جستجو

در سپتامبر سال 2020، رئیس جمهور چین به‌ طور رسمی اعلام کرد که هدف این کشور، رسیدن به اوج انتشارات کربنی پیش از سال 2030 و به دنبال آن خنثی‌سازی انتشارات کربنی پیش از سال 2060 است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از CRU، دولت چین در ابتدای سال به عنوان بخشی از تلاش‌های کاهش انتشارات کربنی، هدف خود را برای کاهش تولید فولاد در سال 2021 اعلام کرد. در این گزارش، تولید فولاد چین در نیمه نخست سال 2021 بررسی می‌شود. همچنین، اقدامات نیمه دوم و پیامدهای آن برای تقاضای مواد اولیه فولادسازی پیش‌بینی می‌شود.

افزایش تولید فولاد خام 64 میلیون تن در نیمه نخست سال 2021، نسبت به مدت مشابه سال گذشته

با وجود تمایل دولت چین برای کاهش تولید فولاد، در نیمه نخست سال 2021 تولید فولاد خام 64 میلیون تن نسبت به نیمه نخست سال 2020 افزایش پیدا کرد. تمام استان‌ها و شهرهای دارای ظرفیت فولاد در چین به غیر از شهر Tianjin و استان Hebei، نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته‌اند که با وجود این امر، کاهش تولید فولاد خام چین در سال 2021 بعید به نظر می‌رسد.

استان Hebei با ظرفیت فولادسازی بیش از 250 میلیون تن در سال، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد چین است، با این حال رشد تولید ضعیف‌تری نسبت به سایر تولیدکنندگان کلیدی مانند شهرهای Jiangsu و Shandong داشته است. این امر در درجه نخست به‌ دلیل محدودیت‌های عملیاتی تا 50 درصد ظرفیت در شهر Tangshan است که از اواخر ماه مارس اعمال شد، زیرا دولت محلی قصد حذف نام خود از لیست آلوده‌کننده‌ترین شهرهای کشور را دارد.

رشد قوی تولید در نیمه نخست سال 2021 ناشی از سه عامل کلیدی بود:

-تقاضای قوی به‌ دلیل بسته‌های حمایتی دولت در سال 2020

-تداوم قدرت صادرات کالاهای حاوی فولاد

-اولویت خرید عمده فولاد مورد نیاز با توجه به انتظار کاهش تولید در نیمه دوم 2021

در مورد آخرین نکته، معمولا ماه‌ها طول می‌کشد تا هدف دولت مرکزی مشخص شود و به دولت‌های محلی ارجاع داده شود، این بدان معنا است که تولید، مدت زیادی پس از اعلام محدودیت اولیه کاهش پیدا می‌کند. با توجه به این امر، مصرف‌کنندگان نهایی فولاد معتقد بودند که تولید فولاد در نیمه دوم سال 2021 کاهش می‌یابد بنابراین برنامه خرید خود را به نیمه نخست سال 2021 تغییر دادند. این موضوع، تقاضای قوی فولاد را بیشتر تقویت کرد و باعث افزایش حاشیه سود فولاد شد که در نتیجه، فولادسازان را تشویق کرد تا پیش از اعمال هرگونه کاهش توسط دولت، تولید را به حداکثر برسانند.

در نیمه دوم سال 2021، تولید فولاد خام 48 میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش پیدا خواهد کرد

در زمان نگارش این گزارش، چند دولت محلی و واحدهای فولادی که اعمال کاهش تولید را در نیمه دوم سال برنامه‌ریزی کردند، شناسایی شدند. اگرچه هیچ اطلاعیه رسمی وجود ندارد، اما به‌ طور کلی انتظار نمی‌رود که تولید سالانه فولاد خام در سال 2021 بیشتر از تولید سال 2020 باشد. طبق گزارش‌ها، در استان Jiangsu میزان کاهش تولید برای هر واحد متفاوت است و ظرفیت جدید می‌تواند از هرگونه کاهش معاف شود. با این وجود، تولید سالانه در این استان کنترل خواهد شد. اقدامات مشابهی نیز در Gansu در غرب چین، استان Anhui در مرکز چین و استان Shandong در شرق چین برنامه‌ریزی شد و مورد بحث قرار گرفت. در استان Hubei، برخی از واحدهای فولادی از طریق شارژ سنگ‌آهن با عیار کمتر در کوره‌های بلند (BF) و کاهش میزان قراضه در کوره‌های قوس الکتریکی (BOF)، در حال برنامه‌ریزی برای کاهش تولید هستند. کاهش تولید فولاد نیز در چند گروه اصلی فولادسازی در استان‌های Hebei، Liaoning، Fujian و مغولستان داخلی آغاز شده است و یا در حال بحث است.

در سال 2021 برای دستیابی به هدف دولت برای حفظ تولید سالانه فولاد خام کمتر از سطح سال گذشته، دولت به کاهش 64 میلیون تنی تولید فولاد خام نسبت به مدت مشابه سال گذشته در نیمه دوم سال 2021 نیاز دارد. در سناریوی پایه، پیش‌بینی می‌شود که کاهش تولید برنامه‌ریزی و ذکر شده در بالا، اعمال شود، اما مناطق دیگری در چین وجود دارد که هنوز برنامه‌های مشابهی را اعلام نکرده‌اند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال 2021، تولید نسبت به نیمه دوم سال 2020 حدود 48 میلیون تن کمتر باشد که برای کاهش مجموع تولید فولاد خام چین در سال 2021 کافی نیست.

منبع : فلزات آنلاین

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.