جستجو
صبح امروز 14 شهریور ماه، سمینار تخصصی چالش برق در زنجیره فولاد با حضور مشترک و گسترده مدیران ایمیدرو، وزارتخانه‌های صمت و نیرو و جمعی از مدیران حوزه معدن و صنعت فولاد کشور برگزار شد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از فلزات آنلاین، در این سمینار تخصصی، ابتدا بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، محسن بختیار معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو و سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سخنرانی پرداختند.

بهرام سبحانی در آغاز این سمینار اظهار داشت: کمبود برق در صنعت فولاد کشور موضوع جدیدی نیست و تقریبا هر سال با گرم شدن هوا اتفاق می‌افتد.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده صنعت فولاد کشور در افق 1404 به تولید 55 میلیون تن فولاد دست یابد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: اکنون ظرفیت نصب شده آماده بهره‌برداری صنعت فولاد کشور حدود 40 میلیون تن است اما محدودیت‌های ایجاد شده، موجب شده‌اند تولید فولاد ایران از 30 میلیون تن فراتر نرود.

سبحانی اذعان کرد: کمبود برق به هیچ عنوان اتفاقی نیست و قابل پیش‌بینی بود. برای مدیریت این چالش ناشیانه‌ترین تصمیم گرفته شد.

وی تصریح کرد: در صنعت فولاد باید کوره گرم نگه داشته شود؛ در غیر این صورت نسوز از بین می‌رود و نمی‌توان کوره را سرد کرد. تصمیمات غلط غیر کارشناسی بیش از کمبود برق به کشور ضرر زده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: مدیریت این نیست که با قطع برق صنایع مادر مانند فولاد، برق شهری وصل بماند. صنعت فولاد با قطع شدن برق و کاهش تولید 6 میلیارد دلار از فروش خود را از دست داده است.

سبحانی عنوان کرد: می‌توان سرمایه را با ایجاد کنسرسیومی با حضور فولادی‌ها تامین کرد، اما نیازمند متولی بوده و‌ وزارت نیرو باید تصمیم‌گیری کند. برای این کار نیازمند مدیریت منسجم وزارت نیرو و همکاری وزارت صمت، مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری، تخصیص ارز برای تامین تجهیزات هستیم.

12 درصد ارزش افزوده صنعت متعلق به فولاد است

سعید زرندی به عنوان دیگر سخنران این همایش اظهار داشت: در سال 99، رشد 8 درصدی در بخش صنعت اتفاق افتاد و از 40 محصول منتخب، حدود 30 محصول رشد بالایی را تجربه کردند.

وی افزود: از ابتدای امسال هدف‌گذاری کردیم که این رشد ادامه داشته باشد و بخش معدن و صنایع معدنی هم آماده این رشد بود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: صنایع معدنی بودند که کشور را از تحریم گذراندند و صنعت فولاد در بین این صنایع نقش ویژه‌ای داشت. جایگاه صنعت فولاد در بین صنایع بسیار مهم است و تقریبا 12 درصد ارزش افزوده صنعت در فولاد است.

زرندی خاطرنشان کرد: برای فولاد برنامه‌ریزی منسجمی داشتیم زیرا عدد 55 میلیون تن سال‌ها می‌شود که برای چشم‌انداز ثابت مانده است. با این روند به هدف یاد شده خواهیم رسید.

وی اذعان کرد: رشد تولید بخش صنعت در فصل بهار بسیار خوب بود اما کمبود برق افزایش تولید را به چالش کشید.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: نرخ رشد مصرف برق مشخص است؛ هر چند که امسال رشد بالاتر از متوسط سالانه بود. با این حال، بخش صنعت مصرف و رشد مصرف مشخصی دارد؛ بنابراین از الان نگران زمستان هستیم.

زرندی بیان کرد: هر هفته شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو 235 میلیون دلار ضرر می‌بینند. برای صنعت فولاد در سال 1404 حداقل پنج هزار مگاوات کمبود داریم. و وزارت صمت در کنار رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که با وزارت نیرو جهت تامین برق بخش صنعت انجام داد، پیگیری موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه برق را نیز در دستور کار خود قرار داد.

