جستجو

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) امروز چشم انداز کوتاه برد (SRO) خود را برای سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ منتشر کرد. در این چشم انداز، کشور چین و کشورهای توسعه یافته مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص تقاضای بخش های پرمصرف فولاد نیز توضیحاتی ارائه شده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن ، worldsteel پیش بینی می کند که تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۱ به میزان ۴٫۵ درصد افزایش یابد و پس از ۰٫۱ درصد رشد در سال ۲۰۲۰ به ۱۸۵۵٫۴ میلیون تن برسد. در سال ۲۰۲۲ ، تقاضای فولاد ۲٫۲ درصد افزایش خواهد یافت و به ۱٫۸۹۶٫۴ تن خواهد رسید.

پیش بینی فعلی فرض می کند که با پیشرفت واکسیناسیون در سراسر جهان ، گسترش انواع ویروس COVID کمتر از موجهای قبلی آسیب رسان و مخرب خواهد بود.

آقای الرمیتی ، رئیس کمیته اقتصاد فولاد جهان ، در مورد این چشم انداز، گفت: سال ۲۰۲۱ شاهد رشد تقاضای فولاد بیش از حد انتظار بودیم ، که منجر به تجدید نظر در پیش بینی ما در سراسر جهان به جز چین شد.

انتظار می رود تقاضای جهانی فولاد در خارج از چین زودتر از آنچه پیش بینی می شد به سطح قبل از همه گیری خود در سال جاری بازگردد.

اقتصادهای توسعه یافته با اختلاف بیشتری نسبت به اقتصادهای در حال توسعه از انتظارات قبلی ما پیشی گرفته اند و این نشان دهنده سود مثبت نرخ واکسیناسیون بالاتر و اقدامات حمایتی دولت است. در اقتصادهای نوظهور ، به ویژه در آسیا ، با از سرگیری مجدد همه گیری اما روند بهبود خیلی چشم گیر نبوده است.

در حالی که بهبود بخش تولید بیش از حد انتظار در برابر موج جدید عفونت مقاوم بود ، محدودیت های طرف عرضه منجر به کاهش سطح بازیابی در نیمه دوم سال شد و مانع از بازیابی قوی تر در سال ۲۰۲۱ می شود.

اما با افزایش سفارشات عقب افتاده همراه با بازسازی موجودی ها و پیشرفت بیشتر در واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه ، انتظار داریم تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ به بهبود خود ادامه دهد.

اما افزایش مداوم تورم ، پیشرفت کند واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه و کند شدن رشد بیشتر در چین ، همه این خطرات را برای این پیش بینی ایجاد می کند.

چین و کاهش فعالیت صنعت فولاد

اقتصاد چین از سال ۲۰۲۰ تا اوایل سال ۲۰۲۱ شتاب قوی بازیابی خود را حفظ کرد.

با این حال، از ماه ژانویه نشانه های قابل توجهی از کاهش فعالیت فولاد در این کشور مشاهده شده است که منجر به کاهش تقاضای فولاد ۱۳٫۳ درصد در ماه جولای و سپس ۱۸٫۳ درصد در آگوست شده است.

این کاهش شدید تا حدی به عواملی مانند آب و هوای نامساعد اخیر و موج کوچک همه گیری در تابستان امسال نسبت داده می شود، اما دلایل اساسی تر کند شدن شتاب در بخش املاک و مستغلات و محدودیت دولت در تولید فولاد هستند.

فعالیت املاک و مستغلات به دلیل اقدامات شدید دولت در زمینه تامین مالی توسعه دهندگان در سال ۲۰۲۰ ضعیف شده است.

با ادامه روند منفی در بخش املاک و مستغلات، تقاضا برای فولاد چین برای بقیه سال ۲۰۲۱ رشد منفی خواهد داشت. در نتیجه، در حالی که تقاضا برای فولاد از ژانویه تا آگوست ۲٫۷ است. انتظار می رود تقاضای فولاد به میزان ۱٫۰٪ در سال ۲۰۲۱ کاهش یابد.

در عین حال ، سرمایه گذاری در زیرساخت ها در سال ۲۰۲۱ به دلیل کاهش فرصت های سرمایه گذاری و محدودیت توانایی تامین مالی دولت داخلی افزایش نیافته است. علاوه بر این ، پیشرفت چشم گیر تولید در سراسر جهان بازار صادرات را کاهش داده است.

