جستجو

فعالان در بازار، چشم انداز تقاضای بسیار نزولی را برای بازار سنگ آهن پیش بینی می کنند و نسبت به هر گونه بازگشت قیمت حداقل تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ تردید دارند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ،  به نظر می رسد چشم انداز تقاصای سنگ آهن تا پایان سال میلادی نزولی باشد. این روند بازار ایران را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. بازار آتی سنگ آهن نتوانست از سد مقاومت ۱۲۰ دلاری عبور نماید و مجددا با کاهشی حدود ۸ دلار به محدوده ۱۱۵-۱۱۰ دلاری بازگشت .

تقاضای ضعیف برای سنگ آهن در معاملات اخیر بورس دالیان

تقاضای ضعیف برای سنگ آهن عامل اصلی کاهش قیمت محموله های دریایی بوده است. این موضوع عمدتاً به دلیل محدودیت های جاری در تولید فولاد در چندین استان در چین است. تاثیری که احتمالاً با آخرین انتشار سیاست نامتوازن انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای در این کشور تشدید می شود. واقعا سیاست های کلان چین به درجه ای از ابهام رسیده که نمیتوان مسیر مشخصی برای آنها به تصویر کشید. این موضوع باعث شده تا بحران انرژی چین با جدیت بیشتری دنبال شود. به نظر می رسد این سناریو و عوامل مرتبط با آن بیشترین تاثیر را در بازار آتی نگ آهن و فولاد بگذارند. چیزی که در شرایط فعلی قطعی است چشم انداز منفی تقاضای سنگ آهن است. این موضوع باید با سنارویهای محتمل در آن با دقت در بازارها رصد شود.

پیش بینی تقاضای نزولی تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۲

بازار سنگ آهن از ماه ژوئیه در پی تقاضای ضعیف تحت فشار قرار گرفته است. پس از این که شایعات بازار درباره مداخله دولت چین برای جلوگیری از تولید فولاد امسال از بیش از سال گذشته پیش آمد. از آن پس چندین دولت استانی در چین محدودیت تولید فولاد را برای بقیه سال ۲۰۲۱ پیش گرفته اند. یا اقداماتی را برای مطابقت سطح تولید با استانداردهای سال گذشته انجام داده اند. با وجود اینکه هنوز هیچ سیاست رسمی اعلام نشده است.

به عنوان مثال ، دولت استان گوانگشی در پایان ماه اوت جلسه ای را با فولادسازان خود برگزار کر. هدف این بود تا در مورد برنامه های کاهش تولید فولاد بحث کنند. که به احتمال زیاد تولید فولاد خام سپتامبر از استان را تقریباً ۳۰ درصد کمتر از متوسط ​​تولید ماهانه آن خواهد کرد. منابع گفتند که در نیمه اول سال ۲۰۲۲ این روند کاهشی تاثیر خود را خواهد کذاشت. به نظر می رسد بازار فولاد چشم انداز تقاضای سنگ آهن را تا مدت ها با رکود رو به رو خواهد کرد.

محدودیت های استانی برای معاملات سنگ آهن چین

دولت استانی در استان یوهان همچنین محدودیت هایی را برای فعالیت های صنعتی وضع کرد و کارخانه های فولاد به شدت ترغیب شدند که حداقل ۳۰ درصد از تولید سپتامبر خود را به نوامبر و دسامبر منتقل کنند. یک معامله گر مستقر در سنگاپور گفت: “با ظهور استان های بیشتری در مورد محدودیت های تولید فولاد ، احساسات برای بازار سنگ آهن به دلیل ضعف تقاضا همچنان با رکود همراه خواهد بود. به گفته منابع ، سیاست جدید انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای چین تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. این موضوع چشم انداز تقاضا در بازار سنگ آهن را تضعیف می کند.

سیاست محیط زیست چین و کاهش تقاضای سنگ آهن

پیش نویس طرح سیاست توسط وزارت محیط زیست در ۱۸ سپتامبر منتشر شد. این نشان می دهد که وزارتخانه ۲۶ شهر اولیه را به ۶۴ شهر قبل افزایش داده است.عوامل فصلی نیز ممکن است تقاضا را تضعیف کنند. یک تحلیلگر در شانگهای می گوید: “با نزدیک شدن فصل زمستان در سه چهارم سال جاری ، محدودیت های مربوط به فرآوری فولاد ادامه خواهد داشت. همین موارد سبب خواهد شد که تقاضای سنگ آهن و به تبع آن فولاد با رکود سنگین ارزیابی شود.

افت معاملات و قیمت سنگ آهن در بورس های شرق آسیا

میانگین ماهانه شاخص فست مارکت برای سنگ آهن ۶۲٪ فاین آهن ، cfr از بندر چیگدائو در ماه سپتامبر ۱۲۰٫۹۵ دلار به ازای هر تن در زمان نگارش این مقاله بود که ۳۸٫۷۱ دلار به ازای هر تن (۲۴٫۲٪) از متوسط ​​ماه اوت کاهش یافته است. میانگین ماهانه برای شاخص سنگ آهن ۶۵٪ فاین ریلی برزیل ، cfr از همین بندر در سپتامبر در زمان نگارش این مقاله ۱۴۳٫۴۸ دلار به ازای هر تن بود. این محموله ۴۱٫۰۲ دلار به ازای هر تن (۲۲٫۲٪) از متوسط ​​ماه اوت کاهش یافته است.