وی ابراز کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه برق را گسترش دادیم، زیرا یکی از راهکارها جذب سرمایه است. ما برای ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات اعلام آمادگی کرده‌ایم. همچنین برنامه‌ای برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی داریم تا خود صنعت برای سرمایه‌گذاری وارد شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: کمبود برق برای صنعت فولاد یک چالش جدی است و زودتر از زمان پیش‌بینی شده به وقوع پیوست. اگر از مدل‌های اقتصادی استفاده کنیم، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند برای حضور هستند و‌ می‌توان با کمک شرکت‌های بزرگ این کار را محقق کرد. خواسته ما این است برای ۱۰ هزار مگاوات یاد شده گاز مورد نیاز را وزارت نیرو با همکاری وزارت نفت تامین کند.

زرندی با اشاره به تجربه موفق سرمایه‌گذاری بخش صنعت در تامین آب مورد نیاز خود در پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های برتر به عنوان سرمایه‌گذار اظهار کرد: وزارت صمت، چالش‌های صنعت را درک می‌کند و با توجه به شرایط و فضای مناسبی که برای تولید وجود دارد لازم با ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری به رشد تولید کشور کمک کنیم.

وی در پایان ضمن امیدواری نسبت به تامین برق پایدار بخش صنعت کشور توسط وزارت نیرو و اجرایی شدن طرح تامین ۱۰ هزار مگاوات برق توسط بخش صنایع، بر ضرورت تمرکز برای تامین برق و انرژی مورد نیاز صنایع در ماه‌های آینده تاکید کرد و گفت: لازم است از الان تدابیر لازم برای جلوگیری از ایجاد محدودیت در تامین گاز این واحدها در زمستان در نظر گرفته شود تا دیگر شاهد اینگونه اتفاقات تلخ برای صنعت نباشیم.

پنل تامین پایدار برق در زنجیره فولاد

پنل تامین پایدار برق در زنجیره فولاد با موضوع «پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها و اصلاح الگوی مصرف» در سمینار چالش مصرف برق در صنعت فولاد با حضور مذکوری معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر شبکه برق کشور، نقوی مدیرعامل بورس انرژی کشور، منصور یزدی‌زاده مدیرعامل شرکت ذوب آهن، امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، علی محمدی مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع، احمد دنیانور مدیرعامل شرکت فولاد جنوب، بهادر احرامیان عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، علی بخشی دبیر سندیکای صنعت برق و میرشمس دبیر انجمن شرکت‌های خدمات انرژی برگزار شد.

علی محمدی، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در پنل تامین پایدار برق در زنجیره فولاد اظهار داشت: وزارت نیرو همه بار و تقصیرات کمبود برق را بر گردن فولاد انداخت؛ در حالی که حتی هزینه انتقال آب را هم صنعت فولاد بر عهده گرفته است. اکنون هزینه نیروگاه نیز برعهده این صنعت گذاشته شده است.

وی افزود: وظیفه اصلی وزارت نیرو، احداث زیرساخت‌ها و تامین برق پایدار برای مصرف‌کنندگان است. اگر قرار باشد شرکت‌های فولادی اقدام به احداث نیروگاه کنند، پس وظیفه وزارت نیرو چیست؟ دیگر به وجود این وزارتخانه نیازی نیست و باید تعطیل شود!

محمدی تاکید کرد: صنعت فولاد جزو صنایع پایه و اصلی کشور است و با کاهش تولید در این حوزه گرانی اتفاق می‌افتد که با افزایش قیمت این محصول، هزینه گزاف آن بر دوش مردم خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع خاطرنشان کرد: در حوزه انرژی کشور مشخصا جزیره‌ای کار می‌شود. اگر شرکت‌های فولادی نیروگاه احداث کنند و مجددا مشکل تامین برق به وجود بیاید، چه تضمینی وجود دارد وزارت نیرو دوباره برق شرکت‌های فولادی را مانند امسال قطع نمی‌کند؟ شرکت چادرملو خود یک نیروگاه اختصاصی احداث کرده است اما در این بحران، برق این شرکت از طرف وزارت نیرو قطع شد.