در سال ۲۰۲۲ هیچ گونه رشد در تقاضای فولاد پیش بینی نمی شود. زیرا بخش املاک و مستغلات مطابق با سیاست دولت در مورد توازن مجدد و حفاظت از محیط زیست همچنان مسکوت است.

کشورهای توسعه یافته

قرنطینه های هدفمند و موضعی به منظور به حداقل رساندن تأثیر موج همه گیری بر فعالیت های اقتصادی در سال ۲۰۲۱ کمک کرد. با این حال، تنگناهایی در زنجیره تامین و بخش خدمات وجود دارد.

کاهش تنگناهای زنجیره تامین ، تداوم تقاضا و افزایش اعتماد مشاغل و مصرف کنندگان ، روند بهبود را در سال ۲۰۲۲ تقویت خواهد کرد.

پس از کاهش ۱۲٫۷ درصدی در سال ۲۰۲۰ ، تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۱ ۱۲٫۲ درصد و در سال ۲۰۲۲ ۴٫۳ درصد افزایش می یابد و به سطح قبل از همه گیری خواهد رسید.

در ایالات متحده ، اقتصاد در حال بهبود است. که این موضوع ناشی از واکنش های سیاستی است. سطح تولید ناخالص داخلی واقعی در سه ماهه دوم سال جاری از بالاترین حد قبلی خود فراتر رفت.

با عملکرد قوی برخی از سازندگان خصوصا بخش های خودروسازی تقاضا برای فولاد رو به افزایش است اما کمبود برخی از اجزا این روند را کند می کند. با پایان رونق ساخت و سازهای مسکونی و کندی فعالیتهای بخش غیر مسکونی ، حرکت در بخش ساختمان ضعیف می شود.

افزایش قیمت نفت از افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی حمایت می کند.

در صورت تصویب برنامه محرک زیرساختی بایدن ، این روند رو به رشد ادامه خواهد داشت ، اما این موضع تا اواخر سال ۲۰۲۲ ادامه نخواهد یافت.

در اتحادیه اروپا ، احیای تقاضای فولاد که از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ آغاز شده است ، در حال افزایش است و همه بخشهای فولادساز با وجود امواج مداوم همه گیری ، بهبودی مثبت را نشان می دهند.

بهبود تقاضای فولاد آلمان از طریق صادرات پشتیبانی می شود که این امر زمینه ساز عملکرد قوی تولید آن است.

با این حال ، تنگناهای عرضه ، به ویژه در بخش خودرو ، باعث از دست رفتن شتاب این رشد می شود.

تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ از پس رفت زیاد در بخش تولید سود خواهد برد در حالی که انتظار می رود بخش ساختمان پس از عملکرد رشد نسبتاً بالا در طول همه گیری ، به رشد خود ادامه دهد.

ایتالیا ، که یکی از کشورهایی در اتحادیه اروپا است که بیشترین آسیب را در طول همه گیری دیده است، سریع تر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا در حال بهبود وضعیت خود است. انتظار می رود که بخش های مختلف فولاد، از جمله ساختمان و لوازم خانگی ، به سطح قبل از COVID در سال ۲۰۲۱ برسند.

در آسیای توسعه یافته ، وضعیت کووید در سال ۲۰۲۱ بدتر بود، که با پیشرفت کندتر واکسیناسیون تشدید شد بهبود تقاضای فولاد متوقف نشد، که این امر به دلیل افزایش شدید تجارت جهانی و برنامه های زیرساختی دولت ها صورت گرفت.

در ژاپن ، تقاضای فولاد به تدریج با افزایش صادرات ، سرمایه گذاری و مصرف رو به رشد است. تولید ، به ویژه خودرو و ماشین آلات ، منجر به بهبود وضعیت خواهد شد.

ساخت و سازها و پروژه های عمرانی همچنان پشتوانه تقاضای فولاد است. این در حالی است که ساخت و سازهای بخش خصوصی به استثنای انبارها و مراکز توزیع همچنان در سکوت به سر می برند. در سال ۲۰۲۲، انتظار می رود که بهبود مصرف و سرمایه گذاری از رشد مثبت در تمام بخشهای فولادی استفاده کند.

انتظار می رود کره جنوبی با حمایت از صادرات و سرمایه گذاری در بخش تولید، در سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش تقاضای فولاد خود به سطح ۲۰۱۹ باشد.

