جستجو

قیمت‌گذاری دستوری، تنها منجر به متضرر شدن تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود؛ به همین دلیل وزارت صمت در تلاش است تا سازوکاری مناسب را جایگزین آن کند.


به گزارش معدن مدیا، قیمت‌گذاری دستوری، در هر حوزه‌ای از اقتصاد، مشکلات بسیاری به همراه داشته که در نهایت تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی متضرر می‌شوند و صرفاً واسطه‌ها با برهم زدن آرامش بازار به سود می‌رسند.

البته سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است به دنبال قیمت‌گذاری دستوری نیست و این موضوع می‌تواند گامی در راستای شفاف‌سازی قیمت‌ها باشد.

زنجیره ارزش فولاد از زنجیره‌هایی است که بارها با تکرار تجربه قیمت‌گذاری دستوری با مشکلات بسیاری همراه شده اما امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است با عرضه محصولات این زنجیره در بورس کالا قیمت‌ها را شفاف و حضور واسطه‌ها را کاهش دهد.

در این زمینه نادر سلیمانی عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با «معدن مدیا» با اشاره به موضوع قیمت‌گذاری دستوری، اظهار کرد: قیمت‌گذاری دستوری از روش‌هایی است که چندین بار تکرار شد و نتیجه منفی به همراه داشت.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر این موضوع از دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج شده است و وزیر محترم صمت هم اعلام کرده به دنبال سازوکار مناسب‌تری است تا جایگزین قیمت‌گذاری دستوری شده و قیمت‌ها متعادل شود.

سلیمانی بیان کرد: اما به‌طورکلی موضوع توزیع و تعیین قیمت یک چالش بزرگ در زنجیره ارزش فولاد است.

به گفته وی، وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان در مسیر دستیابی به چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است و علی‌رغم مشکلاتی در حوزه انرژی و کمبود برق این برنامه دنبال می‌شود و افزایش تولید ادامه دارد.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: اما رسالت دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث توزیع و تنظیم قیمت است تا محصول نهایی با قیمتی منطقی به دست مصرف‌کننده برسد.

سلیمانی افزود: برای تعیین قیمت باید سازوکار درستی در نظر گرفته شود. در این زمینه گمانه‌زنی‌های بسیاری مطرح است، البته برخی به قیمت‌گذاری دستوری معتقد هستند اما منافع آن به جیب سوداگران می‌رود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اضافه کرد: وزارت صمت به دنبال سازو کاری است که مناسب بوده و به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد. سامانه جامع تجارت را می‌توان از سامانه مؤثر در این زمینه دانست.

سلیمانی بیان کرد: در حال حاضر دخالت در عرضه به هر شکل نوعی شبهه در قیمت‌گذاری دستوری است، پیشنهاد برخی تولیدکنندگان آن است که خودشان به‌صورت مستقل وارد همکاری شوند اما درهرصورت روش بکار رفته باید به صورتی باشد که تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر نشوند.

البته فراموش نکنیم عرضه در بورس باید شامل تمامی حلقه‌های زنجیره ارزش شود تا تمامی فعالان از این شفافیت استفاده کنند.

انتهای پیام/

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.