وی افزود: برای تامین انرژی باید به طور جدی از سوی وزارتخانه‌های مسئول برنامه‌ریزی انجام شود و یک کمیته تشکیل شده تا هماهنگی میان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نیرو و نفت به وجود بیاید تا این بحران ایجاد شده حل شود.

پیشگامی صنایع فولادی در صرفه‌جویی انرژی

منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب آهن نیز به عنوان دیگر سخنران در پنل تامین پایدار برق در زنجیره فولاد اظهار داشت: ذوب آهن یک نیروگاه اختصاصی داشته و همواره برق را به شبکه می‌دهد. کل نیاز ذوب آهن به برق 90 مگاوات بوده و 10 درصد دیماند یعنی 9 مگاوات برای شرکت بسیار پایین است و عملا کوره تعطیل می‌شود.

وی افزود: وزارت نیرو علاوه بر تامین برق، وظیفه تامین آب را نیز بر عهده دارد. استان اصفهان امسال با بحران کم‌آبی مواجه است و از مسئولان درخواست داریم شرکت‌های فولادی علاوه بر کمبود برق، دیگر با کمبود آب مواجه نشوند.

یزدی‌زاده خاطرنشان کرد: صنایع فولادی در بهینه‌سازی مصرف انرژی باید پیشگام باشند و در این راستا، استفاده از روش‌های بهینه همچون هات‌شارژ می‌تواند موثر باشد. برای DRI به حدود ۶۰۰ کیلو وات تامین برق نیاز داریم اما برای برای قراضه این میزان ۱۵۰ کیلووات کمتر است و اگر بتوانیم این نسبت را کاهش دهیم، اندکی تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیان کرد: در بحث تامین آب صنایع فولادی از طرف وزارت نیرو هیچ برنامه‌ریزی دیده نمی‌شود؛ در حالی که سهم این صنعت از مصرف آب کشور بسیار پایین است.

وی اذعان کرد: مصرف برق در روش کوره بلند 640 کیلووات است؛ در حالی که برای کوره قوس این میزان یک هزار و 100 کیلووات است. برای شرکت‌های فولادی دارای نیروگاه برق باید این شرکت‌ها برق خود را به شبکه بدهند و مجددا آن را از وزارت نیرو خریداری کنند که قیمت‌های خرید برق و واگذاری همخوانی ندارند.

آسیب 30 درصدی کمبود برق به تولید و فروش فولاد خوزستان

دیگر سخنران پنل تامین پایدار برق در زنجیره فولاد، امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان بود؛ وی اظهار داشت: برای بحران برق نیازمند اعمال محدودیت هوشمند در کل صنعت هستیم. چراکه با 10 درصد دیماندی که وزارت نیرو برای تولیدکنندگان فولاد لحاظ کرده، صنعت فولاد نمی‌تواند تولید مطلوبی داشته باشد.

وی افزود: اگر بتوان کمبود برق را در شرایط فعلی مدیریت کرد تا صنعت فولاد بتواند به فعالیت بپردازد، می‌تواند تاثیرگذارتر باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: ظاهرا از نظر وزارت نیرو، فولاد بیشتر چالش این وزارتخانه است تا کمبود برق چالش صنعت فولاد!

ابراهیمی بیان کرد: سهم حامل‌های انرژی در بهای تمام شده شرکت فولاد خوزستان در سال 1400 به حدود 8 درصد رسیده است.

وی اذعان کرد: فولاد خوزستان به دلیل قطعی برق حدود 500 هزار تن از تولید خود را از دست داده و حدود 10 هزار میلیارد تومان از فروش خود را به دلیل کمبود برق از دست داده است. به این ترتیب بیش از 30 درصد تولید و فروش این شرکت آسیب دیده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان تاکید کرد: مهم‌ترین مشکل حوزه برق، حکمرانی انرژی است و تاثیرات آن را می‌توان در اقتصاد کشور مشاهده کرد.

