جستجو

فروپاشی بازار سنگ آهن و آشفتگی بازار بر سر توسعه دهندگان املاک چینی بر مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس دلتا کووید -۱۹ در سال جاری می افزاید. علاوه بر کاهش تقاضای فولاد در چین، خطر کاهش ساخت و ساز و هم چنین معاملات وجود دارد. به گفته منابع، سقوط اورگراند و تأثیرات آن بر بخش ساختمان و ساختمان چین می تواند علاوه بر کاهش تقاضای میلگرد در سپتامبر-اکتبر، خسارات زیادی دیگری را نیز وارد نماید.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن ، فروپاشی بازار سنگ آهن و آشفتگی بازار بر سر توسعه دهندگان املاک چینی بر مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس دلتا کووید -۱۹ در سال جاری می افزاید.

با وجود اظهارات لی کیچیانگ ، نخست وزیر چین در مورد بازارهای داغ شده کالاها و وعده اقدامات قوی تر در ماه جولای، یافتن جرقه های روشن در ماه های آینده برای زنجیره تامین آهنی ، که بارها و بارها در بازه زمانی چندماهه متوقف شده است ، دشوار است.

اقدام دولت چین در زمینه افزایش کنترل آلودگی و محدودیت تولید فولاد در سراسر چین باعث شده تا سنگ آهن به طرز وحشتناکی با نوسان روبرو است، چرا که قیمت هر تن سنگ آهن آخرین بار در مارس ۲۰۲۰ ، چندی پس از شیوع اولین ویروس کووید -۱۹ ۸۰ دلار بوده است. اما پس از افزایش و رسیدن به بالای ۱۱۰ دلار اکنون اصلاحی بیش از ۵۰ درصد را تجربه کرده است.

در بازار سنگ آهن چه می گذرد؟

این امر ارزش سنگ آهن و قراضه آهن-مواد اولیه مکمل فولاد در کوره های بلند و کوره های قوس الکتریکی-را به شدت کاهش داده است. ارزش سنگ آهن به ۶/۱ قیمت ذغال سنگ کک و ۵/۱ قیمت قراضه کاهش یافته است.

با این حال منابع انتظار دارند عرضه سنگ آهن به آسیا ادامه پیدا کند و معدنچیان به دنبال افزایش تولید و صادارت هستند.

بر اساس گزارشات واصله BMP پیش بینی می کند که تولید سنگ آهن خود را به میزان ۲۵۵-۲۴۶ میلیون تن سنگ آهن افزایش دهد. همچنین انتظار دارد سهم خود در پروژه گندله سامارکو برای تولید ۳-۴ میلیون تن مواد اولیه فولادسازی باشد. همچنین انتظار دارد سهم این شرکت در پروژه گندله سامارکو برای تولید ۳-۴ میلیون تن مواد اولیه فولادسازی باشد.

این شرکت پس از افزایش تولید در جناح جنوبی، جیمبلبار و منطقه معدنی C ، کل تولید سنگ آهن خود را ۲ درصد و به مقدار ۲۵۲ میلیون تن در سال مالی ۲۰۲۱ منتهی به ۳۰ ژوئن افزایش داد.

شرکت واله از افزایش ۱۶ میلیون تنی تولید سنگ آهن در نیمه اول سال مالی ۲۰۲۱ خود خبر داد. این در حالی است که میزان تولید سنگ آهن نسبت به مدت مشابه ۳/۱۱درصد افزایش یافت و به ۷/۷۵ میلیون تن رسید.

این امر ناشی از حجم بیشتر عملیات بروکاتو ، شرایط آب و هوایی بهتر در Serra Norte و بهره وری بیشتر در مجتمع Itaira است. معدن سنگ آهن Serra Leste آن نیز به ظرفیت کامل دست یافت.

دستورالعمل تولید سنگ آهن شرکت واله برای سال ۲۰۲۱ همچنان بین ۳۱۵-۳۳۵ میلیون تن است. بعلاو منابع بازار با وجود کاهش تقاضا در بازار چین ، انتظار کاهش ارزش سنگ آهن را ندارند.

