جستجو

آغاز برنامه اکتشافی در خراسان جنوبی، مطابق توافق نامه سه جانبه معاونت معدنی وزارت صمت، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی؛ نویدبخش شناسایی پتانسیل‌های جدید در کشور خواهد‌بود که عقب‌ماندگی اکتشافات در سال‌های گذشته را جبران خواهد‌کرد.


به گزارش معدن مدیا، تکمیل نقشه‌های پایه زمین‌شناسی و ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی به شناسایی پتانسیل‌های معدنی کشور کمک خواهد‌کرد تا عقب‌ماندگی در حوزه اکتشافات جبران شود.

با توجه به اهمیت این موضوع و تأمین مواد معدنی برای چشم‌انداز 1404، توافق‌نامه سه‌جانبه اکتشاف میان معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منعقد شد تا اولین نتایج آن برای شناسایی مناطق امید‌بخش در سال 1401 منتشر شود.

علی اصغرزاده، مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، با اشاره به آغاز این طرح از استان خراسان جنوبی، به «معدن مدیا» گفت: تفاهم‌نامه سه جانبه اکتشافات میان معاونت معدنی وزارت صمت، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، کار خود را در خراسان جنوبی آغاز کرده است.

وی درباره خروجی این فعالیت بیان کرد: طبق برنامه تدوین‌شده، نتایج اقدامات صورت‌گرفته در سال 1401 ارائه می‌شود. در حال حاضر تهیه نقشه‌های اطلاعات پایه و ژئوفیزیک هوایی و… انجام می‌شود و سپس با مشخص‌شدن نتایج محدوده‌های امید‌بخش در سال آینده معرفی می‌شوند.

به گفته اصغرزاده، مطالعات در این توافق‌نامه بر روی تمامی مواد معدنی انجام می‌شود اما تمرکز ما بیشتر برروی کانی‌های فلزی است.

وی همچنین درباره روند انجام کار افزود: در این مرحله بیشتر اقدامات مربوط به پی‌جویی و تهیه نقشه‌های پایه با همکاری کارشناسان داخلی انجام می‌شود اما پس از آن در مراحل بعدی می‌توان با کارشناسان خارجی نیز وارد همکاری شد.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تصریح کرد: با انجام فعالیت‌های اکتشافی در خراسان جنوبی و ارائه نتایج آن در سال آینده، به سراغ استان کردستان خواهیم رفت؛ البته در سال آینده باید کمیته اکتشاف استان‌های هدف دیگر را مشخص کند.

با توسعه فعالیت‌های اکتشافی پتانسیل‌های معدنی بیشتری شناسایی می‌شود اما برای بهره‌برداری از این منابع نیازمند توسعه دانش در حوزه استخراج خواهیم بود. هرچند دردهه‌های گذشته اکتشافات چندان مورد توجه قرار نداشت و با تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، امروز ایمیدرو برای اکتشاف 400 هزار کیلومتر مربع وارد کار شده است.

بر اساس این توافق نامه، تامین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو و تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئو فیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی برعهده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی خواهد بود؛ همچنین حمایت‌های لازم در خصوص برنامه‌ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

انتهای پیام/

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.