بخش ساخت و ساز توسط برنامه های عمران عمومی و بازیابی ساختمان های مسکونی پشتیبانی می شود و در سال ۲۰۲۱/۲۲ به رشد مثبت می رسد.

کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش سفارشات حمل و نقل جدید بود که تقاضای فولاد کره را در سال های آینده افزایش می دهد.

کشورهای در حال توسعه به استثنای چین

تقاضای فولاد در اقتصادهای در حال توسعه به استثنای چین در سال ۲۰۲۱ پیشرفت داشت. که به بهبود قیمت کالاها و تجارت بین المللی در سال ۲۰۲۱ منجر شد.

با این حال، موج جدید کووید با سطوح پایین واکسیناسیون و بهبود آهسته گردشگری بین المللی اقتصادهای در حال توسعه را محدود کرد.

در سال ۲۰۲۲ ، با پیشرفت واکسیناسیون ، انتظار می رود شرایط در اقتصادهای در حال توسعه بهبود یابد، اما این بیماری همه گیر از طریق تضعیف موقعیت های مالی و چالش های انباشته ساختاری ، تأثیر ماندگاری بر این اقتصادها خواهد گذاشت.

اقتصاد هند از موج دوم در بین ماه های آوریل-ژوئن ۲۰۲۱ ، ضربه سهمگینی خورد که باعث کاهش تولید در همه بخش ها شد.

با این حال، تأثیر اقتصادی موج دوم در مقایسه با موج اول بسیار کمتر بود. که دلیل آن به دلیل قرنطینه های موضعی بیشتر بود.

در نتیجه ، تقاضای فولاد هند تنها یک تغییر نزولی جزئی را تجربه کرد و در سال ۲۰۲۱ بهبودی شدیدی را نشان می دهد. تقاضای فولاد هند امسال ۱۰۰ میلیون تن را پس می گیرد.

برای منطقه ASEAN ، ویتنام ، که در سال ۲۰۲۰ با موفقیت از تأثیر جدی این بیماری همه گیر جلوگیری کرده بود، به دلیل افزایش همه گیری ، چشم انداز نزولی برای سال ۲۰۲۱ پیش بینی می شود.

با این حال فیلیپین با وجود محدودیت های COVID موفق به اجرای پروژه های عمرانی شده است.

با تاخیر در پروژه های زیرساختی و محدودیت های برای نیروی کار ، انتظار می رود که بهبود منطقه ASEAN در حد متوسط باشد.

تقاضای فولاد در آمریکای لاتین، به استثنای برزیل ، در سال ۲۰۲۰ به شدت تحت تأثیر همه گیری قرار گرفت.

اما در سال ۲۰۲۱ به دلیل افزایش تقاضا در بخش های ساخت و ساز و خودرو، بهبود شگفت انگیزی در حال انجام است.

با این حال پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۲ ، این منطقه جهش قابل توجهی نخواهد داشت زیرا با مسائل ساختاری پیچیده از جمله تورم بالا ، افزایش کسری بودجه و عدم قطعیت سیاسی دست و پنجه نرم می کند.

پس از ثبت رشد مثبت در سال ۲۰۲۰ ، پیش بینی می شود تقاضای فولاد برزیل در سال ۲۰۲۱ به شدت رشد یابد، که ناشی از محرک های دولتی و فعالیت های ساختمانی قوی است، که در نیمه اول سال بالاتر از سطح قبل از همه گیری خود بود.

با این حال ، چشم انداز سال ۲۰۲۲ پیش بینی می کند که ضعف مالی ، افزایش نرخ بهره و تنش های سیاسی این روند را تضعیف نماید.

مکزیک همچنین بهبود قابل ملاحظه ای را نسبت به حد انتظار داشته است که ناشی از فعالیت های صنعتی ، به ویژه بخش خودرو است.

بهبود تقاضای فولاد در شورای همکاری خلیج فارس به دلیل کاهش فعالیت های ساختمانی کمتر از حد انتظارات بود.

با این حال ، در سال ۲۰۲۲ ، با افزایش قیمت نفت و کنترل همه گیری ، انتظار می رود تقاضای فولاد به شدت قوی تر شود.

تقاضای فولاد مصر تحت تأثیر تعلیق مجوزهای ساخت و ساز در مناطق شلوغ شهری قرار گرفت.

با این حال ، پروژه های بزرگ دیگر دولت تأثیر همه گیری را کاهش داده و از بهبود در سال ۲۰۲۱ حمایت کرده است.

