جستجو

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: با واگذاری و صدور پروانه معادن غیرفعال در این استان حدود ۱۵ درصد به ظرفیت تولید معادن اصفهان اضافه خواهد شد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایرنا ، محمد سرجوقیان اظهار داشت: از مجموع ۶ هزار محدوده معدنی در کل کشور، بیش از ۹۰۰ محدوده اکتشافی، پروانه بهره‌برداری، گواهی کشف و مجوز برداشت متعلق به استان اصفهان است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان ادامه داد: برگزاری روند مجدد مزایده این محدوده‌ها طی ۱۰ روز گذشته از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد.

وی با ذکر تفاوت میزان اشتغال‌زایی در معادن مختلف، اضافه کرد: اشتغال‌زایی در هرکدام از معادن سنگ‌های تزئینی حدود ۲۵ نفر، معادن فلزی ۴۰ نفر و مصالح ساختمانی حدود ۱۰ نفر است.

سرجوقیان خاطرنشان کرد: تاکنون یک هزار و ۳۰۰ مجوز معدنی در استان اصفهان صادر شده که این استان از نظر تعداد معادن و پروانه‌های صادر شده رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان بیان کرد: ۸۵۰ پروانه بهره‌برداری معدنی، ۱۵۰ محدوده شن و ماسه و ۳۵۰ فقره پروانه اکتشاف در این استان صادرشده است.

وی در پایان بیان کرد: انواع سنگ‌های ساختمانی شامل مرمریت، تراورتن، مرمر، گرانیت با رنگ‌های مختلف و انواع مواد فلزی شامل طلا، سرب، روی، آهن و مس و انواع مواد غیرفلزی شامل بنتونیت، دولومیت و خاک‌های صنعتی و انواع مصالح ساختمانی شامل شن و ماسه و گچ در استان اصفهان وجود دارد که این خطه را به استانی غنی از نظر مواد معدنی تبدیل کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مهرماه ۹۹ در بخشنامه‌ای به همه استان‌ها بر لزوم فعال‌سازی معادن تعطیل‌ شده تاکید کرد و یک فرصت سه‌ ماهه به بهره‌برداران داد.

در سالی که به تدبیر رهبر معظم انقلاب به «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده، معادن و محدوده‌های حبس شده، غیرفعال و راکد شناسایی شد و در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری برای مزایده عمومی در اختیار افراد واجد شرایط قرار خواهد گرفت.

فرایند واگذاری تماما الکترونیکی و بدون حضور مراجعان و متقاضیان واگذاری در سطح کشور انجام می‌شود که این سیاست وزارت صنعت در راستای سهولت انجام فرایندها و مزایده‌ها است و این محدوده‌ها و معادنی که واگذار می‌شوند فاقد معارض دولتی و مردمی و بدون هیچ‌گونه تعارض هستند و برندگان به سهولت می‌توانند کار خود را در راستای فعال‌سازی به‌پیش ببرند.

واگذاری، طی دو فرایند در فاصله ۱۵ روزه انجام‌ شده که در مرحله نخست ۱۶ استان دسته‌بندی‌ شده است و گروه نخست می‌توانند نسبت به مراجعه به سایت و ثبت‌نام اقدام کنند و در بازه زمانی بعدی نیز گروه دوم (۱۶ استان دیگر) می‌توانند این اقدام را انجام دهند.

از حدود ۶ هزار معدن و محدوده، تعداد ۳۳۰ محدوده و معدن متروکه، 0/001 و 226 فقره دارای پروانه بهره‌برداری معدن و ۴۸۰ فقره دارای گواهی کشف است.

۹ هزار و ۱۱۰ نفر در حوزه بهره‌برداری از معادن و کانسارهای معدنی اصفهان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال یافته‌اند.

استان اصفهان از حیث تعداد معادن فعال رتبه اول، تعداد کل معادن دارای مجوز پروانه بهره‌برداری رتبه دوم و از نظر میزان ذخیره قطعی رتبه سوم و میزان استخراج اسمی رتبه پنجم را در کشور دارد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.