جستجو

قیمت سنگ‌آهن در ابتدای این هفته بازهم با ریزش قیمتی مواجه شد و ارزانتر از هفته گذشته قیمت‌گذاری شد. اما بر خلاف این ماده معدنی، قراضه گران شد که نتیجه آن رشد قیمتی برخی محصولات نوردی در بازارهای منطقه بوده است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایراسین، نرخ سنگ‌آهن در ۳۰ مهرماه و برابر با ۲۲ اکتبر با ریزش قیمتی همراه شد و سنگ‌آهن با عیار ۵۸ درصد از ۹۵ دلار به ۹۲ دلار بر هر تن رسید و سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد هم با ریزش ۶ دلاری قیمت از ۱۲۸ دلار به ۱۲۲ دلار رسید و کاهش قیمت را تجربه کرد. در این میان سنگ‌آهن با عیار ۶۵ درصد نیز از ۱۴۸ دلار به ۱۴۴ دلار بر هر تن قیمت‌گذاری شد و ریزش ۴ دلاری قیمت را به ثبت رساند.

اما در مقابل سنگ‌آهن که با کاهش قیمت مواجه شده، قراضه به عنوان دیگر ماده مهم و اولیه برای فولادسازان با رشد قیمتی همراه گشته و منجر به بالا رفتن قیمت محصولات نهایی همچون میلگرد و مفتول شده است(در گزارش قبلی به آن اشاره شد). به این صورت که قراضه وارداتی از امریکا با جهش ۲۶ دلاری از ۴۷۵ دلار به ۵۰۱ دلار بر هر تن رسید و بیشترین افزایش قیمت را نسبت به دیگر قراضه‌ها تجربه کرد. به این شکل که قراضه وارداتی از اروپا با افزایش ۱۳ دلاری از ۴۸۷ دلار به ۵۰۰ دلار بر هر تن رسید و قراضه وارداتی از حوزه بالتیک نیز از ۴۹۲ دلار بر هر تن به ۵۰۵ دلار رسید و ۱۳ دلار گران‌تر شد.

در کنار دو ماده مهم و تأثیرگذار بر صنعت فولاد و قیمت نهایی آن، می‌بینیم که زغال‌سنگ بعد از هفته‌ها که شتاب رشد قیمتی را در پیش‌گرفته بود، در ابتدای این هفته بدون تغییر باقی ماند. به این صورت که زغال‌سنگ FOB استرالیا در عدد ۴۰۴ دلار هفته گذشته ثابت ماند و رشد یا ریزش قیمتی برای آن ثبت نشد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.