ابراهیمی عنوان کرد: اکنون تقاضای فولاد در کشور کم است و اگر تقاضا افزایش یابد با توجه با عدم تولید، شاهد تورم سرسام‌آور قیمت خواهیم بود. ضمن اینکه در حوزه ارزآوری چالش بزرگی برای اقتصاد کشور به وجود می‌آید. از این رو وزارتخانه‌های متولی باید برمبنای اعداد و ارقام صحیح و واقعیت‌ها تصمیم‌گیری کنند.

وی پیشنهاد داد: در کوتاه‌مدت هوشمندسازی کاهش مصرف و دیماند برق در همه صنایع مختلف بر اساس استراتژیک بودن آن‌ها، پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: در میان‌مدت، ظرفیت اسمی نیروگاهی 85 هزار مگاوات و ظرفیت عملی 65 هزار مگاوات بوده و می‌توان با احیا و نوسازی نیروگاه‌های قدیمی با کمک شرکت‌های فولادی پیگیری شود. فولاد خوزستان حاضر است به نوسازی نیروگاه‌های فرسوده و قدیمی کمک کند تا این نیروگاه‌ها سریع‌تر وارد مدار شوند.

ابراهیمی ادامه داد: احداث نیروگاه و تاسیس شرکت‌های مادرتخصصی انرژی در حوزه احداث نیروگاه‌های اختصاصی با سرمایه‌گذاری مشترک در هر استان برای صنایع پرمصرف برای تضمین برق صنایع با تنظیم قراردادهای سه جانبه میان صنعت، خریدار و فروشنده نیز پیگیری شود تا در صورتی که ریسک مازاد تولید وجود داشت، بتوان آن را به شبکه عرضه کرد

پنل سرمایه‌گذاری صنایع فولادی و معدنی در صنعت برق

در ادامه، پنل سرمایه‌گذاری صنایع فولادی و معدنی در صنعت برق (چشم‌انداز، موانع و راهکارها) در سمینار تخصصی کمبود برق در صنعت فولاد با حضور اسدالله فرشاد مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، صبوری عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق، ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، حسینی مدیرعامل هلدینگ توسعه و سرمایه‌گذاری ماهتاب، عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، کیقبادی معاون فروش و قراردادهای مپنا و مددی رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد.

حداکثر مصرف برق در 1404، 10 هزار مگاوات خواهد بود

در این پنل اسدالله فرشاد، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان اظهار داشت: مشخص نیست بازی دو سر باخت قطعی برق تا کی ادامه می‌یابد. از ابتدای شکل‌گیری صنعت فولاد کشور، حدود 25 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری شده است. همچنین سال گذشته شرکت‌های صنعت فولاد کشور حدود 100 هزار میلیارد دلار سود داشته‌اند.

فرشاد خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه در افق 1404 حداکثر مصرف انرژی صنعت فولاد برای تولید 55 میلیون تن است، حداکثر مصرف برق در این صنعت 10 هزار مگاوات خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان تصریح کرد: اگر این شرکت‌ها در صنعت برق سرمایه‌گذاری کنند، آیا تضمینی برای اختصاص برق نیروگاه‌ها به این صنایع وجود دارد؟

وی عنوان کرد: دنیا تکنولوژی تولید فولاد سبز و به صفر رساندن انتشارات کربنی را هدف‌گذاری کرده است.

100 میلیارد دلار فروش از دست رفت

در ادامه دیگر سخنران ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بود در این پنل اظهار داشت: چادرملو اقدام به سرمایه‌گذاری و احداث نیروگاه کرده اما اکنون برق این نیروگاه به شرکت داده نمی‌شود و تولید به حداقل رسیده است.

وی افزود: همین نیروگاه را قصد اورهال داشتیم اما ما را تهدید به جریمه برای هر روز سه میلیارد تومان کرده‌اند.

تقی‌زاده بیان کرد: حاضر هستیم هزینه اورهال نیروگاه‌های استان یزد را تقبل کنیم که برق را به شرکت ما بدهند و آن را قطع نکنند.

