جستجو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تلاش‌ها برای تسهیل فعالیت شرکت‌های خلاق، گفت: تلاش می کنیم از طریق ابزار قانون گذاری، شرایط حضور این شرکت ها در مناقصات و مزایده ها، تسهیل شود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی درباره این تسهیلات، افزود: ایران کشوری پهناور، با ظرفیت های بسیار گسترده منابع طبیعی است، با این همه بزرگ ترین سرمایه کشور، منابع انسانی جوان، خلاق و پویایی است که دل در گروه ایران اسلامی دارند و به دنبال فرصتی هستند تا از درگاه کارآفرینی و خلق ثروت، علاوه بر خدمت به کشور، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان، خلاق و استارتاپ ها، بستر مناسبی هستند تا برای درون‌زایی اقتصاد، گسترش اقتصاد مقاومتی و تامین نیازهای فناورانه کشور، پاسخ های فناورانه پیدا و محصولات و خدمات با فناوری بالای مورد نیاز صنایع و تولید کنندگان را فراهم کنند.

عضو فراکسیون دیپلماسی اقتصادی محور مقاومت و همسایگان، گفت: مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا با فراهم کردن، حمایت های تقنینی کارشناسی شده، زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر شرکت های خلاق و دانش‌بنیان را فراهم کند. بر این اساس از طریق بازبینی قانون قدیمی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، پس از رایزنی‌ها و مشورت با کارشناسان و خبرگان، قانون جدید حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و نوآور، به نمایندگان عرضه شد.

وی ادامه داد: حوزه فعالیت شرکت ها در حوزه کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، طراحی، یادگیری، چاپ و نشر، گیاهان داروئی و طب سنتی، هنر های تجسمی و نمایشی و غیره جزو صنایع خلاق و فرهنگی، محسوب می‌شوند. همه این حوزه ها در کشور از این پتانسیل برخوردار هستند که از طریق ابزار خلاقیت و نوآوری، ارزش افزوده بالایی ایجاد کنند و سبد اشتغال کشور را متنوع‌تر سازند.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: بر این اساس، در قانون جدید که کلیات آن به تصویب رسید، تلاش شده است تا از شرکت‌های خلاق و نوآور نیز حمایت شود. این کار کمک می کند جوانان خلاق و نوآور کشورمان بتوانند با فراغ بال و پشتیبانی بیشتری، اهداف مد نظرشان را محقق سازند. یکی از مواردی که پیش از این به مانعی بر سر راه رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تبدیل شده بود، بحث همکاری آنها با موسسات عمومی و نهادهای دولتی و اجرایی بود.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها چون معمولا از سابقه تاسیس چندان بالای برخوردار نیستند، در مناقصات بر سر رقابت با شرکت‌های بزرگ و قدیمی، اغلب شکست می‌خوردند. در مجلس تلاش شد تا از طریق تصویب قوانین مناسب، دست مدیران دولتی برای همکاری بیشتر با شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف از جمله در بحث مناقصات و مزایده ها باز گذاشته شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره نقش مثبت شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، در پیشبرد راهبرد رسانه ای و فرهنگی مورد نظر نظام، افزود: با توجه به حضورم در مناصب مدیریتی، به تجربه دیده ام که اجبار یک مدیر برای آنکه حتماً تحت هر شرایطی با طیفی از شرکت‌ها، همکاری کند، ممکن است در عمل و اجرا چندان سازنده نباشد، اما تصویب قوانین تشویقی و باز گذاشتن دست مدیران اجرایی در همکاری با شرکت‌های فناور و خلاق، می‌تواند به تدریج آثار بسیار مثبتی به همراه داشته باشد.

وی گفت: تکیه بر داخل در بحث اقتصادی تنها یک شعار نیست و دارای مضامین و تکیه گاه‌های گفتمانی، منطقی و علمی فراوانی است. در صورت فعال شدن هر چه بیشتر هزاران شرکت خلاق و دانش‌بنیان و همچنین چندین هزار استارتاپ نوآور، می‌توان یک جریان اقتصادی بسیار جدید و پرقدرت به راه انداخت که پایه آن خلاقیت، فناوری و دانش است. در حال حاضر این موسسات و شرکت‌ها و جوانان نخبه کشور، فعالیت‌های بسیار چشمگیر و قابل تحسینی انجام داده اند. اما هنوز پتانسیل های بالقوه بسیار عظیمی وجود دارد که باید به آن توجه شود.

سیاهکلی در باره سیاست ها و اسناد بالادستی، اظهار داشت: امید است در سایه همت جوانان کشور و حمایت مسئولین، در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی‌ها، هر روز از تعداد موانع بر سال راه خلاقیت و تولید کم و بر شمار بسته های حمایتی و پشتیبانی ها افزوده شود. فقط از این روش می توان بنیان های اقتصادی را قوی تر ساخت و آن را در مقابل مکر دشمنان، مقاوم سازی کرد. خود بنده نیز به شخصه از هیچ تلاشی برای حمایت از این جوانان چه در سطح ملی و چه در حوزه انتخابیه فرو گذار نیستم.

این عضو شاخص قوه مقننه، درخصوص ظرفیت های قابل توجه شهرهای قزوین، آبیک و البرز، گفت: در این ناحیه ظرفیت‌های بسیاری به ویژه در زمینه گیاهان دارویی، کشاورزی، معدنی و فناوری‌های پیشرفته وجود دارد. شرکت‌های صنعتی این قسمت از کشور نیز می‌توانند در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، محصولات جدیدتر و با فناوری بالاتری تولید کنند. حمایت از جوانان و نخبگان در این خطه از کشور، آثار و برکات ملی و سراسری در پی خواهد داشت. به شخصه و به همراه دیگر همکاران گرامی سعی داریم توجه به مسئولین را به این ظرفیت های عظیم منطقه ای جلب کنیم و انتظار داریم سطح همکاری و حمایت‌ها افزایش یابد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.