جستجو

رئیس اداره امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: قانون منع قطع گون، از گسترش فعالیت معادن با توجه به اقلیم استان جلوگیری می‌کند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایسنا ، مهدی فرامرزی در رابطه با معدن سنگ‌آهن مروارید، اظهار کرد: از این معدن که در شهرستان سلطانیه واقع شده، آهن مگنتی استخراج شده و پس از فرآوری در صنایع پایین‌دستی به کنسانتره تبدیل شده و پس از آن در واحدهای تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: معدن سنگ‌آهن مروارید ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ذخیره قطعی داشته و امکان استخراج ۳۶۵ هزار تن سالانه از آن وجود دارد که برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

این مسئول از ادامه اکتشاف برای افزایش ذخیره قطعی معدن خبر داد و گفت: به دلیل اجرای قانون گون در استان بسیاری از معادن به دلیل نداشتن امکان اکتشاف سینه‌کار جدید پس از اتمام سینه‌کار دارای پروانه، متوقف می‌شود و در نهایت با باطله‌برداری، مدت کوتاهی را فعال می‌مانند.

رئیس اداره امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که سبب کاهش فعالیت و یا تعطیلی معادن در استان شده زنجان شده، نبود بازار فروش محصولات به علت تعطیلی برخی صنایع و یا افت قیمت محصولات است؛ به‌ طوری‌ که قیمت فروش بسیار کمتر از قیمت تمام شده است.

فرامرزی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها دیگر عاملی است که سبب کاهش فعالیت معادن شده و برخی معادن بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت کنند و حتی در برخی موارد بازارهای بین‌المللی خود را از دست دادند و در حال حاضر از ۳۵۰ معدن دارای پروانه‌ بهره‌برداری در استان ۲۴۰ معدن در حال فعالیت است که این فعالیت از استخراج تا باطله‌برداری را شامل‌ می‌شود.

از نیم‌سال دوم سال ۹۷ که دستورالعمل مربوط به حفظ و حراست از گونه گون از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اداره‌کل منابع‌طبیعی استان در راستای اجرای مصوبات مجلس، ابلاغ شده، بخش اعظمی از فعالیت‌های معدنی در زنجان متوقف شده است. گونه گون بر اساس ماده یک قانون حفظ و حمایت مصوب سال ۷۱، یکی از گونه‌های ممنوع‌القطع بوده که لزوم حراست از آن صراحتاً در قانون قید شده است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.