جستجو

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ایران ، جمهوری اسلامی با تحریم هایی در صنایع مختلف از جمله بخش فولاد مواجه شده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن ، پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ایران ، جمهوری اسلامی با تحریم هایی در صنایع مختلف از جمله بخش فولاد مواجه شده است. این تحریم ها اثراتی بر بازار فولاد گذاشته است اما آمار نشان از وجود رونق تولید در این صنعت میدهد.

تاثیر تحریم ها بر فولاد ایران

ایالات متحده نهادها و افراد مرتبط با صنعت فولاد ایران را تحریم کرده است. در اوایل ژانویه ، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) دوازده تولیدکننده ایرانی فولاد و سایر محصولات فلزی را به لیست تحریم ها اضافه کرد. با این حال ، در آن زمان ، کارشناسان آمریکایی گفتند که جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته در برابر سیاست فشار حداکثری آمریکا مقاومت کرده است و دولت ترامپ در مواجهه با تحریم ها به هیچ یک از اهداف خود در خصوص ایران نرسیده است.

از سوی دیگر، فعالان بخش فولاد ایران معتقد بودند که تحریم های اعمال شده علیه ایران به مدت ۴۰ سال هیچ ربطی به صنعت ایران ندارد، که احتمالا مقصود آنها بازار داخلی بوده است.

به عنوان مثال ، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (ایسپا) با اشاره به موفقیت ایران در تولید فولاد در کشور ، اظهار داشت: “ایران یکی از ۱۰ کشور برتر تولید کننده فولاد در جهان است و بدون شک تحریم های آمریکا اقدام ویژه ای علیه صنعت فولاد ایران در این مرحله تحریم نخواهد داشت.

بهادر احرامیان خاطرنشان کرد: رتبه ایران در بین ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد در جهان نشان می دهد که کاهش موقعیت ایران در بین کشورهای تولیدکننده فولاد آسان نخواهد بود.

و اکنون ، بر اساس گزارش ها و آمار منتشر شده توسط نهادهای بین المللی و همچنین منابع ایرانی ثابت شده است که صنعت فولاد قوی ایران نمی تواند تحت تحریم قرار گیرد.

رشد سالانه قابل قبول فولاد ایران در بازار جهانی

بر اساس داده های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ، شرکت های فولادی ایران در سال گذشته میلادی (تا پایان ۲۰ مارس) موفق به تولید ۳۰٫۲ میلیون تن فولاد شدند که سه درصد رشد سالانه را ثبت کردند.

و بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد (WSA) ، تولید فولاد خام در ایران طی ژانویه تا جولای ۲۰۲۱ به ۱۷٫۸ میلیون تن رسید که ۹٫۹ درصد رشد سالانه داشته است.

گزارش WSA همچنین نشان می دهد تولید ماهانه فولاد خام ایران در ژانویه ۲۰۲۱ به ۲٫۶ میلیون تن رسید که ۹ درصد نسبت به رقم ژانویه ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی جای خود را به عنوان دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان در بازه زمانی یاد شده حفظ کرده است.

روند صعودی صادرات ایران علی رغم وجود تحریم ها

بعلاوه روند صعودی در صادرات فولاد ایران نیز مشاهده می شود. زیرا طبق آخرین گزارش منتشر شده در این زمان، تولیدکنندگان عمده فولاد ایران از جمله شرکت فولاد مبارکه ، فولاد خوزستان ، شرکت فولاد اصفهان ، شرکت فولاد هرمزگان و برخی دیگر در نیمه اول سال جاری میلادی (۲۱ مارس تا ۲۲ سپتامبر) ۳٫۸۱۱ میلیون تن فولاد صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته است.

همانطور که معاون مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ، یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد ایران اظهار داشت ، “تحریم ها نه تنها پشت شرکت فولاد مبارکه را خم نکرده است ، بلکه رکوردشکنی های مختلفی را نیز به دنبال داشته است.”

صنعت فولاد ایران طی سالهای گذشته در برابر همه فشارها و موانع ایجاد شده توسط نیروهای خارجی مانند تحریم های آمریکا و شیوع ویروس کرونا که عملکرد تولیدکنندگان برتر جهان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است ، به طور مداوم در حال توسعه است.

بر اساس اعلام وزارت صنعت ، معدن و تجارت ایران ، ظرفیت تولید زنجیره فولاد کشور از ۱۲۳ میلیون تن در تقویم ایران ۱۳۹۲ (منتهی به مارس ۲۰۱۴) به ۲۳۰ میلیون تن در سال قبل افزایش یافته است.

ایران در حال حاضر دهمین فولادساز بزرگ در جهان است و تخمین زده می شود که در سال ۱۴۰۴ (مارس ۲۰۲۵) در سال ۱۴۰۴ به رتبه هفتم صعود کند.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.