جستجو

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به نقش و حضور دلالان در بازار سیاه سیمان، گفت: رسیدن هر پاکت سیمان به نرخ ۱۰۰ هزار تومان و بیشتر، فضا را به خوراکی برای واسطه ها تبدیل کرده و این موجب بازار سیاه سیمان شده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایسنا ، عبدالوهاب سهل آبادی درباره تداوم نابسامانی ها در بازار سیمان و نوسانات شدید قیمتی آن، اظهار کرد: هر افزایش قیمتی، موجب گرانی دیگر اقلام مصرفی مردم می شود، به عنوان مثال به دنبال گرانی سیمان و به موازات آن، دیگر محصولات مربوط به صنعت ساخت و ساز نیز افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه کارخانجات سیمان از مدت ها قبل به دنبال عرضه سیمان در بورس کالا بودند، افزود: با توجه به کمبود تولید برق در کشور و اعلام معاون وقت اول رئیس جمهور جهت مدیریت مصرف برق و تامین برق بخش خانگی، قرار شد صنایع از جمله کارخانجات سیمان و فولاد ۱۰ درصد دیماند خود را مصرف کنند که کارخانجات سیمان در این بی برقی نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: البته باید توجه داشت که در اصفهان کارخانجات سیمان، کلینکر تامین شده برای تامین سیمان داشتند و تنها نیاز به تامین برق آنها از شب تا صبح بود که به دلیل مخالفت با این موضوع و در نهایت عدم تولید، بازار سیمان دچار چالش شد.

وی تاکید کرد: ما بارها این موضوع را به وزارت نیرو اعلام کردیم که اجازه دهند سیمانی ها حداقل شب تا صبح کار کنند که با بی توجهی، شاهد التهابات بازار سیمان شدیم.

سهل آبادی با اشاره به اینکه رسیدن هر پاکت سیمان به نرخ ۱۰۰ هزار تومان و بیشتر، فضا را به خوراکی برای واسطه ها تبدیل کرده و این موجب بازار سیاه سیمان شده است، تاکید کرد: تجربه نشان داده بعد از افزایش قیمت کالایی در کشور، نرخ آن کاهش نمی یابد و این در مورد سیمان نیز صدق می کند.

وی دلیل اصلی گرانی سیمان را قطعی برق و خوابیدن خط تولید کارخانجات سیمان در همان چند هفته عنوان کرد و افزود: به طور قطع با برنامه ریزی، کارخانجات سیمان در شرایط موجود نیز می توانستند کار کرده و کیلنکر موجود را به تبدیل به سیمان کنند تا امروز بازار گرسنه سیمان نباشد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اعتقاد بر اینکه در شرایط فعلی نیز عرصه سیمان در بورس کالا مشکل بازار را حل نمی کند، تاکید کرد: امروز تولید سیمان همچنان کم و مطابق بر نیاز و تقاضای بازار نیست.

وی با اشاره به نقش واسطه ها در گرانی سیمان، گفت: به طور قطع تفاوت قیمت سیمان تماما به جیب کارخانجات سیمان نمی رود، اما زمانی که عرضه محصولی کم می شود، دلالان و واسطه ها در بازار حضور پررنگی پیدا می کنند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.