جستجو

به گفته منابع خبری، افزایش صادرات فولاد از چین در ماه جولای نگرانی‌های جدیدی را در مورد اقدام احتمالی دولت برای تعیین مالیات بر این محموله‌ها در آینده نزدیک ایجاد کرده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از فلزات آنلاین ، طبق آمار گمرک در روز هفت آگوست، صادرات محصولات نهایی فولادی چین در ماه جولای 36 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و به سطح پنج میلیون و 669 هزار تن رسیده است.

به گفته منابع خبری، افزایش صادرات فولاد، تلاش‌های چین را برای محدودیت تولید فولاد و کنترل قیمت سنگ‌آهن بیهوده کرده است، در حالی که این کشور برنامه‌های گسترده‌ای برای کاهش انتشارات کربنی دارد. در نتیجه، روند احتمالی قیمت فولاد در چند ماه آینده واکنش‌های متفاوت بازار را در پی خواهد داشت.

برخی از منابع بازار هنوز انتظار دارند که کاهش تولید فولاد چین در نیمه دوم سال 2021 می‌تواند موجب افزایش قیمت فولاد شود. با وجود این امر، برخی منابع انتظار دارند که قیمت فولاد طی ماه‌های آینده کاهش یابد چرا که ممکن است تقاضای فولاد در داخل و خارج از چین با همین سرعت افت کند.

صادرات

بر اساس آمار گمرک، مجموع صادرات فولاد چین در طی ماه‌های ژانویه تا جولای، افزایش 31 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ثبت کرده است و به سطح 43 میلیون و 51 هزار تن رسیده است که نسبت به رشد 30 درصدی در نیمه نخست سال 2021، شتاب بیشتری گرفته است.

واردات فولاد چین در ماه جولای 16 درصد نسبت به ماه گذشته و 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به سطح یک میلیون و 49 هزار تن رسید. واردات در طی ماه‌های ژانویه تا جولای 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد و به سطح هشت میلیون و 397 هزار تن رسید.

خالص صادرات فولاد در ماه جولای در سطح چهار میلیون و 620 هزار تن گزارش شد که تقریبا سه برابر سطح مدت مشابه سال گذشته بود. خالص صادرات در طی ماه‌های ژانویه تا جولای 51 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرد و به سطح 34 میلیون و 654 هزار تن رسید.

عدم قطعیت در تقاضا

به گفته برخی منابع خبری، با بازگشت تدریجی فعالیت‌های واحدهای فولادی بین‌المللی به حالت عادی، تقاضای خارجی برای فولاد چین به‌ طور طبیعی در نیمه دوم سال کاهش می‌یابد. به گفته منابع به منظور تسهیل کاهش تولید فولاد در چین، ممکن است مالیات‌هایی برای به حداقل رساندن حجم صادرات در نیمه دوم سال اعمال شود.

همچنین به گفته برخی از صادرکنندگان، اگر مالیات 10 تا 15 درصدی برای صادرات ورق و کویل نورد گرم فولادی اعمال شود، صادرات به‌ویژه در فصل چهارم سال 2021 که انتظار می‌رود تقاضای خارجی فولاد کاهش یابد، به چالشی تبدیل خواهد شد. طبق آمار گمرک، چین در نیمه نخست سال 2021 حدود 9 میلیون و 210 هزار تن ورق و کویل نورد گرم فولادی صادر کرده است که این میزان 32 درصد از مجموع صادرات محصولات نهایی فولادی را به خود اختصاص داده است.

به گفته برخی منابع خبری، در حال حاضر تقاضای داخلی فولاد چین ناشی از سیاست‌های کاهش بدهی که بخش املاک و زیرساخت را مورد هدف قرار داده است، تضعیف شده است در حالی که اخیرا شیوع کووید 19 در شرق و مرکز چین باعث کاهش بیشتر سرعت فعالیت‌های ساختمان‌سازی و بهبود مصرف شده است.

به گفته یکی از منابع خبری، در صورت کاهش صادرات فولاد در طی ماه‌های آینده به‌دلیل وضع مالیات بالا، افت تقاضای فولاد از کاهش تولید پیشی می‌گیرد و باعث کاهش قیمت می‌شود. این منبع خبری اضافه کرد که اکثر واحدهای فولادی همچنان قصد دارند در فصل چهارم سال 2021 تولید خود را کاهش دهند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.