جستجو

گام مهم بعدی در کاهش میزان انتشار دی اکسدی کربن در صنعت خودرو چیست؟ در واقع ، چیزهای زیادی وجود دارد ، اما یکی از آنها تولید فولاد سبز هیدروژنی (H2GS) است ، یک روش جدید تولید فولاد که پتانسیل تولید فولاد بدون دی اکسید کربن را داراست. کارخانه اس اس ای بی ( SSAB) ، فولادساز سوئدی با پشتیبانی مرسدس بنز، یک خط تولید آزمایشی فولاد سبز هیدروژنی راه اندازی کرده است و قصد دارد تا سال 2025 به کمک این روش انتشار دی اکسید کربن را 25 درصد کاهش دهد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایفنا ، فولاد کالایی ضروری است اما در تولید آن مقادیر زیادی دی اکسید کربن تولید می شود و مسئول 6 تا 7 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در سطح جهان است. در فرآیند پایه ذوب فولاد ، یعنی جدا کردن چدن از سنگ آهن ، به ازای تولید هر تن محصول نهایی ، بیش از 1.7 تن دی اکسید کربن تولید می شود.

خوب این دی اکسید کربن از کجا می آید؟ نه فقط از میزان انرژی مصرفی در تولید. در حقیقت ، بیشتر آن از واکنش شیمیایی ناشی از ذوب سنگ آهن ایجاد می شود. مرحله اول ساخت چدن از سنگ آهن در کوره بلند است. سنگ آهن با کک خلوص بالا (که از حرارت دادن زغال سنگ در دمای بالا ساخته می شود) مخلوط می شود و اکسیژن از طریق آن منفجر می شود تا دمای بسیار بالا تولید شود. کک که مقدار کربن بالایی دارد ، می سوزد تا مونوکسید کربن تولید کند. سپس اتم های اکسیژن از اکسید آهن با مونوکسید کربن ترکیب شده و دی اکسدی کربن می سازد. فرایندهای دیگری برای تبدیل چدن به آلیاژ فولاد دنبال می شود اما این مرحله اولیه تولید چدن است که عامل اصلی تولید دی اکسید کربن است.

ممکن است به نظر برسد که ارتباط بین دی اکسید کربن و تولید فولاد جداشدنی نیست ، اما روش فولاد سبز هیدروژنی با استفاده از راهکار جدیدی به نام احیای مستقیم هیدروژن (H-DR) شکل گرفته است. در شیمی ، به فرایندی که در آن در اکسیدی مانند اکسید آهن اتم اکسیژن را حذف می کنند و از آهن جدا می کنند ، احیا نامیده می شود. این برعکس اکسیداسیون است ، که مثلاً اتم اکسیژن با آهن ترکیب شده و اکسید آهن تولید می کند. وقتی اجسام فولادی زنگ می زنند ، در حال اکسید شدن هستند.

احیای مستقیم هیدروژن به این معنی است که به جای کاهش دو مرحله ای ، جایی که ابتدا مونوکسید کربن تولید می شود و سپس یک اتم اکسیژن را از اکسید آهن برای تولید دی اکسید کربن و چدن به کار می برند ، هیدروژن مورد استفاده برای آتش کوره مستقیماً با اکسید آهن ترکیب می شود تا آب و چدن تولید کند نه دی اکسید کربن.

شرکت سوئدی SSAB به همراه دو شرکت LKAB و Vattenfall از سال 2016 بر روی این پروژه در حال کار بوده اند و پروژه مشترکی به نام هیبریت را آغاز کردند. هدف این است که تا سال 2035 تولید فولاد کاملا بدون سوخت های فسیلی باشد و با این کار ، این جوینت ونچرانتظار دارد که کل انتشار دی اکسدی کربن سوئد را 10 درصد و فنلاند را 7 درصد کاهش دهد. برای اینکه کاملاً سبز و بدون سوخت فسیلی باشند ، تمام انرژی مورد استفاده ، از جمله در تولید هیدروژن ، باید از منابع تجدیدپذیر تامین شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.