جستجو

قیمت های HRC چین بعید است تا سطحی که به آن اجازه می دهد دوباره در قیمت رقابتی باشد، سقوط کند. مگر اینکه عرضه از مبداهای دیگر به طور قابل توجهی کاهش یابد.سقوط معامله ورق گرم چین در بورس شانگهای در معاملات بعد از ظهر روز پنجشنبه باعث شد تا قرارداد در طول روز 282 یوان در هر تن کاهش یابد.


به دنبال کاهش قیمت‌های آتی در روز پنج‌شنبه که ناشی از اقدامات پکن برای مهار افزایش قیمت‌های زغال‌سنگ بود، قیمت‌های لحظه‌ای ورق گرم در چین در روز جمعه ۲۲ اکتبر به شدت کاهش یافت. به نظر می رسد که سیاست های دولت چین در خصوص نرخ زغالسنگ باز هم بازار ورق گرم فولادی چین را غافلگیر کرده است.

ارزیابی قیمت های داخلی ورق گرم فولادی در بازار شرق چین

ارزیابی قیمت های داخلی ورق سیاه فولادی در شرق چین (شانگهای) عبارت است از ۵۵۵۰-۵۶۰۰ یوان (۸۶۹-۸۷۷ دلار) در هر تن، کاهش ۱۵۰-۱۶۰ یوان در هر تن. ارزیابی قیمت های هفتگی شمال چین (تانگشان) ۵۵۵۰-۵۶۲۰ یوان (۸۶۹-۸۸۰ دلار) در هر تن، کاهش ۱۶۰-۱۷۰ یوان در هر تن را نشان می دد. سقوط معامله ترین قرارداد ورق گرم چین در بورس اوراق بهادار شانگهای در معاملات بعد از ظهر روز پنجشنبه باعث شد تا قرارداد در طول روز ۲۸۲ یوان در هر تن کاهش یابد. که بزرگترین ضرر یک روزه از اوایل آگوست است.

نقطه صفر معاملاتی در بخش معاملات نقطه ای

معاملات نقطه ای در بعدازظهر پنجشنبه کاملا به نفطه صفر رسید و عملا معاملات فریز شد. افزایش اندک در معاملات آتی در معاملات شبانه روز پنجشنبه و معاملات صبح روز جمعه نتوانست از کاهش قیمت لحظه ای HRC در شانگهای به زیر سطح ۵۶۰۰ یوان در هر تن در شانگهای در روز جمعه جلوگیری کند.

قرارداد آتی در معاملات بعدازظهر روز جمعه به پایین‌ترین حد خود در چهار ماه اخیر یعنی ۵۱۵۱ یوان در هر تن کاهش یافت. معالات قبل از اینکه این زیان‌ها را جبران کند نتوانست نرخ جدیدی را تثبیت کند. در همین حال، نقدینگی معاملات نقطه ای HRC در شانگهای شرق چین و تانگشان چین شمالی، در میان وحشت مداوم بازار و قیمت های نوسان ناچیز باقی ماند.

افت بیش از ۲۰۰ یوآنی قیمت HRC در شرق چین

قیمت نقطه ای HRC در شرق چین هفته را با ۲۱۰-۲۳۰ یوان کاهش نسبت به بسته شدن جمعه گذشته ۵۷۶۰-۵۸۳۰ یوان در هر تن به پایان رساند. ضررهای شدید قیمت HRC پس از آن صورت گرفت. مقامات مرکزی مجموعه ای از اقدامات را برای مهار رکورد شکن قیمت زغال سنگ و اطمینان از منابع کافی برای فصل گرمایش انجام دادند.

نقش کمیسیون توسعه چین در افت شدید قیمت ورق گرم چین

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) در این هفته مجموعه‌ای از جلسات را با ارگان‌های صنعت زغال‌سنگ، تامین‌کنندگان و مراکز مبادلاتی برگزار کرد. هدف این بود تا درباره توسل به قوانین قیمت برای مداخله در قیمت‌های زغال‌سنگ، چگونگی اطمینان از تامین گرمایش در زمستان و چگونگی شکستن آن بحث کند. همین موضوعی دلیل بود برای اینکه نرخ های ورق گرم فولادی در بازار چین با افت سنگینی همراه شود. قرارداد معاملاتی آتی ذغال سنگ کک و کک در بورس کالای دالیان روز جمعه به ترتیب برای سومین و چهارمین روز متوالی افت کرد.

ارزیابی شاخص های صادراتی ورق گرم در بازار چین

صادرات شاخص کویل نورد گرم فولاد فست مارکتز، بندر اصلی فوب چین ۸۹۶٫۶۴ دلار در هر تن، کاهش ۱۸٫۳۶ دلار در هر تن به دنبال کاهش شدید قیمت های داخلی را تجربه کرد. برخی از معامله گران پیشنهادات خود را برای SS400 HRC به ۸۸۵-۸۹۰ دلار در هر تن فوب چین در روز جمعه کاهش دادند. این رقم که از ۹۱۰ دلار در هر تن در روز گذشته کاهش یافت. در همین حال، برخی از معامله گران، پیشنهادات خود را بالای ۹۰۰ دلار در هر تن فوب چین نگه داشتند.

افت نقدینگی حاکم بر بازار فولاد چین

نقدینگی معاملات در روز جمعه با نوسانات قیمت های داخلی و عدم اطمینان زیاد در مورد طرح عوارض صادراتی چین که خریداران را در حاشیه نگه داشته است، خاموش ماند. به گفته منابع، گمانه زنی ها مبنی بر اینکه عوارض صادراتی که مدت ها در انتظار آن بودیم ممکن است در ابتدای سال آینده معرفی شود، وجود دارد.

پس از کاهش اخیر، قیمت های HRC چین در مقایسه با محموله های روسیه، هند و سایر مناطق هنوز رقابتی نبود. خریداران ویتنامی پس از خرید محموله ۱۰۰۰۰ تنی HRC هندی در هفته گزارش شده از بازار نقدی خارج شدند. پس از سقوط قیمت آتی چین در دو روز متوالی، آنها منتظر روند قیمت واضح تر هستند.

نگاهی به سایر بازارهای بین المللی حوزه فولاد

پیشنهادات برای HRC روسیه ۸۸۰ دلار برای هر تن cfr ویتنام بود ، در حالی که پیشنهادات برای HRC قزاقستان و برزیل بدون تغییر بود. خریداران ۸۴۰ دلار به ازای هر تن cfr ویتنام پیشنهاد داده بود. و در افزایش پیشنهادات نسبت به آخرین قیمت های معامله شده خود برای HRC روسیه تردید داشتند.

یک تاجر مستقر در شانگهای گفت: “قیمت های HRC چین بعید است تا سطحی که به آن اجازه می دهد دوباره در قیمت رقابتی باشد، سقوط کند. مگر اینکه عرضه از مبداهای دیگر به طور قابل توجهی کاهش یابد. از سوی دیگر ، در صورت افزایش حجم صادرات ، احتمال اعمال عوارض صادراتی [برای محصولات فولادی] افزایش می یابد. پرمعامله ترین قرارداد ژانویه HRC با ۵۳۰۸ یوان در هر تن در روز جمعه به پایان رسید. این قرارداد ۴۰ یوان نسبت به بسته شدن روز پنجشنبه افزایش داشت.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.