جستجو

با توجه به محدودیت های مداوم تولید فولاد در چین به منظور کاهش مصرف انرژی و محدودیت های پیش رو برای سینترینگ در زمستان تقاضا برای سنگ آهن دریایی چین کاهش یافته است. باید توجه داشت که این کاهش احتمالا تا پایان فوریه سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یافت.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز جمعه ۱۵ اکتبر در میان حجم معاملات کمتر در بنادر چین کاهش یافت.

شاخص های سنگ آهن در فست مارکت ها

ارزیابی روزانه فست مارکت ها نشان داد قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ در روز جمعه ۱۵ اکتبر حدود ۱۲۵٫۲۲ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که نسبت به روز قبل ۰٫۶۹ دلار در هر تن کاهش داشت.

همچنین ارزیابی روزانه فست مارکت ها نشان داد سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲٪ در روز جمعه ۱۵ اکتبر ۱۲۶٫۵۰ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که ۱٫۱۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.

طبق ارزیابی روزانه فست مارکت ها قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در روز جمعه ۱۵ اکتبر در حدود ۹۴٫۲۹ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که نسبت به روز قبل ۰٫۶۴ دلار در هر تن کاهش داشته است.

با توجه ارزیابی روزانه فست مارکت ها سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در روز جمعه ۱۵ اکتبر در حدود ۱۴۸ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روزهای قبل ۲٫۶ دلار در هر تن کاهش یافته است.

ارزیابی روزانه فست مارکت ها نشان داد قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ در روز جمعه ۱۵ اکتبر در حدود ۹۰۳ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۲۹٫۹۷ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روزهای قبل ۴ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب افزایش یافت.

عوامل کلیدی موثر بر کاهش قیمت سنگ آهن دریایی چین

متال بولتن گزارش داده است قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژانویه در بورس کالای دالیان (DCE) در طی جلسه معاملات در طول معاملات شبانه روز پنج شنبه ۱۴ اکتبر کاهش یافت و در بیشتر معاملات روز جمعه ثابت ماند. طبق گزارش متال بولتن قیمت پایانی بسته شده در عصر روز جمعه ۱۵ اکتبر از قیمت بسته شده در روز پنج شنبه که برابر ۷۳۶ یوان در هر تن بود حدود ۱٫۷ % کاهش یافته است.

منابع خبری گزارش دادند بیشترین قرارداد مبادله ماهانه سنگ آهن مربوط به ماه نوامبر در صرافی سنگاپور (SGX) در روز جمعه ۱۵ اکتبر نیز اندکی کاهش یافت. طبق تحلیل فعالان بازار تا ساعت ۶:۱۳ بعدازظهر روز جمعه ۱۵ اکتبر به وقت سنگاپور بیشترین معاملات مربوط به سنگ آهن نسبت به روز پنج شنبه که برابر ۱۲۳٫۵۸ دلار در هر تن بود حدود 1.13 دلار در هر تن کاهش یافته است.

به نقل از یک منبع مستقر در سنگاپور ، فعالیت تجاری در بنادر چین روز به روز کاهش یافته است. این امر نشان می دهد فولادسازان بیشتری در حال تکمیل سهام پس از تعطیلات خود در روز جمعه ۱۵ اکتبر هستند.

متال بولتن گزارش داد برخی از معامله گران از کاهش قیمت ها در روز جمعه ۱۵ اکتبر شگفت زده نشدند. زیرا برخی عوامل منفی موجود در بازار تقاضای بلند مدت سنگ آهن را کاهش داده است.

یک منبع تجاری مستقر در شمال چین در روز جمعه ۱۵ اکتبر نقل کرد: محدودیت های مداوم تولید فولاد و محدودیت های پیش رو برای سینترینگ در زمستان از عوامل اصلی کاهش تقاضا برای سنگ آهن دریایی چین بودند. این منبع افزود: این عوامل حداقل تا پایان فوریه سال ۲۰۲۲ بر تقاضا تأثیر خواهد گذاشت.