پس از کاهش متوسط در سال ۲۰۲۰ ، احیای تقاضای فولاد روسیه با جهش شدید در بخش خودرو پشتیبانی می شود. هم چنین بخش ساخت و ساز توسط برنامه یارانه دولتی وام مسکن پشتیبانی می شود.

روند مثبت قوی در اقتصاد ترکیه که در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ آغاز شد ، در سال ۲۰۲۱ ادامه می یابد، که ناشی از تقاضای داخلی به علت افزایش وام های مصرفی است.

تقاضای فولاد ترکیه به دلیل پروژه های زیربنایی و فعالیت های صنعتی رشد دو رقمی خود را در سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.

تقاضای فولاد ترکیه از سطح بحران پیش از ارز ۳۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ فراتر می رود.

بخش های مصرف کننده فولاد
ساخت و ساز

به طور کلی ، بخش ساختمان نسبت به بخش تولید در مقابل شوک های ناشی از همه گیر مقاوم تر باقی مانده است. با این حال، در بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه ، فعالیت های ساختمانی به دلیل توقف کامل پروژه ها به شدت مختل شد. در سال ۲۰۲۱ ، انتظار می رود بخش ساخت و ساز جهانی بهبودی قوی را ایجاد کند که به دلیل نرخ بهره پایین است. هم چنین دولتها بر پروژه های زیرساختی به عنوان بخشی از برنامه های بازیابی خود تمرکز می کنند.

بهبود بخش ساختمان در مناطق مختلف متفاوت بوده است. در کشورهای در حال توسعه ، به عنوان مثال ASEAN ، جایی که نرخ واکسیناسیون پایین بوده است ، بازیابی بخش ساختمان سازی بسیار شکننده بوده است.

در مقابل، در هند ، جایی که اخیراً واکسیناسیون شدت گرفته است، بازگشت مثبت فعالیت های ساختمانی به چشم می خورد.

در چین، بخش ساخت و ساز با نقطه عطفی روبروست و بخش املاک و مستغلات احتمالاً وارد دوره اصلاح می شود ، زیرا دولت تلاش می کند مشکلات ساختاری این بخش را حل کند.

چشم انداز پروژه های زیرساختی جهانی تحت تأثیر دو نیروی متضاد است.

از یک سو ، بسیاری از دولت ها سعی می کنند از زیرساخت ها به عنوان ابزاری برای بازیابی و همسویی با ابتکارات سبز ، به ویژه در کشورهای توسعه یافته استفاده کنند.

از سوی دیگر ، وضعیت مالی دولت ها به دلیل همه گیری بدتر شده است. بسیاری از دولت ها در کشورهای در حال توسعه توانایی تأمین سرمایه گذاری در زیرساخت ها را کاهش خواهند داد.

افزایش تقاضا برای فضاهای مسکونی به دلیل گسترش کار در خانه در دوره همه گیری رو به رشد است. روی دیگر سکه این است که بخش غیر مسکونی و فضاهای اداری ، شاهد پیشرفت کندی است.

خودرو

بخش خودرو ، که در طول قرنطینه در سال ۲۰۲۰ شدیدترین کاهش را در بین مصرف کنندگان فولاد داشته است، در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ شاهد بهبودی قابل توجهی بوده است. به دلیل افزایش تقاضا در ایالات متحده ، تولید وسایل نقلیه سبک تا سه ماهه سوم سال گذشته به سطح قبل از همه گیری خود رسید. در اتحادیه اروپا اما انتظار می رود بخش خودروسازی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ ۱۵٫۳ درصد رشد کند. با این حال ، هنوز در زمان شروع رکود تولید نسبت به سال ۲۰۱۸ بسیار پایین تر است. بخش خودروسازی اتحادیه اروپا به دلیل کمبود قطعات و چشم انداز ضعیف تقاضا به دلیل عدم قطعیت کلی اقتصادی با عدم قطعیت مواجه است. در چین، تولید خودرو در نیمه اول امسال افزایش یافت. به طور خاص، تولید وسایل نقلیه جدید تقریباً ۲۰۰درصد از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۱ افزایش یافته و ۱۱٫۲ درصد از کل خودروهای تولید شده در همان دوره را تشکیل می دهد. اختلال در زنجیره تامین به طور قابل توجهی بهبود صنعت خودروسازی جهان را تضعیف می کند. با کاهش تقاضای، رشد تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ کاهش می یابد.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.