جستجو

در تیرماه ۱۴۰۰ نسبت به خرداد، تولید بیلت و بلوم ۴۲ درصد، تولید میلگرد ۵۳ درصد، تولید آهن اسفنجی ۴۲ درصد و تولید ورق گرم ۲۲ درصد کاهش یافته است. میزان تولید ورق گرم کشور در ۴ ماهه نخست سال جاری، ۲ میلیون و ۷۵۹ هزار تن بوده که کاهش ۱۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ۀرتان پرس ، ایران سال گذشته دهمین تولیدکننده برتر فولاد جهان از نگاه متال بولتن شناخته شد. اما امسال بحران های اقتصادی و زیست محیطی و سلامت باعث شد تا ایران نسبت به عملکرد پارسال خود فاصله قابل توجهی بگیرد. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همین راستا آمار تولید فولاد ایران در۴ ماهه ابتدایی امسال داده اند که ارزیابی آنها بسیار قابل تامل است. مطابق با این گزارش در تیرماه ۱۴۰۰ نسبت به خرداد، تولید بیلت و بلوم ۴۲ درصد، تولید میلگرد ۵۳ درصد، تولید آهن اسفنجی ۴۲ درصد و تولید ورق گرم ۲۲ درصد کاهش یافته است. به نظر می رسد که گزارش شش ماهه تولید فولاد ایران ناامیدکننده تر از این گزارش باشد.

کاهش محسوس در گزارش آمار تولید فولاد تیرماه

کاهش شدیدی در آمارهای تیرماه نسبت به خرداد ماه مشاهده می شود. به نظر می رسد که اثرات قطعی برق و تعطیلی های ناشی از بحران آب و برق در ایران در گزارشات تیر ماه محسوس است. طبق آمار منتشرشده، تولید انواع فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی در تیرماه سال جاری نسبت به خردادماه کاهش شدیدتری داشته چرا که تولید این حوزه وابستگی بیشتری به برق داشته چرا که کوره های قوس الکتریکی در این محصولات گلوگاه سیستم تولید به حساب می آیند.

کاهش تولید فولاد کشور در تیرماه آن‌چنان شدید بوده که باعث شده تا نرخ رشد تولید فولاد میانی و محصولات فولادی کشور در ۴ ماهه نخست امسال منفی شود. تولید فولاد میانی کشور در ۴ ماهه نخست امسال با کاهش ۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹ میلیون و ۵۷۵ هزار تن رسیده، در حالی که در دوره ۳ ماهه نخست سال جاری، نرخ رشد تولید فولاد میانی کشور ۶ درصد بوده است.

کاهش تولید چهارماهه مقاطع طویل به دلیل بحران برق

تولید مقاطع طویل در ایران به دلیل استفاده از رول های خنک کننده که وابستگی شدیدی به برق دارند تیرماه امسال کاهش چشمگیری را تجربه کرده است طبق آمارهای انجمن فولاد، در دوره ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، تولید بیلت و بلوم در ایران با کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵ میلیون و ۷۸۱ هزار تن رسیده است. تولید اسلب نیز در ۴ ماهه نخست سال جاری با کاهش ۳ درصدی به ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار تن رسیده است. میزان تولید بیلت بلوم در تیرماه سال جاری ۵۸ درصد خردادماه و تولید اسلب در تیرماه ۶۵ درصدِ خرداد ماه سال جاری بوده است.

در ۴ ماهه نخست سال جاری، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش ۶ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در ۴ ماهه نخست امسال، ۶ میلیون و ۴۷۰ هزار تن بوده است. در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، ۳ میلیون و ۶۶۳ هزار تن محصولات طویل و ۲ میلیون و ۸۰۷ هزار تن محصولات تخت در کشور تولید شده است. رشد تولید محصولات طویل در ۴ ماهه نخست امسال، منفی ۱ درصد و رشد تولید محصولات تخت منفی ۱۱ درصد بوده است.

کنترل میزان تولید میلگرد در شرایط نامساعد

به دلیل وابستگی شدید بخش عمران و ساخت و ساز به میلگرد این حوزه تلاش کرده است تا سطح تولید خود را حفظ کند. گزارش های بورس کالا در ۴ ماهه ابتدایی امسال نشان میداد که در بدترین شرایط بازار میلگرد از اقبال نسبتا خوبی برخوردار بوده است. در همین راستا تولید میلگرد در ۴ ماهه نخست امسال کمی بیش از ۳ میلیون تن بوده که کاهش ۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید تیرآهن نیز در ۴ ماه نخست امسال با کاهش ۹ درصدی به ۳۷۴ هزار تن رسیده است.

در تیرماه امسال، میزان تولید تیرآهن ۵۰ درصدِ خردادماه و میزان تولید میلگرد نیز ۴۷ درصد خردادماه بوده است. ادامه این روند گزارشات تولید فولاد در انتای سال را بسیار ناایمدکننده واهد کرد. قطعا ایران امسال جایگاه دهم خود را در بین برترین تولید کننده فولاد جهان از دست خواهد داد. بحران انرژی در همه کشورها اتفاق افتاد.اما سوء مدیریت در ایران باعث شد این روند بی همتا باشد.

آمار تولید فولاد در بخش ورق فولادی چهارماهه ابتدایی

میزان تولید ورق گرم کشور در ۴ ماهه نخست سال جاری، ۲ میلیون و ۷۵۹ هزار تن بوده که کاهش ۱۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید ورق سرد در ۴ ماهه نخست امسال ۹ درصد کاهش یافته است. تولید ورق‌های پوششدار نیز در ۴ ماهه نخست امسال ۵ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بوده است. محدودیت‌های مصرف برق توسط شرکت‌های فولادی باعث شده تا در تیرماه امسال، میزان تولید ورق گرم ۷۸ درصد خردادماه، ورق سرد ۸۰ درصد خردادماه و ورق‌های پوششدار ۷۱ درصد خردادماه باشد.

مصونیت محصولات پایه فلزی از کاهش آمار تولید فولاد ایران

محصولات پایه فولادی و آنهایی که به خط تولید معادن وابسته بودند تغییر چندانی را احساس نکردند. معمولا معادن از طریق ژنراتورهای قوی تامین انرژی می کنند. شاید یکی از دلایلی که جوزه پایین دست فولاد ایران کمتر دچار آسیب شد همین موضوع باشد. طبق گزارش آماری انجمن فولاد، تولیدکنندگان آهن اسفنجی در ۴ ماهه نخست سال جاری حدود ۱۰.۶ میلیون تن از این محصول را تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، تغییری را نشان نمی‌دهد. با این که انرژی اصلی مصرفی در واحدهای احیاء مستقیم گاز است، اما محدودیت‌های تحمیل‌شده به شرکت‌های زنجیره فولاد باعث شده تا تولید آهن اسفنجی در تیرماه، ۵۸ درصد حجم تولید این محصول در خردادماه سال جاری باشد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.