جستجو

در ماه گذشته بازار صادراتی فولاد ایران در عراق بدون هیچ تلاشی به ترکیه واگذار شد. دلیل این موضوع بدقولی و عدم توان عمل به تعهدات صادراتی ایران برشمرده شد. معضل کاهش برق فولادی ها این شرایط را به وجود آورد. الان نیز به دلیل مشکلات سیاسی و بالا رفتن ریسک معاملات بازار افغانستان نیز در شرف از دست رفتن است. البته مسئه عراق و افغانستان با هم فرق می کند. اما در هر صورت مسئله هر چه باشد بازار صادراتی فولاد ایران است که روز به روز ضعیف تر می شود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، ایران در ماه های اخیر بازارهای حساس بین المللی را در زمینه صادرات فولاد از دست داده است. در ماه گذشته بازار صادراتی فولاد ایران در عراق بدون هیچ تلاشی به ترکیه واگذار شد. دلیل این موضوع بدقولی و عدم توان عمل به تعهدات صادراتی ایران برشمرده شد. معضل کاهش برق فولادی ها این شرایط را به وجود آورد. الان نیز به دلیل مشکلات سیاسی و بالا رفتن ریسک معاملات بازار افغانستان نیز در شرف از دست رفتن است. البته مسئه عراق و افغانستان با هم فرق می کند. اما در هر صورت مسئله هر چه باشد بازار صادراتی فولاد ایران است که روز به روز ضعیف تر می شود.

توقف صادرات فولاد ایران به افغانستان

ایران صادرات فولاد به افغانستان را به دلایل شرایط پیش آمده متوقف کرده است. با توجه به اینکه سیاست های اقتصادی و سیاسی طالبان برای ایران شفاف نشده ریسک های معاملاتی بالا رفته است. در چنین شرایطی شاید بهترین تصمیم در خصوص بازار صادراتی فولاد ایران گرفته شده است. نمی شود ریسک کرد و بعد از صادرات حجم بالایی از فولاد به انتظار رفتار متقابل از طرف نشست. باید دید بازار افغانستان به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد. بعید به نظر می رسد که تغییری ایجاد شود. اما سرمایه گذاران در این خصوص ریسک نخواهند کرد.

مسائل لجستیکی و سیاسی چالش اصلی صادرات فولاد به افغانستان

منابع آگاه اعلام کردند ایران صادرات فولاد به افغانستان را به خاطر شرایط سیاسی و مشکلات لجستیکی پیش آمده در افغانستان متوقف کرده است. ایران بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد به افغانستان است و سالانه بین ۳۰۰ تا 350 هزار تن به این کشور صادرات دارد. به دلیل حجم بالای تقاضا در بازار صادراتی فولاد ایران نیم توان ریسک این موضوع را نادیده گرفت. در واقع ایران ۲۵ درصد کل نیاز افغانستان به فولاد را تأمین می‌کند. بخش قابل توجهی از فولاد صادراتی به افغانستان توسط شرکت فولاد اصفهان و خراسان تولید می‌شود. ایران همچنین با افغانستان قرارداد فروش ریل آهن نیز دارد. ترکیه، پاکستان و چین از جمله دیگر تأمین‌کنندگان فولاد افغانستان هستند.ایران باید مراقب باشد تا بازار افغانستان را به ترکیه یا پاکستان واگذار نکند.

احتمال افت جایگاه بازار صادرات فولاد ایران در گزارش های رسمی

با توجه به سناریوهای پیش آمده به احتمال زیاد ایران امسال جایگاه صادراتی خود را در گزارشات متال بولتن از دست خواهد داد. معضل برق و تولات خاورمیانه مهم ترین عواملی بودند که بازار صادراتی فولاد ایران را تحت الشعاع قرار دادند. چند هفته‌ای می‌شود که روند صادرات فولاد ایران به افغانستان پایین آمده اما کارشناسان بر این باورند که احتمالا طی چند هفته‌ آینده بازار صادراتی ایران به افغانستان از سر خواهد گرفته شد.یک کارگزار فولاد در تهران اخیرا اعلام کرده است که صادرات به افغانستان که یکی از بازارهای هدف به شمار می‌رود حدود یک ماه است که متوقف شده و در حال حاضر هیچ صادراتی انجام نمی‌شود. گفته می‌شود ایران صادرات سوخت به افغانستان را از سر گرفته اما هنوز در شرایط کنونی از سرگیری صادرات فولاد در اولویت نیست.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.