جستجو

چین فرایند اقتصاد بدون کربن را طرح ریزی خواهد کرد. تا سال 2025، مصرف انرژی چین به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی 13.5 درصد افت خواهد کرد.چین برای افزایش سهم خود از مصرف انرژی غیرفسیلی، بر توسعه انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی باد، انرژی خورشیدی، انرژی زیست توده، انرژی اقیانوس ها و انرژی زمین گرمایی تمرکز خواهد کرد. به گفته منابع بازار، با انجام پروژه های انرژی تجدیدپذیر چین، انرژی پاک بیشتر به معنای تقاضای بیشتر برای مواد فلزی است که می تواند این فناوری را ممکن کند، مانند مس، لیتیوم، کبالت، سیلیکون و مواد معدنی کمیاب.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، دستورالعمل چین برای دستیابی به اوج کاهش انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ و برطرف کردن آلایندگی محیط زیست تا سال ۲۰۶۰ به طور مشترک توسط کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی در روز یکشنبه ۲۴ اکتبر منتشر شد. به نظر می رسد که چین مسیر اقتصاد بدون کربن را برای برنامه بلند مدت خود ترسیم کرده است.

فرایند طرح ریزی اقتصاد بدون کربن توسط چین

چین فرایند دستیابی به اقتصاد بدون کربن را طرح ریزی خواهد کرد. این دستورالعمل تصریح می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، مصرف انرژی چین به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی ۱۳٫۵ درصد نسبت به سطوح سال ۲۰۲۰ کاهش می‌یابد. انتشار دی‌اکسید کربن (CO2) به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی، ۱۸ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود. سهم مصرف انرژی های غیرفسیلی حدود ۲۰ درصد از کل انرژی مصرفی کشور را به خود اختصاص خواهد داد.

*** چشم انداز میانمدت چین در کنترل آلایندگی

تا سال ۲۰۳۰، انتشار CO2 چین به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی بیش از ۶۵ درصد از سطح سال ۲۰۰۵ کاهش خواهد یافت و سهم مصرف انرژی غیرفسیلی به حدود ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، مجموع ظرفیت نصب شده توربین های بادی و واحدهای سلول خورشیدی کشور به بیش از ۱٫۲ میلیارد کیلووات خواهد رسید.

چشم انداز بلندمدت چین برای ورود به اقتصاد سبز

تا سال ۲۰۶۰، هدف چین ایجاد یک اقتصاد سبز، کم کربن و دایره ای و یک سیستم انرژی پاک، کم کربن، ایمن و کارآمد است. این کشور همچنین به هدف خود مبنی بر بی طرفی کربن، با سهم مصرف انرژی غیرفسیلی بیش از ۸۰ درصد، تحقق خواهد بخشید.

دستورالعمل اجرایی چین برای مسیر اقتصاد بدون کربن

برای دستیابی به اهداف فوق، دستورالعمل بیان می کند که چین به ارتقای ساختارهای صنعتی ادامه خواهد داد. به ویژه، این کشور برای صنایعی مانند انرژی، فولاد، فلزات غیرآهنی، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، حمل و نقل و ساخت و ساز برنامه ریزی خواهد کرد تا به اوج کربن زدایی از طریق طرح هایی همچون، تجارت کربن برسد.

کنترل پروژه های آلاینده ساز در چین

در همین حال، گسترش پروژه های انرژی بر و پر آلاینده در صنایع خاصی مانند فولاد، سیمان، شیشه تخت و آلومینیوم الکترولیتی به شدت کنترل خواهد شد. در مقابل، انرژی‌های جدید، مواد جدید، وسایل نقلیه با انرژی جدید و تولید تجهیزات پیشرفته، صنایع نوظهور راهبردی خواهند بود که چین بر اساس آن‌ها توسعه خود را سرعت می‌بخشد.اقتصاد بدون کربن در چین می تواند رشد اقتصادی این کشور را در بلند مدت صعودی نگه دارد.

تمرکز چین به بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر

چین برای افزایش سهم خود از مصرف انرژی غیرفسیلی، بر توسعه انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی باد، انرژی خورشیدی، انرژی زیست توده، انرژی اقیانوس ها و انرژی زمین گرمایی تمرکز خواهد کرد. به گفته منابع بازار، با انجام پروژه های انرژی تجدیدپذیر چین، انرژی پاک بیشتر به معنای تقاضای بیشتر برای مواد فلزی است که می تواند این فناوری را ممکن کند، مانند مس، لیتیوم، کبالت، سیلیکون و مواد معدنی کمیاب.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.