وی خاطرنشان کرد: چادرملو 100 میلیون دلار از فروش خود را به دلیل قطعی برق از دست داده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد: اگر بخواهیم نیروگاه احداث کنیم، به ارز نیاز داریم اما بانک مرکزی به ما ارز نمی‌دهد. حتی اگر قصد احداث نیروگاه تجدیدپذیر را داشته باشیم، وزارت نیرو مجوز 10 مگاوات بیشتر را نمی‌دهد و این سوءمدیریت است زیرا ممکن است یک شرکت قصد احداث نیروگاه با ظرفیت بالاتر را داشته باشد اما به آن مجوز نمی‌دهند.

تقی‌زاده یادآور شد: اگر هم قصد احداث نیروگاه جدید را داشته باشیم، تنها مصارف خود را در نظر می‌گیریم و مازاد نخواهیم داشت و وزارت نیرو نباید روی این نیروگاه‌ها برای تامین برق سایر حوزه‌ها حساب کند.

وی مطرح کرد: انتظار دیگر شرکت چادرملو، تامین پایدار گاز است و اگر تولید شرکت متوقف شود، یک میلیون نفر سهامدار این شرکت متضرر خواهند شد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار کرد: چادرملو 500 مگاوات برق را به وزارت نیرو 100 میلیارد تومان به فروش می‌رساند اما برای خرید 260 مگاوات برق مصرفی خود باید 260 میلیارد تومان پرداخت کند.

تقی‌زاده  تاکید کرد: چرا صنعت فولاد باید قربانی کمبود برق شود؟ چرا دیگر صنایع نیز که پرمصرف هستند، بار کمبود برق را به دوش نکشند؟ اگر قرار به قطعی برق باشد، باید قطعی برق به صورت عادلانه میان همه صنایع توزیع شود.

وی تصریح کرد: وزارتخانه نیرو باید به جای پاک کردن صورت مسئله، مشکل را حل کند. باید همه دست به دست هم دهند و دولت باید با مقررات‌زدایی به صنایع کمک کند.

سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها توجیه‌پذیر شود

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمیدرو به عنوان دیگر سخنران این پنل اظهار داشت: رشد صنعت فولاد از رشد اقتصادی و سایر حوزه‌ها بیشتر بوده و بنابراین در بخش‌های زیرساختی کمبود به وجود می‌آید.

وی افزود: دو ایده در ایمیدرو برای بحران برق مطرح شد؛ اول افزایش تعرفه برق بود تا از محل این درآمد برای ایجاد نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری شود که تجربه منفی بود اما در ایده دوم اگر شرکت‌ها به جای وزارت نیرو سرمایه‌گذاری کنند، تامین برق مطمئن‌تر خو‌اهد بود زیراوزارت نیرو دیگر نه توان مالی و نه فنی برای احداث نیروگاه خواهد داشت و به نظر می‌رسد این بحران حداقل تا چهار سال آینده ادامه خواهد یافت.

صباغ خاطرنشان کرد: سود عملیاتی شرکت‌های فولادی 140 هزار میلیارد تومان بوده و تفاهم شده است که این شرکت‌ها روی 11 هزار میلیارد تومان احداث نیروگاه سرمایه‌گذاری کنند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو بیان کرد: مشکلی که در تولید برق وجود دارد، در وزارت نیرو نیست و مشکل بعدی در وزارت نفت و تولید گاز است.زیرا این وزارتخانه روی تولید گاز روزانه یک هزار میلیون متر مکعب برنامه‌ریزی کرده و این محدودیت تامین ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: با وزارت نیرو مذاکراتی داشتیم تا با تعامل وزارت صمت این‌ سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها توجیه‌پذیر شود و سرمایه‌گذاران جذب آن شوند.

صباغ عنوان کرد: تفاهم‌نامه تقریبا نهایی شده است و امیدواریم تا پایان هفته موافقت هر دو‌ وزیر گرفته شود. خوشبختانه مشوق‌هایی از وزارت نیرو گرفته‌ایم و می‌تواند بخشی از فرایندهای اجرایی این نیروگاه‌ها حل شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.