جستجو

صادرات فولاد ایران در شش ماهه نخست امسال با یک روند رو به رشد همراه شده است. با وجود کاهش مصرف فولاد در ایران اما شرکت ها توانستند خود را با معاملات جهانی همراه کنند. برخی از نیازهای مشتریان خارجی از طریق عرضه کنندگان خارجی تامین شد و این شاخص در شش ماه امسال رو به رشد بود. لازم به توضیح است که حجم تجارت جهانی ایران در این بازه رو به رشد بوده و تجارت غیر نفتی ایران نیز مطلوب گزارش شده است.


آمارهای انجمن فولاد نشان می دهد که صادرات فولاد ایران در ۶ ماه نخست سال جاری بالغ بر ۴۵ درصد رشد داشته است. با توجه به نزدیک شدن نرخ های صادراتی فولاد ایران به نرخ های جهانی احتمال اینکه این مسیر برای اقتصاد ایران ارز آوری قابل توجهی داشته باشد بالاست. در نیمه اول سال جاری وضعیت تجارت بین الملل ایران در همه زمینه ها رشد قابل توجهی داشته است.

رشد قابل توجه صادرات فولاد ایران در تیمه نخست سال جاری

بنا به آمارهای انجمن فولاد، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در نیمه نخست امسال به ۵ میلیون و ۱۱۵ هزار تن رسید. صادرات فولاد ایران در نیمه نخست امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد ۴۵ درصدی را تجربه کرد. اگر شوک برق به صنایع فولاد در تابستان امسال وجود نداشت، صادرات فولاد کشور رشد بیشتری را تجربه می‌کرد؛ کما این‌که در دوره‌های ۴ ماهه و ۳ ماهه نخست امسال، این رشد بیشتر بود.

توانمندی ایران در رشد صادرات غیر نفتی

افزایش تجارت کالایی بدون نفت خام ایران در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ موضوع دیگری است که در کنار صادرات فولاد ایران مورد توجه قرار گرفته است. بررسی‌های معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران حاکی از بهبود نسبی آمارهاست. بهبود نسبی تمامی متغیرهای تجاری کشور طی نیمه نخست ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. همچنین صادرات کالایی بدون احتساب فصل ۲۷، به میزان ۶۳ درصد افزایش یافته است. ورق فولاد کم کربن، متانول، شمش فولادی و پلی اتیلن سبک گرید فیلم ۴ کالای موثر بودند.

تراز مثبت تجاری ایران با منطقه اوراسیا

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات کالایی ایران به همه طرف‌های تجاری اوراسیا افزایش و در مقابل واردات کاهش داشته است. در بازه مورد بررسی، تراز تجاری ایران با همه کشورهای اوراسیا به جز روسیه به نفع ایران،‌ مثبت بوده. ضمن اینکه کسری تجاری با روسیه نیز در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ کاهش یافته است. در مجموع برآیند تحولات مزبور منجر به بهبود ۹/ ۹۱ درصد کسری تراز تجاری ایران با کشورهای اوراسیا. طی دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ شده است.

صادرات ۱۸۰ میلیون دلاری ایران به اتحادیه اوراسیا

براساس گزارش منتشر شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، در دو ماه نخست امسال ۱۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کالا از سوی ایران به اتحادیه اوراسیا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳/ ۶۶ درصدی را تجربه کرده است. سهم صادرات به اوراسیا از کل صادرات ایران در این بازه زمانی ۹/ ۲ درصد بوده است. واردات از اوراسیا در دو ماه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰ ارزشی معادل ۲۰۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار داشته است. این رقم در مقایسه با واردات از اتحادیه مذکور با کاهش ۱/ ۴۶ درصدی روبه‌رو بوده است. سهم ارزشی واردات از اوراسیا نسبت به کل ارزش واردات در دو ماهه نخست امسال معادل ۱/ ۳ درصد بوده است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.