جستجو

بخش Power Systems کمپانی رولزرویس از چند ایده مفهومی برای کاهش میزان آلایندگی خودروهای پرکاربرد در پروژه‌های معدن‌کاوی رونمایی کرد. یکی از این ایده‌ها mtu نام دارد و در حقیقت پیشرانه هیبریدی برای دامپ تراک‌ها (کامیون سنگین) است که ضمن حفظ قدرت و توانمندی، میزان آلایندگی‌ آنها را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.


به گزارش معدن مدیا ، دامپ‌ تراک‌ها بخاطر جابجایی محموله‌هایی با وزن و حجم فراوان، نیاز به قدرت و برد حرکتی بالایی دارند. به همین جهت کاهش میزان آلایندگی آنها با چالش‌های زیادی همراه است. اما راهکار ارائه شده از سوی رولزرویس می‌تواند در عین حفظ قدرت و عملکرد، آلایندگی را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

در دامپ تراک مجهز به پیشرانه مفهومی mtu، موتور استاندارد با یک سیستم هیبریدی جایگزین شده است. باتری به کار رفته در این دامپ تراک با استفاده از فناوری بازیابی انرژی، در سراشیبی‌ها شارژ شده و هنگام بالا رفتن از سربالایی‌ها با کمک موتور برقی به یاری موتور دیزلی می‌آید. چنین ایده‌ای سبب شده حجم موتور اصلی کاهش پیدا کند که آن هم به نوبه خود کاهش گازهای آلاینده تولیدی را در پی دارد.

تست‌های مربوطه روی چند کامیون سنگین با موتور ۱۶V 2000 که ۱۱۶۳ کیلووات (۱۵۶۰ اسب بخار) قدرت دارد، انجام شده است. این موتور در واقع جایگزین ۱۶V 4000 با ۱۸۶۵ کیلووات (۲۵۰۰ اسب بخار) قدرت شده؛ نتایج بدست آمده حکایت از آن دارد در مدل‌های مجهز به پیشرانه هیبریدی mtu، با آنکه عملکرد ثابت باقی مانده، اما میزان CO2 خروجی به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

دیگر ایده جالب بخش Power Systems برای کاهش آلایندگی فعالیت‌های معدنی، microgrid نام دارد و در آن بر بهره‌گیری از شبکه‌ای متشکل از سیستم‌های پایدار تامین انرژی در مناطق دوردست تاکید شده است. این شبکه مستقل بوده و به شبکه برق اصلی وابستگی ندارد. این عدم وابستگی از طریق ترکیب انرژی‌های استخراج شده از منابع تجدیدپذیر با پک‌های باتری ایده mtu، ژنراتورهای دیزلی و بنزینی و همچنین سیستم کنترل مرکزی حاصل می‌شود.

آنطور که رولزرویس اعلام کرده، این دو ایده را به همراه چند راهکار دیگر، مثل پیشرانه‌های هیدروژنی، را در نمایشگاه MINExpo لاس وگاس در معرض دید عموم قرار خواهد داد. این شرکت افزوده در صورت تقاضا کامیون‌های معدن هیبریدی را با همکاری مشتریان تولید خواهد کرد.

منبع: autoevolution

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.