جستجو

مشکلات چین در اورگراند، انتظارات برای رشد در چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده مواد اولیه جهان را کاهش داده است. به عنوان مثال ، اورگراند می تواند باعث کندی ساخت و سازهای چینی شود که به تولیدکنندگان سنگ آهن و فولادسازان ضربه بدی خواهد زد. به این ترتیب سه تولیدکننده بزرگ سنگ آهن جهان […]


به گزارش معدن مدیا به نقل از معدن نامه ، مشکلات چین در اورگراند، انتظارات برای رشد در چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده مواد اولیه جهان را کاهش داده است. به عنوان مثال ، اورگراند می تواند باعث کندی ساخت و سازهای چینی شود که به تولیدکنندگان سنگ آهن و فولادسازان ضربه بدی خواهد زد. به این ترتیب سه تولیدکننده بزرگ سنگ آهن جهان ، ریو تینتو ، واله و گروه BHP در هفته های اخیر کاهش سود چشمگیری داشته اند.

تورم در تجارت یکی از داستانهای بزرگ سال گذشته بوده است، با وجود ذخایر انرژی و مواد اولیه شرکت های حوزه فلزات و معادن، پس از سقوط در زمان قرنطینه COVID با احتیاط بازگشتند به طوریکه از آن زمان، تجدید فعالیت های معدن و فلزات هنوز مثل سابق نشده و بسیاری از سهام در حال حاضر از بالاترین سطح خود در ۵۲ هفته گذشته فاصله دارند.

این به این دلیل است که ترس از تورم تا حدی کاهش یافته است و مشکلات بزرگترین مصرف کننده مواد اولیه جهان اورگراند چین انتظارات برای رشد در چین را کاهش داده است. سه تولیدکننده بزرگ سنگ آهن جهان ریو تینتو، واله و گروه BHP در هفته های اخیر کاهش تولید چشمگیری داشته اند و در حال حاضر همه بیش از ۱۰ درصد در پرداخت سود سهام خود بازده دارند.

کریس لافمینا -تحلیلگر گروه جفریس- اخیرا یادداشتی ارائه کرده و در آن توضیح میدهد: اگر واقعیت در چین به این صورت است که دولت میخواهد بدون ایجاد حاشیه ورشکستگی اورگراند را اداره کند، این سهام ها در حال حاضر ارزش بسیار کمی دارند اما احتمالا بناست عملکردی بهتر نشان دهند. در خصوص این موضوع ما بسیار محتاطانه و خوش بینانه فکر میکنیم و خریدهای ریو،BHP و واله را تکرار خواهیم کرد. در حالی که احتیاط مهم است، وجود این سطح ضعف بازار و هزینه های گزاف بدین معناست که سرمایه گذارانی که ریسک پذیر هستند میتوانند با سرمایه گذاری بلند مدت و صبر برای به ثبات رسیدن بازار به سود بالایی دست پیدا کنند.

‏Rio Tinto Plc (RIO)

ریوتینتو مستقر در بریتانیا در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از بالاترین سطح ۵۲ هفته ای خود در ماه مه کاهش یافته است. RIO Tinto با سود تقسیمی ۶.۸۵ دلار برای هر سهم، اکنون بیش از ۱۰ درصد بازدهی دارد. این شرکت که بیشترین تنوع را در بین سه شرکت ذکر شده دارد علاوه بر سنگ آهن ، مس ، آلومینیوم، فلزات گرانبها و حتی الماس و اورانیوم را نیز در سبد کالایی خود دارد.

BHP Group Plc (BHP)

گروه BHP استرالیا به میزان ۳۴ درصد از بالاترین سطح ۵۲ هفته ای خود که در ماه مه تعیین شده بود، کاهش داشته است. سهام BHP در حال حاضر با قیمت ۱۲ برابر سود معامله می شود که در مقایسه با Rio Tinto گران است اما در مقایسه با بازار به طور کلی ارزان است. با پرداخت ۶.۰۲ دلار به ازای هر سهم BHP اکنون ۱۱ درصد بازدهی دارد. این شرکت در زمینه انرژی و مواد بسیار متنوع است و در سنگ آهن ، مس ، زغال سنگ و حتی نفت و گاز فعالیت می کند.

Vale S.A. (VALE)

غول برزیلی واله در ماه جولای به بالاترین حد خود در ۵۲ هفته گذشته یعنی ۲۳.۱۸ دلار رسید البته پیش از آنکه در دو ماه گذشته با کاهش شدید ۳۷ درصدی رقم ۱۳.۸۰ دلار را به سهام خود ببیند. واله در حال حاضر با قیمتی معادل ۵ برابری سود سهام معامله می شود. اگرچه سهام با بازپرداخت ۲.۷۴ دلار ۱۸.۸ درصد چشمگیر هستند اما مهم است که به یاد داشته باشید مانند سایر سهام های برزیل ، مبلغ نهایی این بازپرداخت می تواند بسته به نتایج مالی سالیانه شرکت، رقم متفاوتی باشد. شرکت واله به شدت به سنگ آهن وابسته است اما از نیکل ، مس ، فلزات گرانبها و موارد دیگر نیز درآمد دارد.

در حالی که این زمان برای شرکتهای سنگ آهن و سهام مربوط به مواد اولیه به طور کلی زمان سختی بوده است، سرمایه گذاران صبوری که این سهام را خریداری کنند میتوانند با تخفیف زیاد و هزینه ی کمتر این سهام، نسبت به چند هفته ی پیش آن را خریداری کنند . از طرفی به سهامداران بابت نگهداری سهام خود ۱۰ درصد سود بیشتری به عنوان پاداش تعلق میگیرد .

در صورت وجود بی ثباتی بیشتر نیز وضعیت سرمایه ی بالای این سهام باید بهتر از شرکت های معدنی نو پا باشد. سرانجام همان طور که در اوایل سال جاری دیدیم اگر نگرانی های مربوط به رشد چین برطرف شود یا خبر تورم بر سر زبان ها بیافتد این سهام میتواند شاهد افزایش چشمگیری باشد .

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.