جستجو

معاملات سنگ آهن با یک اقبال نسبی در بازارهای شرق آسیا مجددا جان تازه ای گرفته است. شاخص سنگ آهن 62 درصد فاین با فرمت معاملاتی سی اف آر از بندر چینگدائو 163.52 دلار در هر تن معامله شد که 1.45 دلار نسبت به روز قبل رشد را تجربه کرد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از فست مارکت ، اکثر مبادی فروش سنگ آهن در روز دوشنبه ۱۶ آگوست با وجود فعالیت تجاری محدود در بازار فیزیکی با افزایش قیمت همراه شده اند. قیمت ها چنانچه کاهشی بودند اما رشد قیمت ها در بازه یک هفته ای کاملا محسوس است. در ادامه به ارزیابی معاملات سنگ آهن در بازار جهانی و چین خواهیم پرداخت.

معاملات سنگ آهن در بازار چین

معاملات سنگ آهن با یک اقبال نسبی در بازارهای شرق آسیا مجددا جان تازه ای گرفته است. شاخص سنگ آهن ۶۲ درصد فاین با فرمت معاملاتی سی اف آر از بندر چینگدائو ۱۶۳٫۵۲ دلار در هر تن معامله شد. این مقدار ۱٫۴۵ دلار نسبت به روز قبل رشد را تجربه کرد. همینطور سنگ آهن با عیار آلومینا پایین با خلوص ۶۲ درصد از همین بندر با فرمت معاملاتی سی اف آر نیز ۱٫۲۹ دلار در هر تن رشد قیمت در پیش داشت.

سنگ آهن خلوص ۵۸ درصد با فرمت معاملاتی مشابه ۱۳۱ دلار در هر تن قیمت گذاری شد. این رقم ۰٫۸۱ دلار در هر تن رشد قیمت را تجربه کرده است. سنگ آهن معدن استرالیا نیز در این بندر با فرمت معاملاتی سی اف آر با نیم دلار رشد قیمت ۱۹۱ دلار قیمت گذاری شد. سنگ آهن فاین ۶۲ درصد استرالیا بدون رشد قیمت در بازار دیروز معامله شد.

 رشد نسبی معاملات سنگ آهن نسبت به مشابه هفتگی

اکثر معاملات قراردادهای آتی سنگ آهن ژانویه در بورس کالای دالیان (DCE) در ابتدای جلسه کاهش قیمت یافت. اما از پایین ترین سطح هفته قبل قیمت ها بالاتر بود. ارزیابی ها نشان می دهد که ارزش معاملات سنگ آهن نسبت به قیمت بسته شده در جمعه گذشته ۸۴۱٫۵۰ یوان معادل ۱٫۱ درصد نسبت به معاملات آن روز افزایش قیمت داشته است. نهایتا قیمت سنگ آهن آتی بورس دالیان با قیمت ۱۳۰ دلار در هر تن معامله شد. در همین حال ، قرارداد مبادله ماه گذشته سنگ آهن سپتامبر در بورس سنگاپور (SGX) نیز افزایش یافت.

تا ساعت ۱۸:۰۱ بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت سنگاپور ، شاهد رشد ۱٫۷۸ دلاری به ازای هر تن در مقایسه با قیمت تسویه حساب جمعه گذشته که ۱۵۹٫۳۵ دلار به ازای هر تن بود هستیم. یک منبع تجاری در سنگاپور گفت نقدینگی در بازار فیزیکی محدود است. به ویژه در بازار ثانویه با فرمت حمل دریایی که در آن تقاضا به دلیل ریسک های زیست محیطی بسیار ضعیف است. به دلیل باران های شدید در شرق چین هزینه های بیمه حمل دریایی به شدت بالا رفته است. لذا به نظر می رسد که بازار آتی شاهد افت قیمت در روزهای آتی باشد.

