۱۰۴ یوآنی با نرخ متوسط ۵ هزار و ۷۱۳ یوآن فروخته شد. علاوه بر این؛ میلگرد کلاف با کاهش ۹۰ یوآنی، به قیمت متوسط ۵ هزار و ۸۳۱ یوآن در هر تن رسید. فولاد ضد زنگ با افت ۵۱ یوآنی، رقم ۱۷ هزار و ۵۹۹ یوآن را نشان داد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.