جستجو

چین در تلاش برای جلوگیری از آلودگی هوا، بخش فولاد خود را که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از انتشار کربن در این کشور را تولید می کند، را کاهش می دهد. شرکتهای معدنی خود را با اهداف جدید تولید چین تطبیق می دهند. نایب رئیس در BHP ، انگلیس و استرالیا، غول معدن anglo استرالیا، در یادداشتی در اواخر اوت در مورد چشم انداز ۲۰۲۱ نوشت “افزایش روزافزون کاهش شدید تولید فولاد در چین در نیم سال جاری ، همانطور که توسط پیشتاز صنعت چین در اوایل ماه اوت تأیید شد ، عزم سرسختانه بازارهای آتی را به وهله ظهور رسانده است. فشار چین بر عرضه فولاد در جهان نشان می دهد که کمبود بسیاری از محصولات تا تثبیت تقاضا و عرضه پس از همه گیری [ کوید۱۹] ادامه خواهد یافت.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، در ماه های اخیر همسو با کاهش قیمت فولاد بین الملل در برخی محصولات و فراز و نشیب های این حوزه شاهد افت قیمت سنگ آهن در ۲ ماه گذشته بوده ایم. یکی از مهم ترین دلایل افت قیمت این ماده اولیه رفتارهای سیاسی کشور چین بوده است. چین در چند ماه گذشته تمام تلاش خود را برای کنترل قیمت مواد اولیه کرده است. با وجود محدودیت های این حوزه عملا عرضه ها بدون تقاضا باقی ماند. بعضا شاهد بودیم که دولت چین قیمت ها را به صورت دستوری کنترل می کرد. به هر حال این شرایط وضعیت بازار سنگ آهن را در چند ماهه گذشته شکل داده است.

افت قیمت سنگ آهن از منظر شاخص های بورس دالیان

آخرین اخبار حوزه سنگ آهن را از بورس دالیان مورد ارزیابی قرار می دهیم. مطابق با آخرین داده های بورس دالیان افت قیمت سنگ آهن همچنان با یک شیب ثابت در حال پیشروی است. شاخص بورس دالیان برای تحویل ژانویه ۲۰۲۲ افت ۶٫۲% افت داشته و به ۱۰۴دلار رسیده است. قیمت سنگ آهن جهانی روز جمعه با افت نزدیک به ۵%- به محدوده ۱۰۰ دلار نزدیک شد که کمترین سطح قیمت در ۱۴ ماه گذشته است. این موضوع نشان می دهد که سیاست های قیمت گذاری مواد اولیه تا چه اندازه در انحصار دولت چین است.

بانک سوئیسی UBS با بروزآوری پیش بینی سنگ آهن، گفت که بازار در انتظار قیمت ۸۹$ طی ماههای اتی باشد. تا با کاهش عرضه، بازار به تعادل برسد. به نظر می رسد این افت یکپارچه و بی وقفه بعدا از بازار بدهی فنی دریافت کند و رشد شارپی و نامتعارفی را ایجاد کند.

ارزیابی سیاست های چین در افت نرخ ۴ ماهه سنگ آهن

مهم ترین دلیل افت قیمت سنگ آهن را باید در سیاست های چین در بازار کامودیتی ها دانست. در شرایط فعلی چین عامل اصلی سقوط قیمت سنگ آهن است. دولت این کشور در زمستان تولید فولادسازان را محدود و طبق استراتژی سال ۲۰۱۶، مانع رشد تولید فولاد می شود. با توجه به رشد تولید فولاد چین در سال جاری، فولادسازان بایستی ۱۸% از تولید خود در ماه های پیش رو بکاهند تا هدف دولت محقق شود. این ۱۸ درصد تاثیر به سزایی در کاهش تولید و عرضه این محصول داشته است. دقیقا ۴ ماه است که روند افت قیمت سنگ آهن شروع شده و بدون وقفه این مسیر ادامه دارد. به نظر می رسد که تا پایان سال ۲۰۲۱ این مسیر با همین شدت ادامه داشته باشد.

بحران مدیریت در غول های معدنی چین

موضوع دیگری که بر افت قیمت سنگ آهن به شدت تاثیر گذاشته موضوع همزمانی بحران غول ساختمانی اورگرند کشور چین است. این شرکت در مرحله ورشکستگی است. تحولات این کشور بر نگرانی های بازار افزوده که می تواند بر بانک ها و قدرت وام دهی آنها اثر منفی گذاشته و قیمت مس و آلومینیوم و روی را نزولی کند. با توجه به اینکه این موضوع در شبکه های تحلیلی متنوعی مطرح شده است ریسک بالایی برای بازار سنگ آهن و افت قیمت و تقاضای سنگ آهن در پیش خواهد دشات.

مسیر متفاوت فولاد و سنگ آهن در شرایط فعل

قیمت فولاد در تمام طول سال با نوسان رو به بالا بوده همراه است. بر اساس یک شاخص ، قیمت آتی یک تن فولاد کویل نورد گرم تقریباً ۱۹۲۳ دلار است. در حالی که سپتامبر گذشته ۶۱۵ دلار بود. در همین حال ، قیمت سنگ آهن – مهمترین عنصر تجارت فولاد – از اواسط ماه جولای بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است. تقاضا برای فولاد در حال افزایش است. اما تقاضا برای سنگ آهن در حال کاهش است. به نظر می رسد که همه گیری مجدد سویه دلتای ویروس کرونا در چین نیز در این مسیر مزید بر علت شده است.

بهانه های محیط زیستی برای افت قیمت سنگ آهن

چین در تلاش برای جلوگیری از آلودگی هوا، بخش فولاد خود را که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از انتشار کربن در این کشور را تولید می کند، را کاهش می دهد. (کارخانه های ذوب آلومینیوم در کشور با محدودیت های مشابهی روبرو هستند.) چین همچنین تعرفه های صادرات مربوط به فولاد را افزایش داده است. به عنوان مثال ، از اول اوت ، تعرفه فروکروم ، یک عنصر فولاد ضد زنگ ، از ۲۰ به دو برابر یعنی ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است .افت قیمت سنگ آهن در این بازار گویای شرایط سختگیرانه ای است که دولت چین در بازار ایجاد کرده است.

پذیرش شرایط فعلی توسط شرکت های معدنی دنیا

شرکتهای معدنی خود را با اهداف جدید تولید چین تطبیق می دهند. نایب رئیس در BHP ، انگلیس و استرالیا، غول معدن anglo استرالیا، در یادداشتی در اواخر اوت در مورد چشم انداز ۲۰۲۱ نوشت “افزایش روزافزون کاهش شدید تولید فولاد در چین در نیم سال جاری ، همانطور که توسط پیشتاز صنعت چین در اوایل ماه اوت تأیید شد ، عزم سرسختانه بازارهای آتی را به وهله ظهور رسانده است. فشار چین بر عرضه فولاد در جهان نشان می دهد که کمبود بسیاری از محصولات تا تثبیت تقاضا و عرضه پس از همه گیری [ کوید۱۹] ادامه خواهد یافت

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.