جستجو

این رویداد سال گذشته با استقبال خوب فعالان حوزه فولاد و متالورژی همراه بود، از این رو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای دوره جدید این رویداد در حال برنامه‌ریزی است.
کمی بیش از نیمی از فولاد تولیدی ایران در داخل مصرف می‌شود و با توجه به طرح‌های در دست اجرا در کمتر از ۵ سال آینده، این نسبت به کمتر از ۴۰ درصد بالغ می‌شود. صنعت فولاد ایران درحال‌حاضر و آینده نزدیک به طور حیاتی متکی به بازار پیچیده صادرات و تجارت جهانی خواهد شد. دومین دوره این نمایشگاه فولادی به درخواست شرکت‌ها و تامین‌کنندگان فولاد با حمایت ایمیدرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رویکرد بومی‌سازی و توسعه فناوری برگزار خواهد شد.

تبدیل فولاد به یکی از صنایع مهم

معاون معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه فولاد گفت: صنعت فولاد به یکی از صنایع مهم تبدیل شده و افتخار آن برای فولادسازان و صنعتگران است. جعفر سرقینی در گفت‌وگو با روزگار معدن، با اشاره به پیشرفت ایران در صنعت فولاد اظهار کرد: بازدهی صنعت فولاد ۷۰ درصد شده و دلیل آن این است که بیشتر واحدها در ابتدای راه‌اندازی هستند و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دور از دسترس نیست. سرقینی تصریح کرد: این نمایشگاه فرصت‌هایی را برای ارائه بومی‌سازی از طریق اعلام نیازهای کارخانجات زنجیره آهن و فولاد به قطعات، تجهیزات و دانش فنی و مهندسی همچنین برقراری ارتباط بین کارخانجات فولادی، تامین‌کنندگان داخلی و بازدیدکنندگان از طریق استقرار و گردش عملیات میزهای اختصاصی هدایت‌گر فراهم کرده است.

دوره اول پربار بود

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران دراین باره گفت: نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که در دی ماه سال گذشته برگزار شد، آغازگر یک موج فراگیر بومی‌سازی و حمایت از تامین داخلی بود که خوشبختانه با استقبال بی‌نظیر جامعه فولاد کشور روبه‌رو شد. در همین راستا و به درخواست تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان زنجیره فولاد، دومین دوره این رویداد ملی به همت انجمن و با مشارکت تمامی شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی و تامین‌کنندگان مطرح داخلی و همچنین حمایت ایمیدرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتاق‌های ایران و تهران از ۲۳ تا ۲۶ دی امسال در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در جمع خبرنگاران این جشنواره و نمایشگاه را بزرگ‌ترین گردهمایی تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان، بازرگانان و متخصصان زنجیره آهن و فولاد ایران عنوان و اظهار کرد: در نخستین دوره این جشنواره بیش از ۱۴۰۰ نفر از مدیران و مسئولان فولاد کشور در آیین گشایش گرد هم آمدند و در ۴ روز، بیش از ۱۰ هزار نفر از نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت ارائه فرصت‌های ساخت داخل در زنجیره فولاد بازدید کردند. سبحانی اضافه کرد: در دوره نخست جشنواره، بیش از ۲۲۰ تفاهمنامه بین فولادسازان و تامین‌کنندگان داخلی به ارزش تقریبی۹۰۰میلیارد تومان منعقد شد که بر اساس پایش انجام شده، تاکنون حدود نیمی از آن به مرحله عقد قرارداد و تولید و تحویل رسیده است.
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع بومی‌سازی زنجیره آهن و فولاد گفت: پیش از این تولیدکنندگان ماشین‌آلات، فولادسازان و سایر فعالان این حوزه به صورت جزیره‌ای به جمع‌آوری اطلاعات تولیدکنندگان داخلی می‌پرداختند که با راه‌اندازی این سامانه به اطلاعات جامع و یکپارچه در این زمینه دست می‌یابیم. همچنین وجود تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار لزوم داشتن اطلاعات جامع قطعات و ماشین‌آلات بومی‌سازی شده یا مورد نیاز را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد. سبحانی افزود: با ثبت اطلاعات تولیدکنندگان داخل در این سامانه، خریداران می‌توانند راحت‌تر نیازهای خود را شناسایی و آنها را تامین کنند. علاوه بر این، سامانه فوق به تولیدکنندگان داخل جهت شناسایی ماشین‌آلات و قطعات بومی‌سازی‌نشده کمک می‌کند تا به سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی آنها بپردازند.
وی تاکید کرد: در واقع این سامانه میان تولیدکننده و مصرف‌کننده ارتباط موثر برقرار می‌کند.

