جستجو

خرید و رزرو محموله های بیلت در ماه دسامبر از ریسک بالایی برخوردار خواهد بود، چرا که آینده شفافی برای نوسانات قیمت وجود ندارد، بنابراین در این ابهام، پرداخت حق بیمه محموله های رزرو شده یک ریسک جدی به حساب می آید، چرا که وضعیت و روند قیمت آهن آلات باید مشخص گردد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از متال بولتن ، شنیده ها حاکی از آن است که انتظارات فعالان این حوزه مبنی بر نوسانات بیشتر بازارهای فولادی در ادامه سال ۲۰۲۱ پر رنگ تر از قبل شده است. این موضوع بر تمایلات خرید واردکنندگان شمش فولادی در آسیا اثر گذار بوده است.

نکته حاضر اهمیت این است که غیبت طولانی مدت چین تا روز سه شنبه هم ادامه یافت و در این شرایط، خریداران شمش بیلت ۳sp حاضر به پرداخت حداکثر ۷۰۰ الی ۷۱۰ دلار در هر تن Cfr بودند.

با این وجود وی افزود، چنانچه در طی چند هفته آینده، شمش بیلت ۵sp آماده بارگیری وجود داشته باشد، حاضر به پرداخت ۷۲۰-۷۳۰ دلار در هر تن Cfr بنادر اندونزی هستم.

 ریشه یابی بی ثباتی در بازار فولاد

بخشی از این بی ثباتی به افزایش قیمت قراضه و ضایعات فولادی در آسیا برمیگردد. برخی از منابع اعتقاد دارند که جهش قیمت منگنز میتواند نتیجه افزایش قیمت شمش بیلت ۵sp نسبت به شمش ۳sp باشد، چرا که شمش ۵sp دارای مقدار منگنز بالاتری است و همین موضوع که خریداران اندونزی و فیلیپینی حاضر به پرداخت ۷۲۰-۷۳۰ دلار در هر تن برای شمش ۵sp هستند که خود ۱۰ دلار در سقف و کف قیمت، نسبت به شمش ۳sp بالاتر است، نشان دهنده اثر گذاری آن بر قیمت منگنز می‌باشد.

پیشنهادات قیمتی انواع شمش در بازار

قیمت پیشنهادی برای بیلت فولادی ۵sp تولید شده از روش کوره بلند (BF) از کشور اندونزی، در هفته جاری به ارزش ۷۴۰ دلار در هر تن cfr بنادر چین و آسیای شرقی شنیده شد که نسبت به هفته گذشته افزایش ۵ دلاری را نشان میدهد.

قیمت پیشنهادی بیلت فولادی ۵sp تهیه شده از روش کوره قوس الکتریکی (EAF) از مبدا ژاپن به مقصد شهر مانیل در فیلیپین، ۷۵۰ دلار در هر تن بود. این در حالی است که پیش از اعلام آخرین افزایش قیمت قراضه در توکیو، تامین کنندگان ژاپنی قیمت بیلت با وانادیوم بالا، تهیه شده از روش کور القایی را درحدود ۷۱۸ دلار در هر تن به اندونزی عرضه کردند.

این در حالی است که گزارشات میدانی نشان میدهد که کارخانه های هندی شمش بلوم تهیه شده به روش کوره بلند خود را برای صادرات به اندونزی با پیشنهاد ۶۷۰ دلار در هر تن فوب به فروش رساندند.

خریدران چینی با اینکه در غیبت به سر میبرند، اما اظهار نظر کردند که قیمت قابل قبول وارادات شمش برای آنها ۷۰۵ دلار در هر تن فوب است.

یک خریدار سنگاپوری بیان کرد که در حال حاضر واردات شمش را فراموش کنید و توصیه میکنم که در بازار به آربیتراژ بپردازید. [ آربیتراژ به معنی کسب سود از تفاوت قیمت هم‌زمان یک دارایی بین دو یا چند بازار است ]

شما در این بازار مبهم میتوانید از خرید و فروش همزمان در بازار سود بیشتری بدست آورید. البته این کار در حال حاضر برای ذغال سنگ برای شما توصیه میشود و نه قراضه و شمش.

مشکلات حمل و نقل در چین

برخی از محموله های خریداری شده از ژاپن به مقصد چین در تنگه رودخانه در ازدحام و شلوغی مسیر گیر افتاده اند و همین موضوع موجب افزایش هزینه ها شده است. در مسیرهای دیگر، به طور مثال هزینه حمل و نقل از ژاپن به فیلیپین ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر تن برای حمل ۶۰۰۰ تن بیلت شنیده می شود ، در حالی که قیمت مسیر شرق هند-چین آخرین بار بین ۷۰ تا ۷۵ دلار به ازای هر تن برای حمل ۳۰ هزار تن شنیده شده است.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.