جستجو

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در یادداشتی توضیحاتی را درباره عملکرد طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس از ابتدا سال جاری تا پایان مرداد 1400 مطرح کرد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایمپاسکو، در یادداشتی سید رضا عظیمی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در خصوص عملکرد طرح احیای معادن کوچک مقیاس توضیحاتی را ارائه داد که به شرح زیر است:

یکی از طرح‌هایی که در بخش معدن به عنوان نقطه عطف، محور و نگاهی نو با هدف جان بخشیدن به معادن کشور تعریف شد، طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس است که به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی از سال ۹۸ در کشور نام معدن را در رسانه‌ها پررنگ‌تر شده و با پیاده‌سازی این طرح بخش‌های مغفول در حوزه معدن و صنایع معدنی دیده و حمایت شدند.

با توجه به نبود فرایند خاص برای این ایده­ جدید، با برگزاری جلسات متعدد و مشارکت انجمن‌های تخصصی و تشکل‌های مرتبط با معدن و نیز حضور شرکت‌های بزرگ معدنی کشور، مسیر حرکت تعریف و اهداف تبیین شد. مسئولیت اجرا به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واگذار شد ولی تمامی ارگان‌های مرتبط با معدن و صنایع معدنی در شورای هماهنگی این طرح حضور داشته و با رفع تنگناها و حمایت‌های ویژه، طرح مذکور جایگاه خود را در سطح ملی و خانواده معدن کشور پیدا کرد.

مهم‌ترین انگیزه‌های طرح، هم‌فزایی با حضور تشکل‌ها، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه‌یافته بر مبنای مزیت‌های نسبی و منطقه‌ای با هدف افزایش تولید، تامین مواد اولیه برای واحدهای صنایع معدنی بزرگ و متوسط، تکمیل زنجیره فرآیند تولید و افزایش ارزش افزوده ماده معدنی با جلوگیری از خام‌فروشی تبیین شد.

با توجه به جایگاه این طرح به عنوان مرکز ارتباط و هم‌رسانی بین جامعه معدنی کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های معدنی نیز به عنوان دست‌اندرکاران مرتبط با حوزه معدن مورد حمایت قرار گرفتند و حضور در معادن کوچک، زمینه رشد آن‌ها را فراهم کردند و موجب اثربخشی مضاعف در توسعه معدن در مناطق شدند.

در مجموع، با احیا و فعال‌سازی ۶۷۰ معدن از ابتدای طرح تاکنون، هدیه طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس، ایجاد پتانسیل 11 هزار و 955 نفر شغل مستقیم و افزایش بیش از ۲۳ میلیون تن تولید سالیانه برای بخش معدن و صنایع معدنی است و مهم‌ترین نکته، دیده شدن این معادن و حمایت مستمر آن‌ها در قالب پایش مستمر در قالب این طرح برای آینده و توسعه آن‌ها به لحاظ فنی، کیفی و کمی در سازمان‌های مرتبط با بخش معدن است.

ادبیاتی جدید در بخش معدن کشور پس از این طرح شکل گرفت و رفتارهای کلینکی، پاراکلینیکی و احیای معادن‌کوچک موجب شد تا عارضه‌یابی و تعیین تکلیف و حمایت معادن‌کوچک توسط ارگان‌های دولتی، بخش‌های تخصصی و مشاوران بهتر مد نظر قرار گیرد. هر چند لازم است با حضور و تدبیر وزیر صنعت، معدن و تجارت با تقویت این نگاه و ارتقای توجه بخش معدن، موجبات توسعه معادن کوچک‌مقیاس و افزایش سهم این بخش برای تکمیل زنجیره تولید حوزه معدن محقق شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.