جستجو

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز ارتباط ضعیف بین صنعت و دانشگاه به معضلی اساسی فراروی صنعتی شدن کشور و دست‌یابی به توسعه تبدیل شده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایرنا، «برات قبادیان» امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) در دانشگاه تهران افزود: معضل ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه از آنجا شروع شد که صنعت با دلارهای مفت نفتی، فناوری وارد کرد و خود را بی‌نیاز از دانشگاه دید و از طرفی، دانشگاه پول اداره خود را از دولت گرفت و از صنعت روی برگرداند.

وی بیان‌داشت: وجود بیش از ۵۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها، گواه این موضوع و امیدواری کم جامعه به تربیت نیروی انسانی کارآمد از دل دانشگاه‌هاست.

قبادیان تصریح‌کرد: این در حالی است که در جهان، انقلاب‌های صنعتی بر بستر دانایی شکل گرفته و پیشرفت‌های حاصله از مسیر دانشگاه گذشته است.

وی بر لزوم حمایت هرچه بیشتر از استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: دانشگاهیان نباید تمرکز خود را بر ارائه مقاله بگذارند، در حالی که می‌توان هم به حل مسائل پرداخت و هم مقاله داد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت تاکید کرد: امروز نمی‌توان همچون گذشته به صورت سنتی کشور را اداره کرد، بلکه سرمایه‌گذرای و تحقیق و توسعه (R&D) می‌خواهد.

وی با اشاره به استفاده کشورهای پیشروی معدنی از پهپادها در مقوله اکتشاف، یادآور شد: این در حالی است که در کشورمان همچنان از بالگرد برای تصویربرداری استفاده می‌شود.

قبادیان با بیان اینکه اقتصاد پایدار جهان آینده، اقتصادی دانش‌پایه است، ادامه‌داد: صنعت و دانشگاه باید برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان با هم و در کنار هم حرکت کنند و واحدهای صنعتی باید به سراغ نوآوری بروند.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به عملکرد دانشگاه DHBW در آلمان، آن را دانشگاهی تقاضامحور معرفی کرد که بیش از ۹ هزار کمپانی بزرگ جهانی با آن قرارداد دارند و با بیش از ۳۶۲ هزار دانشجوی بین‌المللی، برای شرکت‌هایی همچون زیمنس، سامسونگ و غیره دانشجو تربیت می‌کند.

وی اضافه‌کرد: در حالی که دانشگاه‌ها در جهان در حال گذار از نسل ۴ (دانشگاه‌های مساله محور) به نسل ۵ (دانشگاه‌های با احساس مسوولیت در قبال جهان) در حال گذار هستند، اما دانشگاه‌های ما ۱ و ۲ (کارمندپرور و آموزش محور) باقی‌مانده‌اند؛ بر این اساس ریل آموزش عالی کشور باید تغییر کند.

قبادیان با اشاره به آغاز انقلاب صنعتی چهارم و انقلاب دیجیتالی در جهان از سال ۲۰۰۶ که نمونه‌هایی جزئی از آن در قالب تاکسی‌های اینترنتی، رمزارزها و دیجی‌کالا در کشورمان نمود پیدا کرده، هشدار داد: اگر در این زمینه دیر بجنبیم حتی با وجود داشتن منابع و مواهب طبیعی و خدادادی زیاد، حتما زمین می‌خوریم.

وی به طرح «تاپ» (طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) وزارت صنعت اشاره کرد که برای توسعه فناوری در صنایع و مشارکت هر چه بیشتر بین صنعت و دانشگاه ایجاد شده و تاکنون پنج هزار مساله در آن تعریف شده است، اما گفت: از بین بیش از ۱.۲ میلیون نفر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در کشور، تاکنون کمتر از ۵۰۰ نفر در سامانه تاپ ثبت‌نام کرده‌اند.

سومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) از امروز (۲۶ مهرماه) به مدت سه روز (تا ۲۸ مهرماه) با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و دیگران بازیگران حوزه معدن و صنایع معدنی و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار می‌شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.