داده های انجمن آهن و فولاد چین نشان داد که واردات سنگ آهن این کشور در دوره ژانویه تا آگوست ۷/۱ درصد کاهش یافته و به ۴۵/۷۴۶ میلیون تن رسیده است.

در آسیا، محموله های سنگ آهن در حال تغییر مسیر هستند و فولادسازان به دنبال کاهش برخی قراردادها و ارسال محموله به سایر خریداران در منطقه هستند.

سنگ آهن ۶۲ درصد ، cfr چینگدائو در ۲۰ سپتامبر به پایین ترین سطح سالانه ۹۲٫۹۸ دلار در هر تن رسید. این میزان ۶۱ درصد از بالاترین سطح سالانه ۲۳۷٫۵۷ دلار در تن در ۱۲ مه کاهش یافته است

سنگ آهن ۶۵ درصد ، cfr چینگدائو در ۲۰ سپتامبر به کمترین میزان سالانه ۱۱۷٫۶۰ دلار در هر تن رسید. این میزان ۵۶ درصد کمتر از بالاترین سطح سالانه ۲۶۷٫۸۰ دلار در هر تن در ۱۲ مه است.

سنگ آهن ۶۳٪ استرالیا در ۲۰ سپتامبر ۱٫۵۰ سنت به ازای هر واحد dmtu بود. این میزان نسبت به بالاترین سطح سالانه ۷۲ دلار در هر تن در ۱۸ ژوئن ، ۹۸ درصد کاهش یافته است.

گندله ۶۵%، cfr Qingdao در ۱۷ سپتامبر به پایین ترین سطح سالانه ۱۷۳ دلار در تن رسید. این میزان ۴۵ درصد کمتر از بالاترین سطح سالانه ۳۱۴٫۵۰ دلار در هر تن در ۱۴ مه است.

تاثیر گذاری مشکلات مالی اورگراند بر بازار چین

علاوه بر کاهش تقاضای فولاد در چین، خطر کاهش ساخت و ساز و هم چنین معاملات وجود دارد. به گفته منابع، سقوط اورگراند و تأثیرات آن بر بخش ساختمان و ساختمان چین می تواند علاوه بر کاهش تقاضای میلگرد در سپتامبر-اکتبر، خسارات زیادی دیگری را نیز وارد نماید.

بازار واردات میلگرد در سکون کامل قرار دارد چرا که خریداران به دنبال اطلاع از وضعیت اورگراند هستند. این موضوع همچنین می تواند به عنوان زنگ خطری برای کاهش شدید تقاضا برای شمش وارداتی باشد.

شاخص قیمت شمش فولادی ، وارداتی ، cfr چین در سال جاری تا حد زیادی ثابت مانده است. این ارزیابی در ۱۷ سپتامبر ۷۱۰-۷۲۰ دلار به ازای هر تن بود که ۶۰-۸۰ دلار به ازای هر تن (۸-۱۰ درصد) از ۷۷۰-۸۰۰ دلار به ازای هر تن در ۱۴ مه کاهش یافت.

به گفته برخی منابع، کاهش تولید فولاد همچنان عامل مهمی در افزایش از قیمت ها و افزایش تقاضا برای شمش وارداتی خواهد بود.

معامله گران بازار وضعیت کنونی را به عنوان “سرایت سریع بازار” توصیف کرده اند. این مسئله به ویژه درخصوص سهام هایی که در بورس اوراق بهادار شانگهای در حال شکست هستند، بر می گردد.

تلاش دولت چین برای توزیع مجدد ثروت برای “رفاه مشترک” ، که به ویژه در سطوح بالای جامعه چین هدف قرار گرفته است، توسط مخاطبان بین المللی “انقلاب فرهنگی ۲٫۰” یا “کمونیسم ۲٫۰” توصیف شده است.

این امر باعث ایجاد نگرانی هایی در بازارهای مالی شده است که معاملات آتی فولاد بخشی از آن را تشکیل می دهند.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.