جستجو

نگاه کارشناسی و پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد در دوماه آینده میلادی شاهد تغییرات قیمتی برای برخی از مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان همچون قراضه خواهیم بود؛ اما همچنان کاهش و افزایش قیمت در بازارها طی دو ماه سپتامبر و اکتبر ادامه دار خواهد بود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایراسین، در ماه سپتامبر عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت محصولات فولادی قدرت بیشتری نسبت به عوامل افزایش قیمت در بازار خواهند داشت. مواردی مانند تقاضای ضعیف در بازارهای وارداتی جنوب شرق آسیا در فصل بارندگی، افزایش عرضه محصولات نوردی با افزایش ذوب فولاد پس از تعطیلات کارخانه‌ها برای نگهداری پیشگیرانه، وضعیت ناپایدار خریداران و نوسان قیمت در بازار و تضعیف قیمت سنگ آهن، همگی جزو مواردی هستند که باعث کاهش قیمت محصولات فولادی در سپتامبر امسال می‌شوند.

اما در مقابل تقویت تجارت در پایان دوره تعطیلات تابستانی، تقاضای پایدار از معامله گران و مصرف‌کنندگان نهایی برای پرکردن انبار و رشد فوری قیمت زغالسنگ و پیش‌بینی برای افزایش قیمت قراضه در ترکیه از عوامل افزایشی قیمت در سپتامبر به شمار می‌آیند.

(نکته مهم درخصوص روند قیمت زغالسنگ طی هفته های اخیر است که از روند روبه رشد قیمتی این ماده معدنی خبر میدهد و در مقابل سقوط قیمت سنگ آهن نیز همچنان ادامه یافته است. البته روند روبه نزول قراضه نیز یکی از مواردی است که در ماههای اخیر میلادی منجر به کاهش قیمت فولاد، میلگرد و مفتول شده و در صورتی که قیمت این ماده روبه بالا برود نتیجه مستقیم بر روند قیمت محصولات فولادی خواهد داشت).

در ماه اکتبر نیز عوامل کاهش دهنده قیمت که برای ماه سپتامبر گفته شد بجز تضعیف قیمت سنگ آهن باعث کاهش قیمت محصولات فولادی خواهند شد اما در مقابل تقاضای پایدار از معامله گران و مصرف‌کنندگان نهایی برای پرکردن انبار، کاهش تولید فولاد در چین با شروع فصل گرما، افزایش تقاضای واردات برای محصولات نیمه تمام در چین و افزایش قیمت قراضه در ترکیه برای جبران موجودی فعلی، باعث افزایش قیمت محصولات در بازار می‌شوند. طبق بررسی‌های صورت گرفته عوامل مثبت برای بازار اثر بیشتری نسبت به عوامل کاهنده قیمت خواهند داشت و در نهایت در اکتبر شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

با نگاهی بر نوسانات موجود در بازار سنگ آهن و قراضه که طی مدت اخیر هردو با نزول قیمتی مواجه شده اند، تنها در صورتی میتوان به بازگشت دوباره قیمت فولاد و محصولات فولادی به اوج خود امید داشت که تغییری در بازار این دو ماه مهم برای فولاد سازان رخ دهد؛ در غیر این صورت کاهش قیمت محصولات فولادی همچنان ادامه دار خواهد بود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.