جستجو

بهره‌برداری از معادن و معدن‌کاوی در مناطق جنگلی و منابع طبیعی بانه باعث تخریب بخش زیادی از جنگل‌های این منطقه شده که به شکل زخمی بزرگ بر پیکر طبیعت این شهرستان نمایان است.


به گزارش معدن مدیا بع نقل از ایرنا، شهرستان مرزی بانه ۱۳۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که ۸۰ هزار هکتار آن را جنگل بویژه جنگل های بلوط و ۵۰ هزار هکتار نیز مرتع است پروانه بهره برداری برای ۱۴ معدن در این شهرستان صادر شده که ۶ معدن که شامل شن ماسه، سنگ لاشه و معادن مس و روی هم اکنون در بانه فعال است.

بهره برداری از برخی معادن فاقد توجیه زیست محیطی است و می توان گفت خسارت وارده بر منابع طبیعی که برداشت در دل کوه ها و بدون مطالعه انجام می شود، بیشتر از منافع آن است و باعث تخریب بیشتر محیط زیست، زیستگاه جانوران و آلودگی آب و هوا شده و بخش زیادی از درختان جنگلی که قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارند با برداشت معادن از دل این کوه ها از بین می روند.

جنگل ها و مراتع بکر از اهمیت طبیعی و اقتصادی زیادی برخوردار هستند و به لحاظ طبیعی علاوه بر تامین خوراک دام و تولید انواع دارو مزایای مهمی همچون تعدیل آب و هوا و تغذیه آبهای زیر زمینی دارد و از حیث اقتصادی نیز برای بهره برداران محلی اهمیت زیادی دارد.

برداشت معادن با بررسی های کارشناسی انجام نمی شود

مدیر عامل انجمن مردمی پاژین بانه جنگل های بلوط بانه را سرمایه عظیم جنگل های زاگرس عنوان کرد و گفت: ادارات و نهادهای که با برداشت معادن موافقت می کنند قبل از موافقت در منطقه ای که قرار است معدن ایجاد شود مطالعه و بررسی های کارشناسی نمی کنند و این موضوع موجب تخریب منابع طبیعی و خدادادی می شود.

حامد اسراری افزود: پیمانکاران بعد از برداشت از معادن در عرصه های طبیعی باید خسارت های ناشی از تخریب را برای احیای محیط زیست منطقه جبران کنند که این اقدام انجام نمی شود.

وی اظهار داشت: نهادهای مربوطه بعد از موافقت با برداشت و اکتشاف معادن باید بررسی های میدانی از منطقه داشته باشند که این اقدام هم تاکنون از طرف این نهادها انجام نشده و این امر باعث سوء استفاده پیمانکاران معادن شده و سینه کار را بیش از محدوده تعیین شده افزایش می دهند.

اسراری با اشاره به تاثیر برداشت معادن بر محیط زیست و انسان گفت: آلودگی آب و خاک، تخریب زیستگاه جانوران و نابودی درختان جنگلی از مهمترین پیامدهای برداشت معادن است که بر سلامت انسان نیز تاثیر زیادی دارد و باعث افزایش بیمارهای تنفسی و انواع سرطان نیز می شود.

وی افزود: در سالهای اخیر برای پیشگیری از تخریب و از بین بردن منابع طبیعی و درختان جنگلی فعالان محیط زیستی انجمن پاژین بانه از جانمایی و برداشت ۲ معدن در بانه جلوگیری کرد.

پروانه بهره برداری از ۱۴ معدن در بانه

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بانه گفت: ۱۴ پروانه برداشت معدن در بانه وجود دارد که امسال پروانه یکی از معادن باطل می شود و پنج معدن تعطیل و معادنی هم در حال اکتشاف هستند.

بایزید حسینی با اشاره به دلایل تعطیلی برخی از معادن افزود: یکی از مهمترین دلیل تعطیل شدن معادن بانه مشکلات اداری و به صرفه نبودن این معادن است یکی از این معادن به دلیل نزدیکی با لوله انتقال گاز و یکی دیگر نیز به دلیل قرار گرفتن در عرصه منابع طبیعی تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه ۶ معدن برداشت سنگ لاشه فعال است اظهار داشت: زمان مشخصی برای برداشت در معادن وجود ندارد و هر معدن با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص ظرفیتی برای استخراج دارد و از میزان تعیین شده نمی تواند بیشتر برداشت کنند.

حسینی اضافه کرد: برای جلوگیری از تخریب واحدهای مسکونی همجوار معادن هنگام انفجار باید وضعیت اولیه بررسی شود و ساخت و سازها حریم خود را رعایت کنند اگر یک واحد براثر انفجار تخریب شود باید جبران خسارت شود.

وی با اشاره به اینکه مواد منفجره که برای انفجار بکار برده می شود موج انفجار آن پخش نمی شود گفت: سالانه ۳۱۰ هزار تن سنگ لاشه و شن ماسه بانه برداشت می شود که نیاز شهرستان را تامین نمی کند و از شهرهای همجوار این مصالح برای ساختمان سازی وارد شهرستان می شود.

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بانه افزود: چهار محدوده اکتشافی فلزی در بانه وجود دارد که میزان و زمان برداشت آن هنوز مشخص نیست.

وی گفت: در زمان استقرار و بهره برداری از اداره محیط زیست استعلام می گیریم و ضوابطی محیط زیستی که لازم است به بهره بردار اعلام و تلاش می شود کمترین تخریب محیط زیستی را داشته باشد و اداره منابع طبیعی و آبخیز داری بابت تخریب ها جریمه ای برای برداشت کننده در نظر می گیرد.

