جستجو

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرده است واحدهای معدنی برای انجام طرح توسعه یا اکتشاف تکمیلی تسهیلات می‌گیرند؛ این اقدام در صورت اجرایی شدن، تاثیرات قابل توجهی بر روند تولید بیشتر محصولات معدنی در کشور خواهد داشت.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایرنا ، اسداله کشاورز طی بازدیدی که از معادن مس تخت گنبد در استان کرمان داشته به این موضوع اشاره کرده و گفته است به واحدهای فرآوری معدنی که تمایل به داشتن طرح توسعه یا اکتشاف تکمیلی هستند، منابع مالی تزریق شده و به آنها تسهیلات ارائه می‌گردد.

کشاورز اعلام کرده است که وزارت صمت مصمم است تا مشکلات بخش معادن را برای بهره‌برداران کاهش دهد تا در نتیجه این اقدام، جایگاه اشتغال صنایع و معادن ارتقا یابد.

یکی از موضوعات مهمی که امروزه معدنکاران و بهره‌برداران معدنی با آن روبرو هستند، نبود منابع مالی برای توسعه معادن و همچنین بازسازی تجهیزات، ماشین آلات و… است که خود منجر شده ضمن از بین بردن صرفه اقتصادی برای ادامه کار معدنی، هم کیفیت محصولات تولیدی کاهش پیدا کند و هم اینکه ذخایر معدنی موجود در محدوده مورد نظر به صورت کامل بهره‌برداری نشود. به گفته فعالان و بهره‌برداران معدنی، زمانیکه هزینه‌هایی همچون حفاری اکتشافی برای مشخص شدن میزان ذخایر محدوده مورد نظر به شدت افزایش یافته، همین موضوع باعث شده تا برخی از معادن نیز به صورت نیمه کاره رها شده و در نهایت ذخیره ارزشمند معدنی موجود در آن بدون استفاده باقی بماند!

آزادسازی واردات ماشین آلات معدنی با عمر ۱۰سال

البته در کنار هزینه‌های بالای اکتشاف و بهره بردای، مشاهده می‌شود که بسیاری از معادن کشور و بهره‌برداران آنها با مشکل عدم تامین ماشین آلات نو و حتی تعمیرات دستگاههای خود مواجه هستند؛ این امر که به واسطه قانون وضع شده از سوی وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی به جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی وضع شده بود، به وجود آمده است که خوشبختانه معاون وزیر صمت در این زمینه به آزادسازی واردات ماشین آلات معدنی دست دوم برای معادن بزرگ که از ظرفیت استخراجی بالایی برخورارند اشاره کرده و گفته است بهره‌برداران این دست از معادن می‌توانند ماشین‌آلاتی که تولید داخل آنها وجود ندارد را به صورت دست دوم تا ۱۰ سال کارکرد وارد کنند که این مهم بسیاری از مشکلات آنان را حل می‌کند و با این رویکرد نگاه به حوزه تولید دوچندان شده است.

البته توجه ویژه وزارت صمت به موضوع معادن طی دوسال اخیر شدت بیشتری به خود گرفته و با توجه به بالا بودن ظرفیت معدنی کشور که موجب شده ایران در میان ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه معدنکارب شناخته شود، خود مزید بر علت و توجه هرچه بیشتر مسئولان کشوری برای بهره وری بالا از این منابع خدادادی است.

سخن آخر…

میزان فعالیت گسترده بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن به ویژه فرآوری از اهمیت بسیاری برخوردار است که خوشبختانه به میزان قابل قبولی در حال انجام است و گفته می‌شود که حتی بیش از ۸۰درصد فعالیت روی معادن کوچک و متوسط توسط این بخش انجام میشود. اما در کنار این موضوع انجام عملیات اکتشاف و ایجاد واحدهای فرآوری بر پایه دانش و توان متخصصان داخلی کشور بوده و همین امر موجب شده است که بیش از۷۰درصد کار تولید و اکتشاف بدست متخصصان داخلی کشور انجام شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.