جستجو

وزارت صنعت، معدن و تجارت با پافشاری بر عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا پیش‌قدم در اجرای طرح ساماندهی بازار فولاد شده و به نوعی تصمیم مجلس را اجرایی کرده است.


به گزارش معدن مدیا، زنجیره ارزش فولاد نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند و امروز صنایع بسیاری در تامین مواد اولیه وابسته به این زنجیره هستند.

سال گذشته با افزایش قیمت ارز و دیگر تنش های اقتصادی، بازار فولاد با آشفتگی های بسیاری همراه شد که مجلس را برای تدوین طرح ساماندهی فولاد مصمم کرد.

در چنین آشفته بازاری، حضور واسطه‌ها افزایش یافت و توانست قیمت‌ها را دستخوش تغییر کند؛ از سویی دیگر، بسیاری از تولیدکنندگان محصولات پایین‌دست مجبور به تامین از بازار آزاد بودند.

این اتفاق بر قیمت تمام‌شده محصولات در حلقه های پایین‌دست تاثیرگذار بود و به نوعی تنش در بازار را بیشتر می‌کرد. در همان زمان مجلس با برگزاری جلسات پی‌در‌پی به دنبال تصویب طرح یاد شده بود اما با فرارسیدن زمان تصویب بودجه، این موضوع از اولویت صحن خارج و بررسی آن به پس از تصویب بودجه 1400 موکول شد؛ اما با گذشت 6 ماه از سال جاری همچنان خبری از بررسی این طرح در صحن علنی مجلس نیست و کمیسیون صنایع و معادن در ماه‌های اخیر بخش عمده زمان خود را به بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو اختصاص داده‌است.

حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «معدن مدیا» با اشاره به موضوع طرح ساماندهی بازار فولاد در مجلس، اظهار کرد: از سال گذشته یعنی اوایل شروع مجلس یازدهم که مصادف با مشکلات بازار فولاد بود، این موضوع در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت و با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور مسئولان دولتی و بخش خصوصی این موضوع بررسی و در ارتباط با ساماندهی بازار فولاد، طرحی از کمیسیون به صحن ارجاع داده شد.

وی ادامه داد: این طرح مدتی است در نوبت صحن قرار دارد؛ زیرا قاعده طرح موضوعات در صحن، شکلی قانونی دارد؛ باید اولویت ها مشخص شود؛ به همین دلیل طرح ساماندهی بازار فولاد در نوبت قرار دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته وزیر صنعت، معدن و تجارت با همان قاعده‌ای که در طرح مطرح شده‌است؛ یعنی عرضه تمامی محصولات فولادی در بورس کالا، تاکید و پافشاری دارند؛ زیرا شاه‌بیت این طرح در مجلس نیز عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس است.

فیروزی اضافه کرد: دولت در تلاش است تا تمامی محصولات تولیدی زنجیره فولاد در بورس عرضه شود و این همان دیدگاه مجلس شورای اسلامی است که منجر به متعادل‌سازی عرضه‌و‌تقاضا می شود و در نهایت قیمت‌ها در بازار ساماندهی خواهد شد .

درواقع وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جدید خود موضوعی را که مجلس به دنبال تصویب آن بود، در زنجیره فولاد اجرایی کرده‌است و عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، علاوه بر متعادل‌کردن عرضه‌و‌تقاضا، با شفاف‌سازی قیمت ها منجر به کاهش واسطه‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.