جستجو

برای اینکه بتوان رفتار بازار را در این حوزه رصد کرد باید نیم نگاهی به قیمت سنگ آهن داشته باشیم. سنگ آهن در روزهای گذشته شاهد افت قیمت بوده است. این حوزه در بازار داخلی و صادراتی افت داشته است. به نظر می رسد این موضوع مهم ترین عامل در فشار به قیمت شمش آهن در بازار داخلی باشد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، برای اینکه بتوان رفتار بازار را در این حوزه رصد کرد باید نیم نگاهی به قیمت سنگ آهن داشته باشیم. سنگ آهن در روزهای گذشته شاهد افت قیمت بوده است. این حوزه در بازار داخلی و صادراتی افت داشته است. به نظر می رسد این موضوع مهم ترین عامل در فشار به قیمت شمش آهن در بازار داخلی باشد.

تحولات بازار فولاد و شمش از نگاه قیمت سنگ آهن

قیمت سنگ آهن صادراتی ایران در بندرعباس روز جمعه کاهش ۳ دلاری را تجربه کرده است. بسته به عیار سنگ آه این محصول کاهش قیمت تا ۲۲٫۲% را تجربه کرده است. تحولات بازار فولاد در بخش شمش فولادی می تواند از این موضوع تاثیر به سزایی بگیرد. از آنجایی که افت قیمتها برای عیارهای پایین تر بیشتر است. به احتمال زیاد شمش فولاد داخلی بیشتر تحت فشار قرار بگید. کنسانتره آهن ۶۷% افت ۹%- هفتگی داشته، لکن عیارهای ۶۶% و ۶۵% کاهش کمتری را تجربه کرده اند. به نظر می رسد که تحولات بازار فولاد در روزهای ایخر به زیان شمش فولادی تمام شود.

تاثیر نرخ ارز در تحولات بازار فولاد

محور دیگری که تحولات بازار فولاد در بخش شمش را تحت الشعاع قرار خواهد داد موضوع قیمت دلار و ارز نیمایی است. با دلار نیما در محدوده ۲۳ هزار تومان، قیمت کنسانتره آهن عیار ۶۶% برابر با ۳٫۰۸ میلیون تومان است . با درنظر گرفتن ۲۰% عوارض صادراتی و هزینه حمل و هندلینگ داخلی در محدوده ۲۰$ قیمت سنگ آهن (iron ore) به قیمت ۸۷٫۲$ یا ۲ میلیون تومان در سر معدن خواهد رسید. با توجه به قیمت شمش فولاد (۱۳٫۵ میلیون تومان/تن) به ضریب ۱۵% قیمت شمش میرسیم. این رقم کمتر از ضریب ۱۶٫۵% مدنظر صمت است. لذا بازار شمش فولادی از سمت قیمت دلار و ارز نیمایی نیز تحت فشار است. به معنی دیگر با دلار نیمایی ۲۳۰۰۰ تومان صادرات سنگ آهن نسبت به قیمتهای داخلی، اقتصادی نیست. همین موضوع به زودی به تحولات بازار فولاد در بخش شمش فولادی نیز ورود پیدا خواهد کرد.

نیاز به همگرایی نرخ های داخلی با بورس های بین المللی

ایران برای اینکه بتواند تحولات بازار فولاد را در سطح بین المللی دنبال کند باید قیمت محصولات فولادی همسو با قیمت های جهانی باشد.اگر قیمت محصولات فولادی پایین تر یا بالاتر از قیمتهای جهانی باشد ایران نمی تواند همسو با تقاضاهای جهانی حرکت کند. ایران بعضا از جزیره ای شدن وضعیت بازار خود لطمه های زیادی دیده است. تحریم ها روند تحولات بازار فولاد ایران را به کلی تغییر داده اند. بازارهای صادراتی باید بتوانند همگام با بازار جهانی جرکت کنند. وضعیت بازار شمش ایران نیز کمی از سنگ آهن ندارد و نمی تواند در بازار عرض اندام کند.

رانت و سوبسیت ها در بازار شمش فولاد ایران

مشکلی که تحولات بازار فولاد ایران را به چالش کشیده بحث رانت و سوبسیت ها در بازارهای داخلی و صادراتی است. بازار شمش مدت زمان زیادی را با سوبسیت قیمت در بازار داخلی به سر برده است. به دلیل ایین دست بودن این حوزه شاهد استفاده از رانت های انرژی در این حوزه بوده ایم نمی توان با کاهش قیمت های فعلی تحولات بازار فولاد را نادیده گرفت. امروز که بازار با افت قیمت رو به رو شده فعالان شمش صحبت از غیر اقتصادی شدن تولید و فراوری آن می زنند. این موضوع باید هر چه زودتر برطرف گردد. موضوعی که در زنجیره فولاد بسیار اهمیت دارد این است که تساوی منافع در زنجیره فولاد باید یکسان و یکدست باشد اما این تناسب قیمتی در زنجیره فولاد دیده نمی شود.

سود ناهمگن نتیجه تحولات بازار فولاد در ماه های اخیر

در زنجیره نهایی فولاد برخی از سود بیشتر و برخی از سود کمتر برخوردار می شوند مثلا در انتهای زنجیره فولاد سود بسیار کم است و حتی بسیاری از مواقع سود سربسر می شود ولی در زنجیره های دیگر سود حداکثری نصیب فعالان ان حوزه می شود. در حال حاضر فولادسازان در شمش و اسلب بیشترین سود را می برند و بیش از بقیه زنجیره از منافع فروش فولاد منتفع می شوند و آمارهای دو سال گذشته حکایت از عملکرد صادراتی موفق فولادسازان دارد. تحولات بازار فولاد در حوزه شمش کمی نگران کننده شده است. با وجود سود خوبی که این حوزه داشته اما شاهد کم لطفی از سوی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان هستیم. فعالان این حوزه باید با شرایط جدید خود را وفق دهند.

نقش بحران های ارزی و زیست محیطی در رشد قیمت شمش فولاد

با توجه به افزایش نرخ دلار قیمت سنگ آهن و کمبود برق در کشور وضعیت قیمت فولاد بستگی به سیاست‌های جدید وزارتخانه دارد. به عنوان مثال، کشور ترکیه از اهرم تعرفه برای جلوگیری از واردات مقاطع و ضربه خوردن صنعت کشور خود استفاده می‌کند تا محصولات خود را تولید کنند. به نظر می رسد که تحولات بازار فولاد در ایران نیازمند کنترل مقطعی از سوی دولت است. قیمت شمش در بازار داخلی باید تا ۲۰ درصد اصلاح شود. این روند به نرمال شدن جو معاملاتی حوزه فولاد خواهد انجامید.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.