جستجو

استاندار قم گفت: هدف اصلی قم در خصوص مباحث معدنی، توسعه اکتشاف و استخراج معادن فلزی و عبور از معادن غیرفلزی است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایرنا ، بهرام سرمست روزسه شنبه طی جلسه ای با حضور مسوولان اقتصادی استان در معادن منگنز ونارچ، افزود: معادن منگز ایران در منطقه ونارچ قم به عبارتی بزرگترین معدن منگنز خاورمیانه است که بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت دارد که یکی از مسائل امیدوارکننده در رابطه با آن برنامه ریزی جهت اکتشافات معدنی جدید در کنار استخراج های کنونی است.

وی افزود: برای فرآوری و تکمیل زنجیره تولید معادن منگنز ایران در قم، به زودی یک واحد فرآوری در پهنه صنعتی نیزار قم راه اندازی می شود که می تواند بخش مهمی از نیاز استان و کشور را پوشش دهد.

سرمست ضرورت فعال کردن بسترهای موجود معدنی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: در بخش معدن همچنان ظرفیت های بالقوه استان بیشتر از ظرفیت های بالفعل است.

وی فعال سازی ظرفیت های بالقوه معدن منگنز را اولویت نخست قم در بخش معادن دانست و گفت: در کنار این باید معادن راکد استان با حمایت های دولتی و اراده بخش خصوصی فعال شود و به مدار تولید بازگردد.

سرمست خاطرنشان کرد: جایگاه معادن منگنز ایران در قم، فرااستانی است و برای جذب تسهیلات در سطح ملی تمام توجیهات و استنادات برای قم مهیا است.

استاندار قم با بیان اینکه نیروهای بومی و محلی باید در اولویت جذب در معدن منگنز قم باشند، افزود: مسوولان استان باید در رابطه با حقوق دولتی این معدن و ورود ماشین آلات به حریم مجموعه به همراه مباحث گمرکی تعامل لازم را به خرج دهند.

سرمست گفت: طی دو سال گذشته هیچ واحد تولیدی در قم تعطیل نشده و ۷۲ واحد راکد صنعتی نیز به مدار تولید بازگشته است.

واحد فرآوری منگنز در قم راه‌اندازی می‌شود

استاندار قم همچنین در حاشیه بازدید از معدن منگنز قم در جمع خبرنگاران، افزود: معدن ونارچ قم یکی از معادن شاخص منگنز کشور است و برای توسعه و فرآوری منگنز یک واحد صنعتی در پهنه نیزار قم راه‌اندازی خواهد شد.

سرمست ادامه داد: برای راه اندازی این واحد فرآوری منگنز ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در سطح ملی تامین خواهد شد تا زنجیره تولید منگنز در قم تکمیل شود.

وی اضافه کرد: معدن منگنز ونارچ بزرگترین معدن ایران است و بنای مدیریت قم بر استفاده حداکثری از ظرفیت های معدنی استان و احیای واحدهای راکد است.

سرمست با بیان اینکه چهره معدنی استان به سمت طلا و مس هدایت خواهد شد، خاطرنشان کرد: اکتشاف ها و استخراج منابع معدنی فلزی در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: در قالب سه شنبه های اقتصادی از واحدهای تولیدی و معدنی استان بازدید و نسبت به رفع مشکلات آنها دستورات لازم صادر می شود.

معدن منگنز ونارچ قم با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای حدود ۳۰۰ تن بزرگترین و بهترین معدن منگنز ایران است که ۶۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

معادن منگنز «ونارچ» به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ منگنز کشور از سال ۱۳۴۱ فعالیت خود را آغاز کرده و امروزه در سطح منطقه و خاورمیانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این سنگ معدنی محسوب می شود. این معادن در جنوب غربی شهر قم واقع شده و راه ارتباطی از قم به معدن ۳۰ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن جاده اصلی قم – نیزار و ۱۲ کیلومتر آن راه اختصاصی معدن است. این معدن در محدوده شهرستان کهک قرار دارد. روستای «ونارچ» در ۲ کیلومتری معدن واقع شده و تعداد زیادی از ساکنان آن در این معدن فعال هستند.

۲ درصد ذخایر معدنی کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد.

مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان قم شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ‌آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب‌وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.