یک تحلیلگر در شانگهای گفت: “در ماه ژانویه ، من فکر می کنم که قیمت سنگ آهن ۶۲ درصدی به احتمال زیاد تا پایان سال در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن [cfr چین] خواهد بود. اما با همه اخبار ناهنجار موجود در بازار ، من فکر می کنم کاهش قیمت ها به حدود ۸۰ تا ۹۰ دلار در هر تن [از چین] ممکن است . به نظر می رسد که حباب منفی در بازار سنگ آهن ایجاد خواهد شد. معدنچیان تخفیف بیشتری را برای محموله های بلندمدت اعمال می کنند.

نشانه های بارز تضعیف تقاضای سنگ آهن از نگاه فست مارکت

منابعی به فست مارکت گفتند که یکی دیگر از نشانه های بارز ضعیف شدن تقاضا برای سنگ آهن مربوط به تخفیف ماهانه صادر شده توسط معدنچیان بر محصولات آنها بود. به عنوان مثال ، گزارش شده است که BHP برای برای برخی از محصولات خود درصد تخفیف برای اکتبر تعیین کرده است. چندین منبع بازار گفتند که سطوح بسیار بیش تر از تخفیف های مربوط به سپتامبر بوده است. این نشان می دهد که در سوی عرضه نگرانی هایی برای تامین مالی وجود دارد.

نقل قول معامله گران بورس های شرق آسیا

یک معامله گر مستقر در هنگ کنگ می گوید: “گروه فلزات Fortescue [FMG] هنوز تخفیف ماهانه خود را برای محصولات خود برای ماه اکتبر تعیین نکرده است. اما سطوح باید در مقایسه با ماه سپتامبر بیش تر باشد. همان معامله گر اضافه کرد که تخفیف های ماه سپتامبر برای فاین های فوق ویژه FMG (SSF) و فاین های مخلوط Fortescue (FBF) به ترتیب ۳۰ و ۲۶ درصد بود که از ۲۷ و ۱۹ درصد اوت بیشتر است. این معامله گر هنگ کنگی گفت: “دیدن تخفیف های SSF و FBF در محدوده ۳۰ تا ۴۰ برای ماه اکتبر تعجب آور نخواهد بود. زیرا پیش بینی می شود تقاضا برای سنگ آهن ضعیف باشد.” به نظر می رسد که بازار سنگ آهن به شدت با چالش رو به رو خواهد شد.

تلاش برای کاهش موجودی سنگ آهن انبارها

در بازار ثانویه چین ، شنیده می شود که کارخانه های فولاد محموله های بلندمدت خود را با فاین (PBF) ارائه می دهند. زیرا به دلیل محدودیت های تولید فولاد ، آنها می خواهند سطح موجودی را پایین نگه دارند. برخی از این پیشنهادات با تخفیف بین ۱ تا ۲ دلار به ازای هر تن در مقایسه با میانگین اکتبر در مقایسه با پیشنهادات ارائه شده در بازار اولیه که حق بیمه آنها در حدود ۱-۲ دلار به ازای هر تن بود ، ارائه شده است.

معامله گران گفتند که میانگین قیمت فاین آهن به شدت در ماه های آتی تخت تاثیر افت قیمت خواهد بود. کارخانه های فولاد در تلاش بودند تا ذخایر اضافی PBF را به بازار تخلیه کنند .

به نظر می رسد که میزان مصرف سنگ آهن به شدت در بازار کاهش خواهد یافت. در حال حاضر ذخیره کردن زغال سنگ و بالا بردن موجودی انبارها در این شرایط انتخاب هیچ تولیدکننده ای نیست. به احتمال زیاد از کارخانه ها رویکرد مقرون به صرفه تری را اتخاذ خواهند کرد.

ارزیابی فاکتور قیمت سنگ آهن کک در بازار جهانی فولاد

قیمت بالای زغال سنگ کک محرک اصلی کارخانه ها بوده است تا تمرکز خود را به سمت کارخانه تغییر دهند. قیمت سنگ آهن دریایی در روز سه شنبه ۲۸ سپتامبر کاهش یافت. منابع گفتند که فعالان بازار تقریباً ذخیره سازی قبل از تعطیلات را به پایان رسانده اند. استانهای دیگر چین محدودیت های بیشتری در مصرف برق و تولید فولاد محدود کرده اند. البته شاخص های روز چهارشنبه نشان از حمایت در بازار دارد. بهای محصولات زنجیره فولاد در معاملات امروز بورس فیوچرز چین مجددا با رشد همراه گردید. قیمت سنگ آهن حمایت ۷۰۰ یوان را مجددا پس گرفت. بهای میلگرد و ورق گرم تا اینجای معاملات نزدیک به ۱ درصد افزایش داشته اند. بهای کک و زغالسنگ در ابتدای معاملات نزدیک به ۵ درصد افزایش داشتند و هم اکنون در محدوده دو و نیم درصدی در حال نوسان می‌باشند.

