جستجو

با توجه به برداشت بازار از تقویت عرضه ها در بورس کالا؛ادامه کاهش قیمت های جهانی؛شوک ریزش قیمت سنگ آهن در کنار ضعف تقاضا همه عوامل بنیادین بازار به نفع افت قیمت فولاد است. البته بازار همیشه به علت چسبندگی قیمت ها در برابر روندهای کاهشی مقاومت دارد.موضوعی که در ماه های گذشته التهاب بازار فولاد را به اوج رساند قطعی مکرر و بی ساقه برق واحدهای صنعتی بود. با توجه به قطعی برق ، طولانی شدن خاموشی ها و توقف طولانی مدت خطوط تولید محصولات فولادی ، عرضه محصولات فولادی کاهش پیدا کرد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، بررسی نمودارهای قیمت فولاد در بازار داخلی طی چند روز گذشته نشان از افت قیمت فولاد به صورت محسوس می دهد. به نظر می رسد با تغییر دولت و پارادایم حاکم بر بازار شاهد تغییر رویه هایی در روند قیمت ها باشیم. عوامل متفاوتی در هفته های اخیر تغییر رویه داده اند که می توانند مسیر قیمت ها را جا به جا کنند. برای مثال تغییر فصل نیاز به انرژی را در کشور تعدیل می کند. این موضوع فشار سمت عرضه را کمی از بین خواهد برد. از طرفی با شنیده شدن خبرهای از برجام بازار ارز به این موضوع چراغ سبز نشان خواهد داد. به نظر می رسد که فاکتورهای کاهنده قیمت فولاد در حال ظهور هستند. افت قیمت فولاد در صورتی که موارد بالا به وقوع بپیوندد حتمی است.

قیمت های بورس کالا مبنای ارزیابی روند بازار فولاد

فعلا بازار بورس به عنوان یک مسیر روشن در شفاف در نرخ گذاری محصولات فولادی شناخته می شود. اما این بازار در هفته های اخیر نشان داده که می تواند در مسیر نوسان گیری عده ای خاص حرکت کند. برای مثال دستور به توقف عرضه های شمش یا محدودیت های صادراتی عواملی بودند که مسیر قیمت را در بورس کالا از شفافیت خارج کرد. درحال حاضر قیمت گذاری محصولات فولادی بر مبنای عرضه و تقاضا در بازار رسمی بورس کالا صورت می پذیرد. در بازارسنتی و داد وستد تولید کنندگان و توزیع کنندگان نیز تا حدودی به قواعد این بازار پایبند هستند. با توجه به اینکه عرضه ها در دو روزه گذشته رشد داشته است به احتمال زیاد افت قیمت فولاد یک رویکرد قالب در لایه های تحلیلی بازار است.

بحران تامین برق و التهاب بازار فولاد

موضوعی که در ماه های گذشته التهاب بازار فولاد را به اوج رساند قطعی مکرر و بی ساقه برق واحدهای صنعتی بود. با توجه به قطعی برق ، طولانی شدن خاموشی ها و توقف طولانی مدت خطوط تولید محصولات فولادی ، عرضه محصولات فولادی کاهش پیدا کرد. در پی آن قیمت ها رشد ده درصدی و حتی بیشتر داشت.اما به نظر می رسد با فرا رسیدن فصل پاییز کم کم از پیک های تاریخی مصرف برق فاصله بگیریم. البته باید در نظر داشت که شیفت انرژی به سمت گاز خواهد رفت. در مجموع مشکل بحران برق حداقل برای چند ماه آتی وجود نخواد داشت. این موضوع چشم انداز عرضه ها را خوشبینانه تر کرده است. به نظر می رسد مجموع این سیگنال ها باعث شده تا شاهد افت قیمت فولاد در بازار طی روزهای اخیر باشیم.

بازار سیگنال افت قیمت فولاد را دریافت کرد

بازار سیگنال افت قیمت فولاد را دریافت و درک کرده است. اخیر شاهد رشد عرضه ها در تمامی مبادی فولادی کشور هستیم. قیمت محصولات فولادی کشور متناسب با قیمتهای جهانی تعیین می شود اما در صورت برطرف شدن محدودیتهای ناشی ازتولید (مثل قطعی برق و انرژی ) امیدواریم قیمت محصولات فولادی در شش ماهه دوم سال با عرضه بیشتر محصولات روند قیمت ها کاهشی و اصلاح شود.