بهترین رویداد در حوزه فولاد

به عقیده بسیاری از کارشناسان، جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد در حقیقت بزرگ‌ترین گردهمایی تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان، بازرگانان و متخصصان صنعت فولاد ایران به‌شمار می‌رود. سیف‌الله امیری نیز در رابطه با اهمیت برگزاری این رویداد گفت: جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که سال قبل در برج میلاد برگزار شد این فرصت را ایجاد کرد تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای نخستین بار روبه‌روی یکدیگر قرار بگیرند و راه‌های تأمین قطعات مورد نیازشان در داخل را پیدا کنند.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این جشنواره در برج میلاد با استقبال واحدهای فولادی مواجه شد و توانست ۹۰۰ میلیارد تومان ارزآوری داشته باشد.
وی افزود: نمایشگاه بومی‌سازی در جشنواره فولاد را بهترین نمایشگاهی می‌دانم که در آن حاضر بوده‌ام. این نویدبخش تجربه‌ای مثمرثمر در نمایشگاهی است که امسال در این زمینه برگزار می‌شود. امیری همچنین تصریح کرد: در جشنواره سال گذشته، ۳۰۰ واحد فولادی توانستند راه‌هایی برای برآورده کردن نیازهایشان در شرایط کنونی کشور پیدا کنند.

روی خوش به استارت‌آپ‌ها

یکی از ویژگی‌های این رویداد توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها در حوزه بومی‌سازی است که با تکمیل بانک اطلاعاتی تامین‌کنندگان، فرآیند ارزیابی و انتخاب تامین‌کنندگان تسهیل و حتی در مواردی حمایت مالی از تامین‌کنندگان انجام می‌شود. بنابراین، نکته قابل توجه در این جشنواره و نمایشگاه، پذیرش ریسک بومی‌سازی توسط فولادسازان و شرکت‌های بزرگ معدنی و حمایت آنها از داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز است که برای نخستین بار در کشور اتفاق می‌افتد. تأمین‌کنندگان در نمایشگاه ملی بومی‌سازی نیز در ۷گروه تقسیم می‌شوند:
مکانیک شامل قطعات و تجهیزات مکانیکی سیالات شامل قطعات و تجهیزات پنوماتیکی، هیدرولیکی، تاسیساتی، روانکارها و آزمایشگاهی برق شامل قطعات و تجهیزات برقی، الکتریکی، ابزار دقیق، اتوماسیونی و آزمایشگاهی مواد شامل مواد مصرفی، مواد اولیه، استحصال پسماندها و فروآلیاژها نسوز شامل انواع جرم ها، نسوزها و تجهیزات وابسته انتقال مواد شامل قطعات و تجهیزات مرتبط با انتقال مواد نظیر نوار نقاله‌ها و رول‌ها تحقیق و پژوهش شامل متالورژی، فرآیند، انرژی و محیط‌زیست تولیدکنندگان بزرگ کشور مانند فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، هلدینگ کاوه پارس، میدکو، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، فولاد آلیاژی ایران، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، فولاد یزد، فولاد غرب آسیا، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد متیل، صنایع ورق‌های پوششدار تاراز، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، فولاد صنعت بناب، کاوش جوش، خوارزمی، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد هرمزگان و برخی دیگر از شرکت‌های فولادی و شرکت‌های فعال در حوزه تامین زنجیره فولاد نیز همگی در این نمایشگاه حضور دارند و یک ارتباط شبکه‌ای بین شرکت‌های فولادی و تأمین‌کنندگان در پلن نمایشگاه تعریف شده است.

 

منبع: روزگار معدن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.