جستجو

وزارت نیرو به جای تشویق صنایع فولادی، مانع سر راه آن‌ها ایجاد می‌کند. روزی ۳ میلیارد تومان جریمه از سمت وزارت نیرو برای اورهال کارخانه‌ها در نظر گرفته شد.سرمایه‌گذاری صنایع غیر دولتی در صنعت برق مانع خاموشی‌ها می‌شود. اما مشکل صنعت برق در شرایط فعلی به دست خصوصی ها حل نمی شود.بودجه بخش خصوصی در توسعه صنعت برق بسیار اندک است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، مشکل صنعت برق اگر در شرایط فعلی باقی بماند حداقل تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت. صنعت برق تا امروز بیش از نیم میلیارد دلار به صنعت فولاد و آهن ایران آسیب زده است. ادامه این روند می تواند فاجعه رکود بازار را عمیق تر کند. وزارت نیرو مسئول این وضعیت است. وزارت نیرو در این خصوص کم کاری کرده است. باید دید وزارت نیرو در دولت جدید چه برنامه ای برای حل این مشکل را تمهید کرده است.

تداوم تهدید انرژی تا سه سال آینده

به نظر می رسد که مشکل صنعت برق تا دو یا سه سال دیگر ادامه‌دار خواهد بود. کشور در شرایط فعلی ۹ هزار مگاوات کسری برق را در کارنامه خود دارد. در شرایط فعلی شاید صادرات برق رویکرد کاملا اشتباهی باشد. مشکل صنعت برق با هزینه های بالای تولید آن در ایران بسیار چالش برانگیز است. در شرایط فعلی فوری‌ترین راه حل مدیریت مصرف و واردات انرژی برق است. در سال های اخیر استفاده گسترده از ماینرها در ایران بسیار چالش برانگیر شده است. دولت در این خصوص رفتار دوگانه ای داشته است. اینکه عده ای بخواهند با برچسب مجاز و غیرمجاز این مسیر را طی کنند یک تحلیل اشتباه است. باید به فولادی ها اعلام کرد که مشکل تأمین پایدار برق به این زودی‌ها حل نخواهد شد.

علی بخشی، رئیس سندیکای صنعت برق در سمینار چالش برق در روز گذشته آب پاکی را بر روی دست صاحبان فولاد ریخت و گفت: این روند محدودیت انرژی برق در بهترین شرایط اقتصادی کشور و تصمیم گیری های کارشناسی شده تا سه سال آینده ادامه دارد.
وی ادامه داد: شبکه صنعت برق دچار فرسودگی است و با وضعیت موجود گریزی جز اعمال محدودیت ها نیست و این کمبود برق پایدار مساله جدی و دنباله دار صنایع فولادی حداقل تا دو الی سه سال آینده خواهد بود.

لزوم توجه به احداث نیروگاه های برق تجدید پذیر

تحلیلگران معتقدند سیاست وزارت نیرو مانع احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر شد. سرمایه‌گذاری صنایع غیر دولتی در صنعت برق مانع خاموشی‌ها می‌شود. اما مشکل صنعت برق در شرایط فعلی به دست خصوصی ها حل نمی شود.بودجه بخش خصوصی در توسعه صنعت برق بسیار اندک است. دولت با سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدید پذیر می تواند نقش بسزایی را در این مسیر ایفا نماید. پیشنهاد دیگری که می شود مطرح کرد این است که صنایع فولاد باید سبدی از انرژی داشته باشند. بعد از برجام، ۴۷ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شده است.

مقایسه قیمت تمام شده انرژی تجدید پذیر و فسیلی

وزارت نیرو قیمت برق تجدیدپذیر را با قیمت برق فسیلی مقایسه می‌کند. به مراتب قیمت برق تولید شده از مسیر تجدیدپذیر کمتر از سوخت های فسیلی است. مشکل صنعت برق ایران وابستگی شدید به سوخت های فسیلی است. ایران ظرفیت بزرگی برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. وزارت نیرو توان فنی و کامل برای جبران عقب‌افتادگی از رشد صنایع را ندارد. کل صنعت فولاد ۱۹۸۰۰ مگاوات دیماند خریداری کرده است اما وزارت نیرو ۴۰ درصد آن را تأمین کرده است. بهترین راهکار تأمین انرژی، احداث نیروگاه توسط شرکت‌های فولادی است.به نظر می رسد که تا به امروز وزارت نیرو همکاری لازم را برای تأمین برق با وزارت صمت ندارد.

مانع تراشی وزارت نیرو در مسیر فولادی ها

وزارت نیرو به جای تشویق صنایع فولادی، مانع سر راه آن‌ها ایجاد می‌کند. روزی ۳ میلیارد تومان جریمه از سمت وزارت نیرو برای اورهال کارخانه‌ها در نظر گرفته شد. این جریمه ها دردی از مشکل صنعت برق ایران حل نخواهد کرد. کارخانه‌های فولادی حاضرند هزینه اورهال نیروگاه‌های از کار افتاده را پرداخت کنند. وزارت نیرو باید دست از بروکراسی‌های دست و پاگیر بردارد. قطعی برق صنایع فولادی در شب، نشانه سوء مدیریت است. در سال‌های آینده میزان برق مصرفی چادرملو ۸۰۰ مگاوات رشد می‌کند. مملکت نباید روی نیروگاه‌های احداث شده توسط واحدهای تولیدی حساب باز کند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.