خاتمه یافتن سناریوی بالابردن موجودی انبارها

به نظر میرسد انبارسازی سنگ آهن پس از تعطیلات در چین خاتمه یافته و انتظار کاهش تقاضای سنگ آهن همچنان با افت تولید این واحدها ناشی از کمبود برق و اجبار دولت چین وجود دارد. افت دوباره ی سنگ آهن در چین در بازار روزهای گذشته مشهود بوده است. برخی فعالان بازار افزایش های اخیر سنگ آهن را موقتی و مرتبط با ذخیره سازی های پیش از تعطیلات چین در هفته ی اول اکتبر میدانند. افزایش قابل توجه حجم معاملات فولاد ساختمانی در چین به دلیل ترس از کاهش تولید کاملا مشهود است.

تحلیلگران معتقدند رشد قیمت اخیر سنگ آهن تنها تصحیح قیمت پس از ریزش های اخیر بوده و با توجه به وضعیت تقاضا پایدار نیست. نرخ بهره وری فولادسازان چینی هفته گذشته از ۸۳٫۷۴ درصد به ۸۲٫۰۶ درصد رسید. فشارهای کاهش تولید فولاد هم کاهش نیافته و دولت از مناطق بیشتری در اطراف پکن خواسته تولید فولاد را کاهش دهند تا در المپیک زمستانه هوای پاک تری داشته باشند. از طرفی قیمت میلگرد در بازار چین یک درصد رشد داشته ۸۶۱ دلار شده و ورق گرم با ۰٫۶ درصد بهبود ۸۶۶ دلار هر تن ثبت شده است.

معاملات شاخص در بورس دالیان

بیشترین معامله قرارداد آتی سنگ آهن ژانویه در بورس کالای دالیان (DCE) روند نزولی را نشان داد و نسبت به قیمت بسته شدن روز دوشنبه ۷۰۳ یوان (۱۰۹ دلار) در هر تن ، ۳٫۵ درصد کاهش یافت. قراردادهای مبادله ماه آینده سنگ آهن در بورس سنگاپور (SGX) روز سه شنبه کاهش یافت. تا ساعت ۵:۵۴ بعد از ظهر به وقت سنگاپور ، بیشترین معامله قرارداد اکتبر ۶٫۲۴ دلار در هر تن کاهش یافت در حالی که قیمت تسویه روز دوشنبه ۱۱۸٫۹۹ دلار به ازای هر تن بود.

منابع گفتند که شرکت کنندگان در بازار روز سه شنبه پس از فعال سازی مجدد ذخایر در بازارهای بندری در روزهای دوشنبه و هفته گذشته برای تولید فولاد در تعطیلات روز ملی چین از ۱ تا ۷ اکتبر ، رویکرد انتظار را داشتند. چند معامله گر سفته باز در هفته گذشته گزارش شده اقدام به تهیه توده سنگ آهن اواخر اکتبر در بازار دریا با افزایش قیمت یکجا کردند. این به این دلیل است که آنها تقاضای یکجا را در سه ماهه چهارم مثبت کرده اند.

آخرین برآوردها از نرخ معاملاتی سنگ آهن در بورس سنگاپور

منابع معامله گر از شمال چین گفتند ، اگر کارخانه های فولاد شمای چین تعهد از بهره وری در میان محدودیت های تولید و وظیفه تامین گرمایش برای شهروندان در زمستان داشته باشند وضعیت بازار به تعادل خواهد رسید. در حالی که روز گذشته، قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین تحویل ماه اکتبر در معاملات آتی بورس سنگاپور به مرز ۱۲۰ دلار رسیده بود، امروز باز هم افت شدیدی را تجربه کرد. اطلاعات تابلوی معاملات آتی بورس سنگاپور نشان می‌دهد این نهاده در حال حاضر با قیمت ۱۱۰ دلار و ۸۰ سنت معامله می‌شود. تقاضا برای توده و گندله سنگ آهن درجه یک در ماه نوامبر افزایش می یابد.

کاهش محسوس موجودی انبار سنگ آهن برزیل و استرالیا

موجودی سنگ آهن در ۷ بندر اصلی استرالیا و برزیل با کاهش ۱۲٫۴۶ درصدی به ۱۱٫۳۸ میلیون تن‌ رسیده است و نشان می دهد غول های های سنگ آهنی دنیا تمام تلاش خود را برای حمل حداکثری محموله ها و ارائه اسناد تا قبل از تعطیلی چین به عمل آورده اند. قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین تحویل ماه اکتبر در معاملات آتی بورس سنگاپور به مرز ۱۲۰ دلار رسیده بود، امروز باز هم افت شدیدی را تجربه کرد. اطلاعات تابلوی معاملات آتی بورس سنگاپور نشان می‌دهد این نهاده در حال حاضر با قیمت ۱۱۰ دلار و ۸۰ سنت معامله می‌شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.