حسینی افزود: در بانه سنگ لاشه از کوه های واقع در روستاهای ابولحسن، سبدلو، شوی، بوئین سفلی، هنگه ژال و بلوه برداشت می شود.

بانه مناسب فعالیت معدن نیست

رییس محیط زیست شهرستان بانه با بیان اینکه نظارت بر فعالیت معادن توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزی داری و صنعت، معدن و تجارت انجام می شود، گفت: نظارت بر بحث آلودگی محیط زیست معادن توسط محیط زیست انجام می شود که با توجه به شرایط خاص بانه مناسب فعالیت معادن نیست.

رحمان رحیم پور افزود: با توجه به اینکه منطقه بانه یک منطقه جنگلی و بکر است معادنی که در بانه به بهره برداری رسیده بیشترین تخریب محیط زیستی و نابودی درختان جنگلی را به همراه داشته و علاوه بر این زیستگاه بسیاری از حیوانات را نیز از بین می برد.

وی اظهار داشت: درختانی که در مناطق جنگلی بانه وجود دارد بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند که با بهره برداری از معادن از بین می روند و آسیب جبران ناپذیری به محیط زیست منطقه وارد می می شود.

رحیم پور ادامه داد: برای برداشت از معادن سینه کاری مشخص می شود اما بسیاری پیمانکاران و افرادی که از این معادن برداشت می کنند بیش از سینه کار تعیین شده برداشت می کنند و بعد از اتمام برداشت منطقه را ویران شده رها می کنند و خسارت های محیط زیستی را جبران نمی کنند.

وی با اشاره به انفجاری که در معادن برای برداشت سنگ لاشه انجام می شود افزود: قبلا در بحث انفجارها از اداره محیط زیست استعلام می گرفتند اما اکنون این کار انجام نمی شود و این انفجارها علاوه بر آلودگی های محیطی و صوتی گاهی باعث ضربه به لایه های درونی زمین می شوند.

این مسوول با بیان اینکه چیزی که از معدن باقی می ماند ویرانی است گفت: باید پیمانکاران در کارگاه های خود فضای سبز ایجاد کرده و در مکانی که سنگ لاشه برداشت می شود برای جلوگیری از ایجاد گرد و خاک آب پاش نصب کنند.

وی افزود: معدن روبروی روستای سبدلو برخی از قوانین محیط زیستی را رعایت می کند اما جانمایی این معدن مناسب نیست چراکه فاصله معدن با منابع آبی و دانه بندی رعایت نشده و قبلا نیز دستور پلمب داده شده بود و اجازه فعالیت نداشت.

رحیم پور اظهار داشت: این معدن پس از مدتی بنابر ضرورت فعالیت خود را با رعایت قوانین محیط زیستی ادامه داد.

وی یاد آور شد: گرد و غبار ناشی از برداشت معادن که بر روی درختان می ماند، راه تنفس درختان را می بندد و تخریب جنگل ها باعث ایجاد سیلاب می شود.

رییس محیط زیست شهرستان بانه گفت: با توجه به شرایط زیست محیطی شهرستان بانه برای برداشت معدن مناسب نیست به همین خاطر اداره محیط زیست با ارائه مجوز به برخی از معادن مخالفت می کند.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت منابع طبیعی به اندازه توان منابع بهره برداری شود اضافه کرد: با توجه به اینکه شرایط توپوگرافی بانه مناسب فعالیت معدن ها نیست و باعث تخریب محیط زیست می شود باید فعالیت معدن های موجود تا زمان مقرر شده ادامه یابد و بیش از این باعث تخریب محیط زیست نشود.

برداشت باید با سیم برش انجام شود

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بانه گفت: در مجوزی که اداره صنعت، معدن و تجارت برای برداشت معدن صادر می کند نحوه برداشت تعریف شده و با توجه به اینکه برداشت با سیم برش هزینه بیشتری نیاز دارد معمولا با انفجار کوه برداشت می کنند.

عثمان افتخاری با بیان اینکه در بانه معدن شن و ماسه بستر رودخانه وجود ندارد افزود: هشت معدن سنگ لاشه فعال وجود که برای سه معدن پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی از معادن به صورت دوره ای بازدید می کنیم و در صورت مشاهده تخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.

افتخاری با بیان اینکه به دلایلی پرونده های تخلف به نتیجه مورد نظر نمی رسد ادامه داد: در معادن ۲ محدوده اکتشاف و سینه کار تعریف شده که نظارت بر آنها توسط صنعت، معدن و تجارت انجام می شود و سطح تخریبی معادن مشخص نیست.

از مساحت ۲۹ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربعی مساحت کردستان حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از مناطق دارای ظرفیت موادمعدنی فلزی با عنوان پهنه اکتشافی بلوکه و برای اکتشاف به سازمان‌های زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و ایمیدرو واگذار شد.

کردستان با داشتن ظرفیت‌های فراوان در حوزه معدن به یکی از قطب‌های معدنی کشور تبدیل شده و بی شک سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه منجر به توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر استان خواهد شد چراکه این مهم پیشران چرخه اقتصادی کشور و به تبع استان خواهد بود.

اما نکته قابل توجه در زمینه فعالیت معادن در مناطق جنگلی مانند شهرستان بانه باید بر اساس قوانین و ضوابط خاص باشد و فعالیت‌های معدنی و معدن کاوی باعث تخریب خارج از عرف طبیعت نشود و پس از اتمام فعالیت معادن شرکت بهره‌بردار ملزم به احیای دوباره طبیعت آن منطقه شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.