جستجو

قیمت سنگ آهن در روز جمعه ۲۰ آگوست از زیان روز قبل خود کمی عقب نشینی کرد. اما روند قیمت ها در بازار سنگ آهن رو به افت ارزیابی می شود. اگرچه تقاضای کارخانه های چینی نشانه ای از افزایش قیمت را نشان نداد و فعالان بازار محتاط عمل کردند. به نظر می رسد رشد مقطعی قیمت ها پایدار نخواهد بود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن ، قیمت معاملات سنگ آهن در روز جمعه ۲۰ آگوست از زیان روز قبل خود کمی عقب نشینی کرد. اما روند قیمت ها در بازار سنگ آهن رو به افت ارزیابی می شود. اگرچه تقاضای کارخانه های چینی نشانه ای از افزایش قیمت را نشان نداد و فعالان بازار محتاط عمل کردند. به نظر می رسد رشد مقطعی قیمت ها پایدار نخواهد بود.

رشد مقطعی و ناپایدار قیمت در بورس های آسیایی

در حالی شاخص های قیمت سنگ آهن در بازارها افزایش نسبی را تجربه می کند که شاهد افت در برآینده قیمت ها هستیم. با این حال رشد قیمت سنگ آهن در روزهای انتهایی هفته محسوس بود. برای مثال سنگ آهن ۶۲ درصد خلوص بندر چیگدائو ۱۴۰٫۴۴ دلار در هر تن قیمتگذاری شد. این قیمت ۷٫۷۸ دلار در هر تن افزایش نشان داد. از سوی دیگر سنگ آهن با عیار پایین آلومینا فاین ۶۲ درصد نیز از همین بندر با رشد قیمت ۸ دلاری در هر تن همراه شد. سنگ آهن ۵۸ درصد درجه یک نیز ۵٫۳۴ دلار در هر تن رشد قیمت را ثبت کرد. فاین سنگ آهن بزریلی نیز در همین بندار با ۶ دلار رشد قیمت مواجه شد. این محصول با نرخ ۱۵۸ دلار در هر تن معامله شد. سنگ آهن استرالیا نیز با فرمت معاملاتی cfr بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته معامله شد

مهم ترین تحرکات بازار معاملات سنگ آهن آسیا

بیشترین معامله قراردادهای آتی سنگ آهن ژانویه در بورس کالای دالیان (DCE) اتفاق افتاد. صبح روز جمعه از معاملات روز پنجشنبه روند صعودی را حفظ کرد. اما بعد از ظهر قبل از اتمام روز با ۲٫۰٪ افزایش نسبت به قیمت بسته شدن روز پنجشنبه ۷۶۲٫۵۰ یوان (۱۱۷ دلار در هر تن) ، نوسان داشت. قرارداد مبادله ماه گذشته سنگ آهن سپتامبر در بورس سنگاپور (SGX) نیز بیشترین معامله را داشت. تا ساعت ۶:۴۲ بعد از ظهر به وقت سنگاپور ، ۸٫۴۵ دلار در هر تن افزایش نشان داد در حالی که قیمت تسویه روز پنجشنبه ۱۳۰٫۶۰ دلار در هر تن بود.

به نظر می رسد فاکتورهای رشد قیمت با مقاومت از سوی کشور چین همراه شود. یک منبع تجاری در پکن گفت که افزایش روز جمعه بازارهای مالی با سقوط قابل توجه پنجشنبه اصلاح شد. یک منبع تجاری در سنگاپور گفت: “اگرچه بازارهای آتی از افت های بزرگ دیروز بهبود یافتند ، اما با بسته شدن موقعیت های کوتاه مدت ، بازار فیزیکی هنوز نقدینگی پایینی دارد. برآوردها نشان می دهد که قیمت برخی از برندهای های سنگ آهن حتی در بنادر چین کمی کاهش یافته است. اا این رشد قیمت خیلی با آنها سنخیتی ندارد.

نقش کاهش حق بیمه ها در اقبال به سنگ آهن

منابع اطلاع داده اند که در استان شانشی حق بیمه یکجا Pilbara Blend همچنان کاهش می یابد.. زمانی که حق بیمه یکجا Pilbara Blend بالا بود ، کارخانجات به استفاده از توده های غیر اصلی و کم عیار سنگ آهن روی آوردند. در حال حاضر عرضه افزایش یافته است ، اما تنظیم بازار نیاز به یک زمان قابل ملاحظه دارد. برخی منابع پیش بینی کردند که هفته آینده قیمت سنگ آهن در نوسان است اما کاهش می یابد و افزودن که کاهش قیمت سنگ آهن هنوز به پایان نرسیده است. در بنادر چین ، قیمت معاملات فاین Pilbara Blend روز جمعه کاهش یافت و از روند صعودی در معاملات آتی پیروی نکرد. یک منبع تجاری در استان شاندونگ گفت: “تقاضای کارخانه ها ضعیف است ، بنابراین قیمت [معامله] روز به روز کاهش می یابد.”

ارزیابی معاملات سنگ آهن از منظر موجودی بنادر

دومین منبع تجاری در استان شاندونگ روز جمعه گفت: “موجودی بندر از حیث واردات سنگ آهن در هفته بیش از ۱٫۶ میلیون تن افزایش یافته است که نشان دهنده تقاضای ضعیف کارخانه های تولیدی در بنادر چین است. مبادله ماه های گذشته در SGX یک جهش جزئی را نشان داد (در روز جمعه) ، که قابل پیش بینی بود. زیرا شرکت کنندگان در بازار به احتمال زیاد پس از افت شدید قیمت در روز پنجشنبه ، از تأمین موقعیت های کوتاه خود سود می بردند. با این حال ، چشم انداز تقاضا در بازار دریایی بسیار ضعیف است زیرا محدودیت های تولید فولاد در اکثر کارخانجات فولادی مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.