شنیده ها از بازار در روز جمعه ۱۵ اکتبر

یک منبع خبری مستقر در شمال چین نقل کرد: “حجم معاملات بنادر چین از روز چهارشنبه ۱۳ اکتبر در حال کاهش است. همچنین تقاضا برای لامپ سنگ آهن به دلیل محدودیت های سینترینگ نیز در آینده وجود خواهد داشت. اما تقاضا برای سنگ آهن فاین به احتمال زیاد همچنان نزولی خواهد بود.”

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

فعالان بازار گزارش دادند در ریو تینتو که مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) می باشد، یک محموله شامل ۱۷۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۱٪ از نوع Pilbara Blend در روز جمعه ۱۵ اکتبر با قیمت ۱۲۲٫۸۰ دلار در هر تن cfr چین معامله شد. این محموله مربوط به لایکان ۳ تا ۱۲ نوامبر می باشد.

همچنین به نقل از منابع خبری یک محموله مشترک در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) که شامل ۱۲۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ از نوع Pilbara Blend و 50،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٫۵٪ از نوع لامپ Pilbara Blend بود، به ترتیب با میانگین شاخص سنگ آهن فاین ۶۲ ٪ به اضافه پرمیوم ۱ دلاری و ۱٫۵ دلاری در روز جمعه ۱۵ اکتبر معامله شد. این محموله در ماه نوامبر به بنادر خواهد رسید.

منابع خبری اعلام کردند یک مناقصه در گروه فلزات Fortescue شامل ۱۷۵۰۰۰ تن لامپ سنگ آهن فاین ۵۷٫۱ ٪ نوع FMG بود که با میانگین شاخص سنگ آهن فاین ۶۲٪ در ماه نوامبر بر اساس فوب استرالیا به اضافه تخفیف ۳۰ درصدی در روز جمعه ۱۵ اکتبر معامله شد. این محموله مربوط به لایکان ۳ تا ۱۲ نوامبر می باشد.

به گفته تحلیل گران صنعت گروه صنعتی BHP در بستر تجاری Globalore ، یک محموله شامل ۸۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ از نوع نیومن را در روز جمعه ۱۵ اکتبر با قیمت ۱۲۴٫۹۵ دلار در هر تن cfr چین معامله کرد. این محموله مربوط به لایکان ۱۱ تا ۲۰ نوامبر می باشد.

به نقل از منابع خبری گروه صنعتی BHP در بستر تجاری Globalore، ۱۱۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین 60.5٪ نوع Jimblebar را در روز جمعه ۱۵ اکتبر با میانگین شاخص سنگ آهن فاین ۶۲٪ در ماه نوامبر به اضافه تخفیف ۱۶٫۶۵ دلار در هر تن معامله کرد. این محموله مربوط به لایکان ۱۱ تا ۲۰ نوامبر می باشد.

شاخص های فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:
ارزیابی روزانه فست مارکت ها نشان داد سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز جمعه ۱۵ اکتبر حدود ۱۲۷-۱۲۳ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، ارزیابی روزانه فست مارکت ها نشان داد در روز جمعه ۱۵ اکتبر شاخص در حدود قیمت ۱۲۳٫۴۰ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

طبق ارزیابی روزانه فست مارکت ها شاخص سنگ آهن فاین نوع Jimblebar Blend در روز جمعه ۱۵ اکتبر حدود ۱۰۲٫۹۹-۱۰۲٫۴۸ دلار به ازای هر تن cfr چین قیمت گذاری شد.

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:
همچنین ارزیابی روزانه فست مارکت ها نشان داد سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز جمعه ۱۵ اکتبر حدود ۱۴۹-۱۴۷ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قیمت محموله های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز جمعه ۱۵ اکتبر در استان شاندونگ و شهر تانگشان با قیمت ۸۸۰-۸۷۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز پنج شنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۱۰-۸۷۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز جمعه ۱۵ اکتبر در محدوده ۱۲۶-۱۲۵ دلار در هر تن در بازار دریایی می باشد.

بورس کالای دالیان

به نقل از منابع خبری قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن ژانویه در روز جمعه ۱۵ اکتبر با قیمت ۷۲۳٫۵۰ یوان در هر تن (۱۱۲ دلار در هر تن) بسته شد. در حالی که ۱۲٫۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز پنج شنبه کاهش داشت.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.