جستجو

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: به دنبال احیای معادن راکد استان با اولویت سرمایه‌گذاران دارای فرصت احیا و راه‌اندازی هستیم.


به گزارش معدن مدیا به نقل از مهر ، محمود سیجانی، در حاشیه بازدید از معادن مهم و استراتژیک منگنز ونارچ با اشاره به اینکه برنامه سازمان صمت قم جلوگیری از خام‍‌فروشی مواد معدنی استخراج‌ شده است، اظهار داشت: یکی از هدف‌گذاری‌های سال گذشته در عرصه معادن استان قم، احیای ۱۰ معدن غیرفعال بود که خوشبختانه این عدد به ۱۳ معدن رسید. ضمن اینکه این هدف‌گذاری در سال جاری بر مبنای احیای حداقل ۱۵ معدن راکد و یا غیرفعال است.

وی افزود: پیش‌بینی ما در سال ۱۴۰۰ این است که حداقل ۱۵ معدن راکد استان با اولویت سرمایه‌گذاران دارای فرصت احیا و راه‌اندازی، تعیین تکلیف شده و در غیر این صورت، نسبت به انتزاع و سلب صلاحیت از بهره‌بردار و سپس مزایده و تعیین سرمایه‌گذار جدید اقدام شود.

مهم‌ترین ذخایر شناخته شده استان قم که دارای بیشترین حجم معادن استان است، شامل معادن سنگ آهک، گچ و مواد اولیه مصالح ساختمانی از قبیل سنگ‌های تزئینی و مرمریت و گرانیت است؛ اما معادن دیگری مانند منگنز هم در قم هستند که در کشور و خاورمیانه حرفی برای گفتن دارند.

معادن قم شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است؛ معادن استان قم بیشتر در زمینه مصالح ساختمانی فعالیت دارند. یعنی ۸۰ درصد معادن قم تامین کننده مصالح ساختمانی هستند و در صنعت ساخت و ساز کشور نقش مهمی دارند.

قم در کنار معادن سنگ‌های قیمتی در حوزه منگنز هم حرفی برای گفتن دارد. معدن منگنز ونارچ در کل خاورمیانه جایگاه مطلوب داشته و حدود ۱۰۰ هزار تن در سال استخراج دارد. لذا نقش مهمی در تامین مواد اولیه کارخانه‌های ذوب آهن و فرو منگنز کشور دارد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.