جستجو

مدیرکل دفتر صنایع معدنی با ارسال نامه‌ای به رؤسای سازمان صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان، خواستار عرضه کل تولید واحدهای فولادیِ مشتمل بر شمش فولادی شامل بیلت، بلوم، اسلب، انواع ورق، میلگرد شاخه و کلاف تیرآهن، ناوادانی لوله، پروفیل و… در بورس کالا شد.


به گزارش معدن مدیا، در این نامه تاکید شده است که “در صورت اجرا نشدن این موضوع، واحدهای تولیدکننده محصول فولادی، مجاز به خرید شمش فولادی از بورس کالا نخواهند بود”.

امیرحسین کاوه، فعال حوزه صنعت، در گفت‌و‌گو با «معدن‌مدیا» با اشاره به تصمیم وزارت صمت، بیان کرد: یکی از موضوعات آن است که با توجه به تعیین قیمت در بورس کالا، عرضه به صورت حداکثری انجام شود. تمامی فعالان پایین دستی نیز بر این موضوع تاکید دارند.

وی اظهار کرد: این اعتقاد وجود دارد که با افزایش عرضه، تقاضای بیشتری پاسخ داده می‌شود و متقاضی بدون محصول از بورس کالا خارج نمی‌شود. درنتیجه از رقابتی‌بودن قیمت‌ها کاسته می‌شود.

کاوه افزود: همیشه صنایع پایین‌دستی این درخواست را داشتند که واحدهای بالادستی نیز تمام محصول خود را در بورس عرضه کنند؛ اما واحدهای یادشده براساس دلایلی که داشتند همواره از اجرای این کار امتناع می‌کردند.

به گفته وی، در حال حاضر با توجه به اینکه همه دولت‌ها دوست دارند کالاهای مورد نیاز مردم را به قیمت‌هایی پایین تر از قیمت قبل به دست مردم برسانند، تاکید دارند محصولات فولادی نیز مانند مواد اولیه در بورس عرضه شود.

کاوه در ادامه تصریح کرد: اگر بورس کالا اعلام کند که تمام محصولات فولادی در بورس عرضه و قیمت گذاری شود، ممکن است تقاضا‌کنندگان خرد نتوانند با سیستم بورس هماهنگ شوند. متقاضیان لوله و پروفیل فولادی، چون تماماً خریداران خرد هستند یا به کارخانه مراجعه می‌کنند یا به مراکز توزیع.

اینکه تمامی عرضه‌ها تنها در بورس باشد، می تواند مشکلاتی را ایجاد کند؛ زیرا تمامی افراد دارای کد بورسی برای خرید نبوده و مجبور هستند برای تامین نیاز خود به مراکز توزیع مراجعه کنند و این یعنی تکرار برنامه های گذشته.

کاوه اظهار کرد: اگر بورس واقعا بتواند شاخص قیمت را درست کند شاهد اتفاق مثبتی خواهیم بود؛ اما این نیازمند عرضه حداکثری است؛ درواقع این یک اقدام پیچیده است و باید خریدار و فروشنده قبول‌کننده از بازار بورس کالا نیاز خود را تامین کنند.

درواقع اگر بورس کالا حالت مرجع پیدا کند، می تواند در تنظیم بازار موثر باشد؛ در غیر این صورت شاهد چندگانگی در بازار خواهیم بود و مجدداً نتایج گذشته تکرار خواهد شد.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.