فاکتورهای بین المللی دخیل در افت قیمت فولاد

البته فاکتورهایی در سطح بین الملل هستند که می تواند روند افت قیمت فولاد را متوقف کنند. نرخ فولاد خام یک عامل کلیدی است. تاثیر افزایش قیمت جهانی فولاد خام و محصولات فولادی در بازارهای جهانی را نمی توان نادیده گرفت. زیرا هرگونه افزایش یا کاهش تاثیر مستقیم بر قیمت محصولات بازارهای داخلی دارد. بازار جهانی در هفته های اخیر تمایل به رشد قیمت های فولاد خام داشته که این موضوع در بازار داحلی کمی نگران کننده است. این فاکتور می تواند بازار فولاد ایران را وارد یک دوره رکود نسبتا طولانی تا انتهای سال کند. امیدواریم با اصلاح عرضه و افزایش تولید ، کاهش قیمت را در آینده نزدیک یعنی سه ماهه دوم شاهد باشیم. چنانچه قیمت ارز و یا قیمت های جهانی افزایشی شود دستکم می توانیم بگوییم دیگر عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمتها را در خود هضم خواهد کرد.

تحولات بازار فولاد از دریچه عرضه ها

بد نیست که تحولات بازار و احتمال افت قیمت فولاد را از دریجه عرضه ها در بازار جستجو کنیم. براساس آمار نهایی معاملات بورس کالا؛ روز گذشته از میان ۱۳۲ هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده؛کنسانتره سنگ آهن و آهن اسفنجی تنها یک عرضه ۳۰ هزار تنی آهن اسفنجی فولاد خوزستان به تابلو رسید. به نحوی که از ۳۰ هزار تن، ۳ هزار تن به صورت سلف و ۵ هزار تن به صورت مچینگ با قیمت پایه ۸۳ هزار ریال که ۴٫۶ درصد از قیمت کشف شده عرضه پیشین این محصول پایین تر است فروخته شد. بدین ترتیب تنها ۶٫۱ درصد از مواد اولیه عرضه شده معامله شد. حجم پایین معامله مواد اولیه یک سیگنال قطعی به افت قیمت فولاد است. باید دید آیا این معاملات در روزهای آتی نیز تکرار می شود یا خیر.

بازار سنگ آهن؛ آینه تمام نمای افت تقاضا

ارزیابی بازار سنگ آهن آینه تمام قد از وضعیت بازار فولاد از منظر معاملات است. با توجه به وضعیت فعلی امروز، تقاضا برای فولاد بالا نیست. افزایش قیمت در بازار را نداریم. با توجه به چالش‌ها و رشد تقاضا قیمت‌ها نیز افزایش پیدا نخواهد کرد. این یک فرصتی است که نرخ های جهانی و وضعیت محیط زیستی به دولت رئیسی داده تا بازار فولاد را بتواند مدیریت کند. اگر از این فرصت استفاده نشود قطعا شش ماه اول سال آتی دیگر خیلی دیر شده است. افت قیمت فولاد می تواند با یک روند پیوسته صورت پذیرد تا بازار به پذیرش نرخ ها عادت کند.

حل بحرانی کلیدی انرژی در صنعت فولاد

در شرایط فعلی حل بحران برق می تواند یک اقدام اساسی در افت قیمت فولاد به حساب آید. در شرایط فعلی یک ریسک بالقوه وجود داد. اگر تقاضا افزایش یابد با چالش جدی همراه می‌شویم. در کوتاه‌مدت باید شاهد هوشمند‌سازی نظام کاهش برق باشیم و ۱۰ درصد دیماند در تمامی صنایع و بر اساس استراتژیک بودن آنها بررسی شود. باید احیای نیروگاه ها در شش ماه دوم سال در دستور کار قرار بگیرد. این موضوع می تواند از تکرار شرایط موجود در سال آتی جلوگیری کند. اقدامی که باید در دولت قبلی صورت می گرفت اما سایه تحریم ها و فشارحداکثری ترامپ این موضوع را به تاخیر انداخت. با افت قیمت ارز شاهد عقب نشینی قیمت ها در بازارهای کالایی هستیم. افت قیمت فولاد و آهن در روزهای اخیر نیز از این موضوع تاثیر قابل توجهی گرفته است.

فاکتورهای کلیدی در افت قیمت فولاد

با توجه به برداشت بازار از تقویت عرضه ها در بورس کالا؛ادامه کاهش قیمت های جهانی؛شوک ریزش قیمت سنگ آهن در کنار ضعف تقاضا همه عوامل بنیادین بازار به نفع افت قیمت فولاد است. البته بازار همیشه به علت چسبندگی قیمت ها در برابر روندهای کاهشی مقاومت دارد. به طور کلی می توان گفت اگر باد موافق از جانب بازار ارز بوزد و وعده های گشایش ارزی درست از آب در بیاید، احتمال آغاز روند اصلاحی قیمت ها در بازار داخل زیاد است. هرچند برای دادن چنین نویدی با توجه به شرایط ناپایدار ارز باید محتاط بود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.