جستجو

محققان دانشگاه آلتو فنلاند مقاله ای را در مجله Chemical Engineering منتشر کرده اند که در آن یک جایگزین مقیاس پذیر و غیر سمی جدید برای سیانید در عملیات استخراج طلا از سنگ معدن پیدا کرده اند. فرآیند جدید بر اساس استفاده از کلرید، یکی از دو عنصر موجود در نمک سفره، برای شستشو و بازیابی فلز زرد است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از معدن نیوز ، محققان دانشگاه آلتو فنلاند مقاله ای را در مجله Chemical Engineering منتشر کرده اند که در آن یک جایگزین مقیاس پذیر و غیر سمی جدید برای سیانید در عملیات استخراج طلا از سنگ معدن پیدا کرده اند. فرآیند جدید بر اساس استفاده از کلرید، یکی از دو عنصر موجود در نمک سفره، برای شستشو و بازیابی فلز زرد است.
ایوان کورولف، نویسنده اصلی این مطالعه، در بیانیه ای در رسانه ها گفت: “با فرآیند ما، مقدار طلایی که ما با استفاده از کلرید توانستیم بازیابی کنیم تا 84 درصد است. در مقایسه، استفاده از فرآیند استاندارد سیانور با همان سنگ معدن تنها 64 درصد در آزمایش کنترل شده ما به دست آمد. ”
رویکرد جدید جایگزینی الکترود-اکسیداسیون و کاهش اکسیداسیون (EDRR) نامیده می شود و ترکیبی از الکترولیز است که از جریانهای الکتریکی برای کاهش طلا یا سایر فلزات موجود در محلول شستشو استفاده می کند و سیمان سازی که ذرات فلزات دیگر را به محلول اضافه می کند تا با طلا واکنش دهد.
کورولف و همکارانش با استفاده از مس برای آزمایش آن، پالس های کوتاه الکتریسیته را برای ایجاد لایه های نازک فلزی روی الکترود و ایجاد واکنشی ایجاد کردند که طلا را تشویق می کند تا لایه به لایه مس را جایگزین کند.
این محقق می گوید: “این روش مصرف انرژی کمی دارد و نیازی به افزودن عناصر دیگر ندارد.” کار آزمایشگاه با همکاری یکی از برترین شرکت های فن آوری معدن یعنی Metso Outotec انجام شد، که دانشمندان را به کار در مرکز تحقیقاتی آن در غرب فنلاند دعوت کرد.
کورولف گفت: “همکاری با Metso Outotec به ما این امکان را داد که روش را به طریقی توسعه دهیم که به اجرای واقعی آن نزدیک تر است. ما با بهبودی 9 درصدی شروع کردیم، اما پس از آن به 25 درصد افزایش یافت و خیلی زود به 70 درصد رسیدیم و گاهی حتی نزدیک به 95 درصد را نیز به دست آوردیم.”
به گفته این محققان، این اولین بار است که چنین آزمایشی در مقیاس وسیع انجام می شود. با توجه به نتایج مثبت، او انتظار دارد که شرکت های معدنی علاقه مند به این فناوری و مایل به آزمایش با سنگ معدن خود در محل را ببیند.
“روشهای استخراج در گذشته همیشه فلزات ارزشمندی را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر، با افزایش تقاضا برای فلزات، حتی این مقادیر ناچیز نیز اهمیت دارد. من فکر می کنم ما هنوز هم می توانیم با فناوری EDRR عملکرد خود را افزایش دهیم. شاید ما نتوانیم به 100٪ برسیم، اما من معتقدم که می توانیم به 90٪ یا بیشتر برسیم.”

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.