کاهش همبستگی معاملات سنگ آهن و بازارهای آتی

منبع تجاری دیگری در سنگاپور اعلام کرده است که همبستگی مثبت بین بازار فیزیکی معاملات سنگ آهن و بازار آتی در حال تضعیف است. وی افزود: اگرچه پیش بینی می شود چشم انداز تقاضا در سنگ آهن تا پایان سال نزولی باشد. اما موقعیت های پر ریسک معاملاتی باعث افزایش حاشیه سود بازار مالی شده که بازتابی از وضعیت واقعی بازار نبوده است. با این حال ، یک منبع تجاری در جنوب چین گفت که قیمت سنگ آهن بعید است در این هفته کاهش زیادی پیدا کند.

در ادامه این منبع تجاری افزود که میزان محموله های سنگ آهن هفتگی به چین کاهش یافته و تولید HRC در وضعیت نسبتاً پایداری قرار دارد. این دو عامل می تواند از افت پیوسته قیمت ها در بازار سنگ آهن جلوگیری کند. به نظر می رسد که تقاضای زنجیره بالادست فولاد در نیمه دوم سال میلادی حتی جلوی کنترل قیمت های دولت چین را بگیرد. لذا بازار سنگ آهن پشتیبان های قوی برای حفظ ارش معاملاتی دارد.

معدن BHP در فاز تعمیر و نگهداری

یک معامله دریایی فاین سنگ آهن در اوایل روز گذشته انجام شد که می تواند به دلیل کاهش عرضه در هفته های آینده باشد. انتظار می رود تعمیر و نگهداری معدن BHP به زودی انجام شود. در حالی که موجودی بندر JMBF در چین در حال اتمام است به احتمال زیاد ادامه این وضعیت باعث خواهد شد تا سطح تقاضا در این بازار به شدت افت کند.

این موضوع برای شهر بندری که تمام تمرکز آن بر روی عرضه سنگ آهن بوده یک ریسک اجتماعی بزرگ به حساب می آید. لازم به ذکر است که بندر BHP 80 هزار تن سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد فاین را به علاوه ۱۳ دلار تخفیف به ازای هر تن برای ماه اکتبر معامله کرده است و باید برای این تعهد خود برنامه ریزی لازم را انجام دهد. مرکز تجارت سنگ آهن پکن (Corex) ، ۱۷۰،۰۰۰ تن از یک نوع خاص سنگ آهن ۶۱ درصد خلوص فاین را با قیمت ۱۵۹٫۸۵ دلار به ازای هر تن cfr چین ، در تاریخ ۴ تا ۱۳ سپتامبر معامله کرده است.

بالا رفتن جذابیت فولاد سبز در معاملات آتی

فاین پیلبارا در روز دوشنبه در تانگشان ، شهر لیانیونگانگ و استان شاندونگ با ۱۱۱۱-۱۱۳۰ یوان به ازای هر تن معامله شد ، در حالی که در جمعه گذشته ۱۱۲۰-۱۱۴۰ یوان به ازای هر تن قیمت داشت. لازم به ذکر است که آخرین محدوده قیمتی معادل ۱۶۰-۱۶۳ دلار در هر تن در بازار دریایی رشد قیمت معاملات سنگ آهن داشته است. بیشترین معامله قرارداد آتی در خصوص معاملات سنگ آهن ژانویه در ۸۵۰٫۵۰ یوان (۱۳۱ دلار) به ازای هر تن در روز دوشنبه بسته شد.

این معامله نسبت به قیمت بسته شدن جمعه گذشته ۹ یوان به ازای هر تن افزایش داشت. به نظر می رسد که کربن زدایی بازار پیچیده ای چون فولاد را پیچیده ار می کند. آخرین تجزیه و تحلیل متال بولتن نشان می دهد “قیمت واقعی فولاد سبز” به شت به دلیل سختگیری ها در تغییر فاز تولید کارخانجات برای بازار فولاد با اهمیت شده است. به احتمال زیاد با سختگیری های تولید فولاد شاهد رشد روز افزون قیمت در این حوزه باشیم.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.