جستجو

مصرف ظاهری فولاد فولاد ایران در شش ماه نخست امسال بالغ بر 24 درصد افت داشته است. این موضوع به دلایل مختلفی در بازار فولاد نمود پیدا کرده است. صنعت فولاد همانند صنعت سیمان و سایر بخش های معدنی کشور درگیر نوسانات و قطعی برق بود. همین موضوع به کاهش حجم تولید و بر هم خوردن نظم قیمت ها ختم شد. ادامه روند قطعی برق سبب شد تا زنجیره تامین فولاد کشور با مشکلات متعددی همراه شود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، در سال جاری آمارهای توسعه و عمران ایران با چالش هایی رو به رو شده است. در تابستان امسال شاهد کاهش شدید تولید برق و تعطیلی کارخانجات فولاد و سیمان بودیم. همین امر سبب شد تا معاملات این حوزه و فعالیت های عمرانی با مشکل رو به رو شوند. بسیار واضح بود که مصرف ظاهری فولاد ایران در شش ماه نخست تحت تاثیر قرار بگیرد. با ورود به فصل سرما فعالیت های عمرانی به صورت طبیعی با کاهش همراه خواهد شد. لذا امسال سال پررو نقی برای حوزه ساخت و ساز نبوده است. تحلیل افت مصرف ظاهری فولاد دور از انتظار نبود.

ارزیابی مصرف ظاهری فولاد ایران در شش ماهه نخست سال جاری

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای اولین بار سوژه مصرف ظاهری فولاد را مورد بررسی قرار داد. این آمار برای شش ماهه نخست امسال جمع آوری شده است. بنا به آمار رسمی این موسسه مصرف ظاهری فولاد میانی در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش ۲۴ درصدی داشته است. در همین راستا مصرف ظاهری کل محصولات فولادی کاهش ۱۶ درصدی و مصرف ظاهری آهن اسفنجی کاهش ۸ درصدی داشته است. این موضوع به وضوح نشان می دهد که سرعت عمران در کشور در سال جاری کاهشی بوده است.

افت مصرف داخلی فولاد در زیردسته های کالایی

اما بد نیست نیم نگاهی به جزئیات کاهش مصرف ظاهری فولاد در دسته های مختلف داشته باشیم. در بخش فولاد میانی، ۵ میلیون و ۴۱۲ هزار تن سهم مصرف ظاهری بیلت و بلوم و ۴ میلیون و ۹۰ هزار تن سهم مصرف ظاهری اسلب بوده است. مصرف ظاهری بیلت و بلوم کاهش ۲۶ درصدی داشته و مصرف ظاهری اسلب هم ۲۱ درصد کاهش داشته است. ، طی شش ماهه سال جاری ۱۲ میلیون و ۹۹۴ هزار تن شمش آهن و فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) تولید گشته که ۹ میلیون و ۵۰۲ هزار تن آن با کاهش ۲۴ درصدی نسبت به مصرف ظاهری آن در شش ماهه ابتدایی سال۱۳۹۹، صرف داخل شده است. در نیمه نخست سال گذشته میزان مصرف شمش فولاد معادل ۱۲ میلیون و ۴۶۳ هزار تن ثبت شده است.

افت تولید فولاد به دلیل قطعی برق تابستان

طبق آمار، از مجموع پنج میلیون و ۳۱۴ هزار تن بود کل مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی وسایر مقاطع) تولید شده در شش ماهه سال جاری، چهار میلیون و ۵۲ هزار تن آن در داخل مصرف شده است. مصرف ظاهری فولاد در نیمه نخست امسال ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که چهار میلیون و ۸۳۲ هزار تن بوده، کمتر شده است. مصرف ظاهری کل مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، ورق سرد و ورق پوششدار) نیز در مدت مذکور سال جاری نسبت به شش ماهه ابتدایی سال گذشته، ۱۶ درصد کمتر شده و از چهار میلیون و ۷۳۸ هزار تن به سه میلیون و ۹۵۹ هزار تن رسیده است.

آهن اسفنجی کمترین میزان افت مصرف را تجربه کرد

از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، تولید محصولات فولادی نیز معادل ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن ثبت شده است. این رقم که هشت میلیون و ۱۱ هزار تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته است . بدین ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته که ۹ میلیون و ۵۷۰ هزار تن بوده، ۱۶ درصد کاهش یافته است. بر اساس آمار کمترین میزان افت مصرف ظاهری فولادی‌ها در این مقایسه آماری متعلق به تولید آهن اسفنجی است. این محصول که با کاهش هشت درصدی، در مجموع شش ماهه سال جاری به ۱۴ میلیون و ۱۱۴ هزار تن رسیده است. میزان مصرف ظاهری این محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته معادل ۱۵ میلیون و ۳۸۸ هزار تن بوده است.

افت تولید و مصرف شمش و مقاطع در شش ماهه نخست سال جاری

از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، تمامی فرآورده‌های فولادی اعم از شمش، مقاطع تخت و طویل، محصولات و آهن اسفنجی با افت میزان تولید نسبت به نیمه نخست سال گذشته روبرو شده‌اند. این در حالیست که مقایسه سه ماه ابتدایی سال با سه ماهه دوم سال جاری نیز بیانگر کاهش قابل توجه تولید در فصل تابستان نسبت به بهار امسال است و آمار تماما کاهشی تولید، ثمره قطعی‌های برق صنایع فولادی است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.